Distributieketting spanner auto
Kettingspanner voor
Kettingspanner: nuttige informatie
Hoe valt het falen van de distributieketting op
Indien u zelf een inspectie uitvoert aan de distributieketting, haal dan de beschermplaat weg en duw handmatig op de geleider en tegen de spanner. Indien de zuiger van de spanner diep in de behuizing zit, dan is deze kapot. In enkele voertuigen is een beetje speling in de stang van de spanner nog wel in orde, maar dan moet de druk van de smering lager zijn dan wanneer deze normaal is.
Hydraulische spanners kunnen bij een weerstand tot zo’n 2 tot 3 millimeter doorbuigen, daarna gaan ze weer in de oorspronkelijke positie.
U bent in staat te bepalen dat de distributieketting moet worden geïnspecteerd door deze aanwijzingen:
- Slap hangen van de ketting;
- Ratelend metaalachtig geluid bij een draaiende motor;
- Raar geluid bij de motor na het starten als de auto een lange tijd niet gereden heeft;
- Doorslippen van de ketting.
Oorzaken voor het falen van de distributieketting
Distributiekettingen die mechanische zijn, kunnen door slijtage kapot gaan, maar ook als ze scheuren. De veer kan op den duur minder spanning leveren, de stang kan versleten raken of de klemmetjes kunnen kapot gaan. Op deze manier kan er niet meer de benodigde spanning geleverd worden ten opzichte van de ketting.
Rubber pakkingen die in spanners zitten die hydraulisch zijn, slijten op den duur. Daardoor zal bij een warme motor de druk niet voldoende zijn. Als de afsluitingen sneller stuk gaan dan normaal, is dit vaak te wijden aan het gebruik van niet standaard olie.
Nalatigheid in het onderhoudsschema bij het verwisselen van de olie of door het gebruiken van olie die een hogere viscositeit heeft dan voorgeschreven, heeft als gevolg dat de kleppen kunnen vastlopen.
Als de motor zwaar belast wordt, u moet dan denken aan het rijden met erg veel toeren, is het mogelijk dat er bramen komen op de stang. Daarom breken ook nog wel eens de tanden van de ketting.
Het verwisselen van de distributieketting
U bent heel goed in staat om zelfstandig de distributieketting te verwisselen. Hiervoor moet u deze stappen uitvoeren:
- Om bij de montage plek van het onderdeel te kunnen, moet het luchtfilter en de slang worden weggehaald, en ook de flexibele slang die van het EGR systeem komt, daarna kunt u de oliepeilstok naar de zijkant duwen.
- Draai de bouten van de ketting los.
- Demonteer de ketting.
- Demonteer de pakking en plaats een nieuw exemplaar.
- Monteer een nieuw onderdeel.
- Zet alle onderdelen weer terug.
In enkele voertuigen is het nodig om de motor te demonteren om bij de ketting te kunnen. Dan is het beter om naar een garage te gaan.