Geleiderol auto
Geleiderol poly v-riem voor
Geleiderol poly v-riem: nuttige informatie
De geleide- of omkeerrol beweegt de distributieriem. De meeste auto´s hebben meerdere omkeerrollen nodig. Ze worden gebruikt om de route te bepalen die de riem zal volgen. Toch is het mogelijk om stabiliteit toe te voegen aan het hele systeem. Geleiderollen moeten geschikt zijn voor de riem. Hier moet men rekening mee houden bij aankoop van onderdelen. Normaal gesproken kunnen geleiderollen van andere auto´s niet gebruikt worden.
Omdat de geleide- of omkeerrol onder heftige mechanische lading staat, wordt het onderworpen aan snelle slijtage. Daarom is het raadzaam om de omkeerrollen te vervangen elke keer dat u de distributieriem vervangt. Dat is nodig als er sporen van slijtage zijn op de riemspanner. In dit geval moeten alle onderdelen van het systeem van de distributieriem hetzelfde levensduur hebben. Als de geleiderol breekt of barst, dan gaat de distributieriem kapot. Omdat een crack van de distributieriem een gevolg kan zijn van misgaan van de rol, moet men deze situatie in elk geval voorkomen. Het is belangrijk om aan de vervangingsvoorwaarden te voldoen om de uitvalkans te verminderen.
Het monteren van een geleide- of omkeerrol is niet moeilijk, maar alleen een goede monteur kan zoiets monteren. Een niet-gevorderde kan makkelijk schade maken. Daarnaast moet men een speciaal gereedschap gebruiken. Wilt u onderdelen bestellen? Als u achteruitkijkspiegels nodig hebt, richtingaanwijzer, relaisonderbreker, remschoenen, veerpootlagers, zijdeuren, spanner, oliepomp of enig ander onderdeel nodig hebt, dan zult u het in onze online-winkel vinden. We hebben een groot assortiment van onderdelen voor veel automerken en modellen.
Hoe u een defecte distributieriem poelie kunt herkennen
De diagnose van de distributieriemschijf is erg moeilijk, aangezien een defect eraan niet altijd gepaard gaat met vreemde geluiden. Gewoonlijk duiden indirecte symptomen op een defect component.
Routinecontroles en het vervangen van de span- en geleiderollen van de distributieriem worden zowel door beginnende als ervaren chauffeurs veronachtzaamd. Maar om defecten aan het mechanisme van de distributieriem te voorkomen, moeten de poelies op de door de autoproducent aangegeven momenten worden vervangen.
De volgende symptomen duiden erop dat u de distributieriem poelie moet inspecteren:
- wanneer de motor geeft het component ongebruikelijke geluiden;
- verhoogde speling in de lagers van de spanrol of de geleiderol;
- het oppervlak van de riem is glanzend geworden;
- de aandrijving trilt aanzienlijk (belangrijk voor dieselmotoren);
- bij controle worden wordt ontdekt dat de onderdelen van het mechanisme van de distributieriem gebreken vertonen.
De oorzaken van een defecte distributieriem poelie
Defecte onderdelen zijn vaak het gevolg van het binnendringen van vreemde objecten tussen de poelie en de riem: deeltjes zand, modder, grind en metaal leiden ertoe dat de contactvlakken sneller slijten en dat de buitenste laag van het component gaat afbrokkelen.
Veel defecten aan de distributieriem poelies zijn het gevolg van het niet in acht nemen van de installatie- en instellingsrichtlijnen van de aandrijfcomponenten van de riem. Voorkom een niet correcte montage van de poelie, verschuiven van de riem of een niet correcte spanning. Dit verhoogt namelijk de kans op het ongelijkmatig slijten van de onderdelen, het klemmen van de lagers of een toenemende speling daarvan en het breken van de klemmen met de kans op een volledig defecte poelie.
Het niet gebruiken van de juiste gereedschappen of te krachtige schokken bij de montage kunnen resulteren deuken en butsen op het oppervlak van het onderdeel. Een reparatie proberen uit te voeren met een hamer en een schroevendraaier, een poelie die door onvoorzichtigheid op de grond is gevallen is niet alleen nadelig van het onderdeel zelf, maar verhoogt ook de kans op defecten aan de andere aandrijvingscomponenten.
Motorolie en benzine zijn zeer gevaarlijk voor het mechanisme van de distributieriem. Deze verwoesten de riem en de afdichtende componenten van de poelie, waardoor er vuil ophoopt en vocht in de eenheid binnendringt, zodat later de lagers defect gaan. Wanneer een niet goed functionerend lager is verhit kan dit resulteren in het smelten van kunststof componenten.
Het vervangen van de distributieriem poelie
Bij elke periodieke vervanging van de riem, gemiddeld om de 60.000 - 90.000 kilometer, moet dit component worden vervangen. Sla dit advies niet in de wind, omdat het repareren van de motor als gevolg van een geknapte riem duurder is dan het monteren van een nieuw componenten bij de voorgeschreven periodieke onderhoudsbeurt.
U kunt de vervanging van het onderdeel zelf doen of dit door een garage laten doen.