Spanrol auto
Spanrol multiriem voor
Spanrol multiriem: nuttige informatie
De spanner is een apparaat die dient om de v-riem te bespannen. Meer precies gaat het over de arm die gebruikt wordt om de spanning van de steunrol te regelen. Normaal gesproken worden beide onderdelen samen verkocht onder de benaming spanrol. De spanning van de v-riem moet onder lichte druk zijn zodat de v-riem spanning optimaal te zijn. Ongelijk alle andere rollen van het systeem, die vast moeten zijn, mag de spanrol geregeld worden met behulp van de spanner. Hierdoor is het mogelijk om het functioneren van de riem te optimaliseren.
Normaal gesproken kunnen de spanner en de spanrol apart vervangen worden. De meeste spanners die tegenwoordig gebruikt worden zijn semi-automatisch. Hierdoor kan de hoofdspanning geregeld kan worden als de riem langer wordt door slijtage. Als de regulator is niet semi-automatisch, dan moet het manueel geregeld worden met behulp van de spanner. Als de v-riem glijdt of werkt ongelijk, kan dan de oorzaak een kapotte spanrol of spanner zijn.
In de meeste gevallen moeten beide onderdelen vervangen worden. Als je het over extreme nauwkeurigheid hebt, dan moet je naar een reparatiewinkel gaan. Een fout aangepaste v-riem kan breken en een grotere schade veroorzaken, voor cilinder koppakkingen bijvoorbeeld. Als u een hoge-kwaliteit spanner bij ons aankoopt, dan spaart u reparatiegeld. In onze web-winkel vindt u ook spoorstang, klepstoter, beschermend schild, ESP sensor, steunbalk, wiellager, spanner, achterlichten en veel andere onderdelen. Het onderhoud of reparatie van uw auto zal makkelijker en goedkoper zijn als u prijzen vergelijkt in onze web-winkel.
Hoe kunt u een defecte poly V-snaar spanrol herkennen
Iedere keer wanneer de snaar verslapt, of aan het eind van de levensduur van de snaar, zal het component op beschadigingen moeten worden gecheckt. De juiste werking van de spanrol is een garantie dat de snaar langer dienst zal doen en niet zal knappen of slijten.
U kunt heel eenvoudig zelf dit component controleren. Draai deze gewoon handmatig. Wanneer er geen geluiden hoorbaar zijn, er bij het draaien geen hiaten te zien zijn en het draaien soepel gaat, dan duidt dit erop dat de rol naar behoren werkt. Wanneer één van de bovengenoemde defecten bij de controle aan het licht komt, dan zal het component moeten worden vervangen. Het advies luidt om tegelijk met de ingeplande vervangingen van de V-snaar ook meteen een nieuwe spanrol te plaatsen.
De volgende symptomen zijn een aanwijzing dat u de poly-V-snaar spanrol moet controleren:
- het draaiende onderdeel maakt een ongebruikelijk geluid;
- de V-snaar zit te los over de katrol;
- de riem beweegt zich niet snel genoeg over de katrol;
- er zit speling op de as bij het draaien van de katrol;
- het component wordt verwarmd wanneer deze in bedrijf is;
- de riem raakt los of knapt.
De oorzaken van een defecte poly V-snaar spanrol
De belangrijkste oorzaak van mechanische beschadigingen aan het component is een niet correcte montage of een verschuiving die wordt veroorzaakt door de krachtige impact van een ongeluk.
Een te strakke of onvoldoende spanning van de V-snaar is er de voornaamste oorzaak van dat de spanrol niet goed lijnt. Een onjuiste lastrichting tijdens het draaien leidt tot het vervormen van de bevestigingen van het onderdeel en het schuren van het oppervlak daarvan.
Voortijdig slijten van het component is vaak het gevolg van corrosie van het binnenin gemonteerde lager. Wanneer deze in bedrijf is kunnen er vocht- en schuurdeeltjes in het lager terechtkomen, wat leidt tot roestvorming en het klemmen van interne elementen van de spanrol. De slechte kwaliteit van het component zal de levensduur ervan ook aanzienlijk verkorten.
Het vervangen van de poly V-snaar spanrol
U kunt het component zelf vervangen of dit door een garage laten doen. Dit is niet een heel moeilijke vervanging. De spanrol vervangt u als volgt:
- Draai de snaar en de bevestigingsschroeven van de spanrol los.
- Markeer op de riem de draairichting op de riem. Dit verzekert een juiste plaatsing.
- Verwijder de riem.
- Verwijder de spanner.
- Schroef de katrol zelf los.
- Plaats een nieuw onderdeel.
- Plaats de riem terug in zijn oorspronkelijke positie.
- Pas de riemspanning aan in overeenstemming met de voertuigdocumentatie.
- Check of de spanrol correct werkt.