
Stroomverdeler auto
Stroomverdeler voor
Stroomverdeler: nuttige informatie
Ontstekings distributeur is een onderdeel van het ontstekingssysteem. Het verdeelt hoogspanning, die optreedt in de bobine naar verschillende cilinders. Bovendien door de Hall sensor of stroomonderbreker ontstekingssysteem, verdeelt de ontsteking distributeur een ontstekingsvonk die de lucht-brandstofmengsel in cilinders ontsteekt. De ontstekings distributeur kan gemakkelijk worden gevonden door een kap met een charactiserende vorm. Maar de meeste van moderne auto's hebben geen ontstekings distributeur. In plaats daarvan word er een ontstekingspoel voor elke cilinder gebruikt.
Er zijn veel redenen waarom het ontstekingssysteem stoort. Een defect van de ontstekings distributeur kan tot de afwezigheid van de ontsteking leiden. In dit geval is het makkelijk om de reden van mislukking te onthullen. Helaas in de praktijk stoort slechts een deel van de distributeur. Het voertuig kan stoppen tijdens het rijden. Als de ontstekings distributeur onder hoogspanning staat, kunnen alleen specialisten het repareren. Elke fout kan leiden naar slechte gevolgen voor een zelflerende auto eigenaar.
Na het demonteren is het noodzakelijk om het ontstekingssysteem opnieuw te installeren om de contactpunten te laten samenvallen. Alleen na dit zal een nieuwe ontstekings distributeur werken. Autofabrikanten geven nauwkeurige instructies hoe een ontstekingssysteem te moeten installeren. Deze regels moeten worden gevolgd in de reparatie werkplaatsen. Wilt u de ontstekingskabel, bougie, ontstekingsrunner, ontstekingsmoduul, blok-carter, en uitlaat of conditioner compressor vervangen? In onze online winkel kunt u elk reserve auto onderdeel vinden die u nodig heeft.
Ontsteking distributeur storingen
- Defecten van de distributeur behuizing;
- Vervuiling van de distributeur dekking;
- Versleten koolstof contacten;
- Versleten of gebroken distributeur rotor;
- Verroesting distributeur contact punten;
- Vastlopen van lagers van de regelaar;
- Hall-sensor is beschadigd (bij de contactloze distributeur);
- Einde levensduur.
Tekenen van ontsteking distributeur
- Ontstekingssysteem reageert niet;
- De motor start nauwelijks;
- Weerstand van de ontstekingskabel is hoger dan de norm;
- Motor slaat af bij het stilstaan;
- Uitlaat demper maakt abnormale pop geluiden;
- Verhoogd brandstofverbruik.
Oorzaken van ontsteking distributeur
- Component was gebruikt na levensduur;
- Olie of vocht is op het component gekomen;
- Gebruik slechte kwaliteit brandstof;
- Bougies waren te laat vervangen;
- De spoel is kapot;
- Draden waren fout verbonden;
- Kwaliteit bobine is verminderd;
- De zekering van de distributeur rotor is gestopt met werken.
Diagnose
De waarden van de weerstand is de belangrijkste indicator van de bruikbaarheid van het ontstekingen distributeur. De metingen worden uitgevoerd door met een ohmmeter de contacten te verbinden. De distributeur werk correct als de volgende waarde overeenkomen:
- Tussen contact G en de chassis – 20-31 kOhm;
- Tussen contacten A en B – 0,49-0,73 kOhm;
De exacte waarden van uw voertuig staan beschreven in de technische documenten. Geplande inspectie van de distributeur wordt samen gedaan met het hele systeem om elke 30.000 operationele kilometers.
Reparatie ontsteking distributeur
Reparatie van de ontsteking distributeur wordt uitsluitend door een specialist bij een garage gedaan. Dit is omdat dit onderdeel fragile sensoren heeft, die wanneer beschadigd het hele systeem kan breken.
Als er een defect is op de behuizing van de distributeur, dan moet het worden vervangen. Als de koolstof contact eruit valt tijdens het verwisselen van de distributeur, dan moet u de veer en de koolstof ook vervangen. Het is ook mogelijk om alleen de beschadigde onderdelen te vervangen als u zich aan deze twee voorwaarden houdt:
- De compatibiliteit gecontroleerd;
- De weerstand van de distributeur gecheckt is.
Vervangen van de ontsteking distributeur
Het ontsteking distributeur moet alleen worden vervangen bij detectie van kritische schade of bij het einde van de levensduur.
Om de distributeur te verwijderen moet u de rotor verwijderen, om de verbindingen van de spoel en de draden ervan los te maken en om ook de condensator los te koppelen. Dit is vrij complex en duurt best lang. Wanneer u het doet is het noodzakelijk om de bedrading te noteren, zodat u het op de juiste manier weer kunt verbinden, anders kunt u het ontstekingssysteem breken.