Schokdempers auto
Schokbrekers voor
Schokbrekers: nuttige informatie
Schokdempers worden niet alleen voor comfort gebruikt. Ze dienen vooral voor de veiligheid. Schokdempers zitten tussen de wielen en de weg en geven de auto stabiliteit. Ze zijn heel belangrijk bij het bochten (draaien). De werking van schokdempers baseert zich op de transformatie van kinetische energie naar warmte. Bij moderne auto’s worden hydraulische schokdempers meestal geïnstalleerd, waarvoor olie en gas worden gebruikt. Dus bestaan er olie en gas gevulde schokdempers.
Als het stuurwiel trilt bij het bochten, dan is dat een teken dat de schokdemper misgaat. Een ander teken dat hij stuk is, is het verslechteren van rijdeigenschappen. Als de auto beeft lange tijd nadat de lading weggehaald is, dan betekent dit dat de schokdemper stuk is. Nog een teken is olie lekkage. De schokdemper zou na 100.000 km vervangen moeten worden. Als hij voor die km misgaat, dan moet hij vervangen worden. Op één as moeten beide schokdempers vervangen worden. Als er een nieuwe demper slechts op één kant wordt gemonteerd, en op de andere niet, dan verslechtert de houding van de auto zich.
Het is noozakelijk beide schokdempers op dezelfde as te vervangen. Als aan de ene kant staat een nieuwe absorber, maar anderzijds een oude staat, dan dit zal de rijgedrag van het voertuig verslechteren. Het vereist speciale apparattur, dus de vervanging moet in een service center gedaan worden. In onze online winkel zijn er veel goedkope auto-onderdelen van hoge kwaliteit. Hier vindt u demper veerpoten, ruiten, remschijven, remschoenen, richtingaanwijzers en achterlichten. Het is de moeite waard om onze prijzen te vergelijken met die in service centers.
Hoe weet u dat er problemen zijn met de schokdemper
De toestand van het component moet gecontroleerd worden na iedere 20.000 km aan brandstof. Eerst inspecteert u het component. Als sporen van olie of corrosie gevonden worden, moet u de schokdemper vervangen. Inspecteer de banden ook (er kunnen sporen van ongelijke slijtage zijn). Meestal wordt de diagnose van het component gesteld door de voorkant en de achterkant van het voertuig te zwaaien. Als, nadat de lading verwijderd is, het voertuig meer dan één circle zwaait, wijken de schokdempers af. Voor meer gedetailleerde inspectie is het beter om de hulp van een specialist te zoeken.
Zo weet u dat er een probleem is met de schokdempers:
- de remafstand is verlengd;
- stuurbaarheid is afwijkend;
- vreemde geluiden tijdens het rijden;
- het lichaam van de auto zwaait;
- minder comfort in de passagiersruimte;
- banden verslijten ongelijk en sneller.
De redenen dat de schokdemper niet goed werkt
Vaak werken de verzegeling en de doorvoer van olie niet meer goed in de schokdemper. Dit komt door hun slechte kwaliteit en onbehoorlijk gebruik. Mechanische schade aan de stang en de stang kan veroorzaakt zijn door slechte installatie van het component. Dus, bijvoorbeeld, de reden van slijtage van de bovenzijde van de stang is het gebruik van een pneumatische slagmoersleutel, wat strikt verboden is. Door slechte installatie kan het component geblokkeerd zijn: de zuigenstang wordt vervormd en loopt vast in de doorvoer. Daarom moet u zich voor de installatie van het component houden aan de regels en goede gereedschappen gebruiken.
Gedurende de werking krijgen schokdempers te maken met zware belasting; daarom moet er op tijd onderhoud worden gepleegd. Als er geen aandacht wordt besteed aan een geplande vervanging van stoflaarzen, kunnen schokdempers minder strak worden, en deze zullen beïnvloed worden door stof en corrosie.
Schokdempers repareren
Als er een probleem is, kunt u een specialist inschakelen:
- zegels, pakkingen, roestige of verbogen stangen vervangen;
- verwijder lekken;
- verwijder gebrek aan nitrogen in het component;
- vervang de vloeistof;
- diagnostiseer het component in twee fases;
- herstel de stangen met bevestigingen of polymeren.
Schokdempers vervangen
In geval van normale bediening, moet de schokdemper eens in de 3 of 4 jaar vervangen worden, en in geval van agressieve omgeving — na iedere 40.000 tot 50.000 kilometer. Om tegen te gaan dat uw voertuig gaat slipper, moet u de schokdempers op de as tegelijk vervangen. Zo vervangt u een schokdemper:
- haal het wiel weg, en vervolgens de remslangen, zonder deze los te koppelen van de remklauwen (anders zal er remvloeistof lekken);
- haal de bovenkanten van de schokdemper houder eraf;
- schroef het component los;
- pers de veer voorzichtig en gelijkmatig samen met verwijdermaterialen;
- installeer een nieuw component;
- voer de voorgaande stappen andersom uit.
- zorg dat er geen scheuren in de veer zitten.