Remblokken auto
Remblok voor
Remblok: nuttige informatie
Bij remschijven wordt het remeffect bereikt doordat remblokken tegen de remschijf worden geperst. Het remblok is aan de remschoen geplakt. De remschijf is op de wielnaaf gemonteerd. Als de chauffeur remt, dan bewegen de remschoenen met remblokken in de richting van de remschijf en ze persen het. De kinetische energie wordt tot functionele energie verwerkt. Dit leidt tot een vertraging van de auto. Remblokken worden gesleten, dus ze moeten regelmatig vervangen worden. Remschoenen bestaan uit een metalen base, wrijvingsmateriaal en soms ook geluidsisolatie.
Bij remschijven wordt de wrijvingsblok aan de remschoen met kleefstof geplakt. Als de blokken van de remschoenen slijten, dan benadert het rem vloeistofniveau de onderste streep. Een laag niveau betekent dat de remblokken en remschoenen vervangen moeten worden. Het is niet voldoende om de remvloeistof te hervullen. Dit kan ook de veiligheid in gevaar brengen. De reden voor afname van remefficiëntie kan slijtage of beschadigde remblokken zijn.
Vervanging van remblokken en remschoenen moet voor de hele as gedaan worden. Anders kan er een verschil verschijnen tussen remkrachten op een as, wat tot slippen kan leiden bij het remmen. Bij het vervangen is het raadzaam om remblokken van dezelfde producent en van hetzelfde colli te gebruiken. In dit geval kunt u zeker zijn dat beide remblokken zijn van dezelfde kwaliteit. Vervanging moet in een auto reparatiewinkel of door een bekwame specialist gedaan worden. Fout gemonteerde remblokken kunnen tot gevaarlijke consequenties leiden.
Bovendien is het belangrijk om de andere onderdelen van het systeem te controleren, vooral de remschijf. Als u enig ander stuk voor uw auto nodig hebt, brengt u een bezoek aan onze online winkel. In het assortiment zult u spatborden, remschijven, ABS sensors, oliepompen, achterlichten en veel anderen vinden.
Remschoen/blok storingen
- Oliën of vervuiling van het onderdeel;
- Scheuren op het oppervlak;
- Slijtage van het onderdeel;
- Toename van de ruimte tussen remschoen/blok en trommel;
- Vervorming remschoen/blok;
- Mechanische schaden;
- Wrijven van componenten.
Tekenen van remschoen/blok storingen
- Verlengde remweg;
- Vreemde geluiden bij het remmen;
- Verminderen van reactietijd van de auto en slippen bij het remmen;
- Trilling van rempedaal of stuur;
- Onjuiste rem prestaties;
- Geur van rook in de cabine;
- Lekkage remvloeistof;
- Schoen/blok slijtage indicator op het dashboard;
- Vorming van een striem op een blok/schoen;
- Kloppende trillingen bij het remmen.
Oorzaken van remschoen/blok storingen
- Laattijdige vervanging remschijf;
- Stof of vuil op het remschoen/blok voering;
- Sportieve rijstijl;
- Het gebruik van lage kwaliteit componenten;
- Beschadigde remcilinder;
- Gebruik van slechte verbruiksmiddelen;
- Effect van olie op het oppervlak van het onderdeel;
- Gebruik van ongeschikte onderdelen;
- Slecht onderhoud.
Diagnose
Het is belangrijk om te weten dat men elke 10.000 – 15.000 operationele kilometers een inspectie van de remschoen/blok moet uitvoeren. De inspectie bevat het meten van de dikte van de schoen/blok en ook een visuele inspectie om scheuren, krassen of vervorming van het oppervlak te vinden. De dikte voering mag niet minder zijn dan 2 mm. Het is ook handig om het remmen te analyseren. U moet de auto versnellen tot 60 km/h (wees er zeker van dat de weg vlak en droog is), vertraag dan snel door te remmen. Besteed tijdens het remmen aandacht aan de afwezigheid van gekras of gekraak. De remweg moet gelijk zijn, anders is er een defect in het systeem.
Reparatie en vervanging van remschoenen/blokken
We herinneren u eraan dat het repareren van een remschoen/blok niet rendabel is omdat het meer kost dan het kopen van nieuwe onderdelen inclusief de installatie. Het is belangrijk om te weten dat ongeacht de staat van de remschoenen/blokken u ze om de 20.000 operationele kilometers moet vervangen. Doe het volgende om ze te vervangen:
- Buig de rand van de borgplaat van de onderste buiten van het wiel cilinder;
- Draai de onderste bout los en neem de bout en de plaat ervan af;
- Til een remklauw met de cilinder;
- Verwijder de remschoen/blok;
- Installeer de nieuwe onderdelen.
Hierna is het noodzakelijk om het rempedaal meerdere keren in te drukken om de zuiger in hun originele positie terug te brengen. Vergeet niet om het niveau van de hydraulische vloeistof te controleren. Het wordt sterk aanbevolen om de vervangen van alle schoenen/blokken tegelijkertijd uit te voeren, zowel voor en achter.