Distributieriem auto
Distributieriem voor
Distributieriem: nuttige informatie
De distributieriem is een stuk voor een bepaald distributieriem model. Het kan ook set genoemd worden. In de catalogus kunt u de juiste compositie bepalen, afhankelijk van het automodel. Het is heel belangrijk om u automodel te kennen. Wij raden u aan om het service handboek te bestuderen hierbij. Distributieriemen hebben tandformaties. Deze maken de riemen heftiger en stroef. Meestal worden ze van plastiek gemaakt. Neopreen en polyurethaan gemengd met glasvezel worden ook gebruikt.
Riemen worden gebruikt bij plekken waar aandrijf en krachtoverbrenging bestaan. Ze zijn vaak deel uit het systeem waarbij ze horen. Aan de distributieriemen worden de spanrol, de spanner, de geleide/ deflectierol, riemschijf, riemspanner of de distributieriem beschermkap gekoppeld. Deze onderdelen worden vaak gekoppeld qua functie omdat ze onderdeel zijn van het riemaandrijfsysteem. Bijvoorbeeld, de geleiderol bestuurt de distributieriem; de deflectierol maakt het in een bepaalde richting bewegen.
Als de distributieriem gebroken of beschadigd is, dan is het niet veilig om te rijden. Indien de riem gebroken is wordt het hele systeem kapot. Het is belangrijk om het snel te herstellen. De distributieriem bevindt zich meestal in de motorruimte en het is makkelijk bereikbaar. Het is toch soms nodig om wat stukken te demonteren om het te vervangen. Als u ervaring hebt, kunt u het zelf doen. Alle benodigde stukken vindt u in onze online winkel terug. Naast de distributieriem bieden wij u gezamenlijke schijven, aanjagers, suspensies, airco en andere onderdelen aan.
Hoe weet u dat er problemen zijn met de tandriemkit?
Controleer het component eerst goed, door tijdens de werking goed te luisteren naar de geluiden in de buurt van de kleppentiming. Als er problemen zijn hoort u geratel, geklop, geschuur en klikkende geluiden. U moet dan de tandriem en bijbehorende componenten controleren
Let tijdens de inspectie op de toestand van de oppervlakte van de riem. Er moeten geen beschadigingen in zitten of sporen van olie te zien zijn, en zijwanden en tanden moeten vrij zijn van scheuren, inkepingen en slijtplekken.
Naast zichtbare defecten, komen problemen aan het licht door backlash of lawaai als de rollers met de hand gedraaid worden.
Routinecontroles moeten na iedere 50-75 duizend kilometer uitgevoerd worden. Veel autobezitters gaan voor controle naar de werkplaats, omdat verschillende onderdelen van het systeem uit elkaar gehaald moeten worden om bij de tandriem te komen.
Door deze symptomen weet u dat er controle nodig is:
- de uitstoot is zwarter;
- gedurende de werking trilt de motor excessief;
- gedurende de werking maakt het timingsmechanisme veel lawaai;
- timingsfases worden verstoord;
- verminderd vermogen van de motor.
De redenen voor problemen met de tandriemkit
De problemen met de tandriem kunnen verschillende redenen hebben. Eén daarvan is slechte installatie van de riem, zodat de levensduur van de elementen minder lang is. Als u niet let op de aanbevelingen van de fabrikant als het gaat om het vastmaken van de bevestigingen, kan het zijn dat de rollers niet goed zijn uitgelijnd. Bevestigingen kunnen ook slecht zijn als de reparatie is uitgevoerd met een overhitte of te koude motor.
Als de motor niet meer goed verzegeld is, heeft dit vaak tot resultaat dat er lubricatie bij de riem komt. Het materiaal van dit component is gevoelig voor olie, en daarom krijgt het snel problemen. Als het beschermende omhulsel van het tandriem los zit, kan dit de reden zijn dat er vuil in het mechanisme komt, waardoor de riem ook beschadigd raakt.
Vervanging van de tandriem kit
Tandriemen met problemen moeten vervangen worden. Zelfs als het component er normaal uit ziet, raden wij u aan het na iedere 60 tot 90 duizend kilometer te vervangen. Let op dat het tandriem tegelijk met andere onderdelen vervangen moet worden, vooral met de rollers.
De tandriem kit kan vervangen worden bij een werkplaats, of door uzelf. De meeste autobezitters vragen de hulp van specialisten, door de hoeveelheid werk die er gedaan moet worden.