Remschijven auto
Remschijf voor
Remschijf: nuttige informatie
De remschijf is gekoppeld aan de wielnaaf. Bij het remmen worden de remblokken tegen de remschijf gedrukt. Door de wrijving neemt de snelheid af. Over het algemeen worden remschijven van hoge-kwaliteit metaal gemaakt. Ze zijn steviger dan remblokken, daarom hoeven ze niet vaak vervangen te worden. Bij moderne sportauto’s wordt keramiek gebruikt, in plaats van carbon of composiet. Dit soort remmen is meer efficiënt. De efficiëntie kan ook vergroot zijn door de volgende handling, in geval van slijtage van ventilatiekanalen bij remschijven. Naast het vervangen van de remschijf kunnen ook de remblokken vervangen worden.
Daarnaast zouden remblokken vervangen moeten worden. Dat moet parallel op beide kanten gebeuren, zodat het remmen even op beide kanten blijft. Anders kan de auto slippen bij het remmen. De nood voor in paarsgewijze vervangen van de remblokken is om veiligheidsredenen. Zoals de praktijk dat betoont, is dat geen probleem want het onderhoudsproces kan zodanig georganiseerd zijn dat remblokken en remschijven vervanging tegelijkertijd gedaan wordt. Het remsysteem behandelen zou alleen door bekwame specialisten gedaan worden. Als de installatie misgaat wegens foute montage van de remschijven, dan zal het verzekeringsbedrijf het geld niet terugbetalen.
Autoproducenten bepalen de remschijfslijtage limiet. Bij het remmen worden de remblokken tegen de remschijf gedrukt. Als stenen de schijf slaan, dan wordt hij beschadigd. Om veiligheidsredenen is een voortijdige vervanging nodig. In onze online winkel zult u niet alleen remschijven, maar ook alle benodigde onderdelen om uw remmen te repareren. Als u op zoek bent naar remblokken, remvoering, remkracht regulator, reminrichting booster, rempasser, remschijf, remslang of remtrommel, u zult ze hier vinden.
Remschijf storingen
- Scheuren op het oppervlakte;
- Slijtage van componenten;
- Mechanische beschadiging van het onderdeel;
- «Korrels» op het oppervlakte;
- Verandering van de dikte van het onderdeel.
Tekenen van remschijf storingen
- Gekras, piepen en lawaai bij het remmen;
- Trillen van het rempedaal;
- Toename van remweg;
- Toename van remvloeistof gebruik;
- Vaak slippen bij het remmen;
- Dalen van het rempedaal.
Oorzaken van remschijf storingen
- Installatie van defecte koppeling;
- Negeren van gebruiksaanwijzingen;
- Agressieve rijstijl;
- Externe invloed;
- Einde levensduur van remschijf.
Diagnose
Gebruik een schuifmaat om de dikte van de schijf te bepalen. U moet de gemeten dikte vergelijke met een nieuwe schijf. De tegenstaande afwijking is gelijk aan een 100ste van een millimeter. Het is noodzakelijk om de metingen te doen bij een gebied dat wordt gebruikt, waar slijtage plaatsvindt.
Reparatie en vervanging van remschijven
De meest kwetsbare onderdelen van het remsysteem zijn de remschijven, die moeten regelmatig worden vervangen. Het wordt aangeraden om een vervanging elke 70.000 - 80.000 operationele kilometers uit te voeren. Hoewel bestuurders met een agressieve rijstijl vaker een vervanging moeten uitvoeren – elke 20.000 - 40.000 operationele kilometers. Doe het volgende om de schijven te vervangen:
- Fixeer de auto op zijn plaats;
- Gebruik een krik om de auto aan de gewenste kant op te tillen, om dan het wiel ervan af te halen;
- Haal de zuiger van de werkcilinder eraf;
- Verwijder het vuil van de hub oppervlakte;
- Schroef de bouten van de remschijf fixatie naar de hub los (u heeft hulp van een tweede persoon hiervoor nodig);
- Verwijder de remklauw ondersteuning;
- Demonteer de remklauw;
- Verwijder de remblokken (en vervang ze indien nodig);
- Met de hub in plaats, verwijder de versleten remschijven;
- Installeer nieuwe schijf.