Multiriem auto
Aandrijfriem voor
Aandrijfriem: nuttige informatie
Hoe kunt u defecten aan de poly V-snaar herkennen
De conditie van de snaren moet elke 10.000-15.000 worden gecheckt, op het moment dat de olie wordt ververst. Check het component eerst. Wanneer deze aanzienlijk is beschadigd, plaats dan een nieuwe. In geval van enkele kleine scheurtjes hoeft het component niet te worden vervangen. Maar als deze scheuren zich op een afstand van minder dan 10-20 mm van elkaar bevinden, dan verkeert de snaar in een heel slechte conditie. Daarnaast moet u checken of de spanrollen niet met vuil van vreemde objecten zijn vervuild.
U ziet wellicht dat de poly-V-band diagnostiek vereist door de volgende symptomen:
- lawaai en fluitend geluid van het component tijdens het rijden;
- de riem slipt, trilt of verdraaid;
- de onderkant van het component ziet er glanzend en helder uit;
- de motor raakt oververhit;
- de elementen van ribben zijn weg;
- er zijn vuil- en vetvlekken op het oppervlak van het component te zien;
- de groeven in de ribben zijn verstopt;
- de randen van de snaar zijn beschadigd;
- de accu houdt zijn vermogen niet vast;
- de basislaag van de snaar is beschadigd of gescheurd;
- de vezels op het oppervlak van de snaar zijn gescheurd.
De oorzaken van een defecte poly V-snaar
De poly-V-riem wordt onderworpen aan zware belastingen. Gedeeltelijke voortijdige slijtage van het component is het gevolg van een hoge temperatuur in het motorgedeelte, maar als gevolg van een constante beweging. Deze factoren zijn de oorzaak van het ontstaan van scheuren op het component en het losraken van de rubberen deeltjes.
De mate van de snaarspanning vormt een essentiële factor. Een te lage spanning kan resulteren in hevige trillingen en slijten van de componenten en overmatige spanning kan tot scheuring leiden. Onjuiste montage van de component, vooral de ligging buiten de poelie, leidt tot het losraken van de ribben van de basis. De schade aan de snaar kan ook worden veroorzaakt door de installatie op een versleten of niet goed lijnende poelies. Daarnaast is de oorzaak van het breken van draden van de basis en de snaar zelf is de binnendringing van vuil van vreemde objecten in de poelie.
Het vervangen van de poly V-snaar
De maximale levensduur van de componenten is 4 jaar. Na het verstrijken van deze periode moet er een nieuw component worden gemonteerd. Een beschadigd component kan niet worden gerepareerd. Alvorens de snaar te verwijderen, moet de bovenzijde van het luchtfilter en de massastroomsensor worden verwijderd. Verwijder daarna de solenoïde klep en de onderzijde van het luchtfilter. Voor de verwijdering van de riem moet de spanrol worden losgemaakt. Tijdens de installatie van een nieuwe component moet u deze in het midden van de spanrol plaatsen en de klemschroef losdraaien. Aan het einde moeten alle onderdelen in omgekeerde volgorde worden gemonteerd.