Bougiekabel auto
Bougiekabelset voor
Bougiekabelset: nuttige informatie
Bougies en ontstekingspoel zijn verbonden met de ontstekingskabel. In de ontstekingspoel bereikt het voltage 30,000 volts, dus bevind de bougieskabel zich op een plek die onbereikbaar is voor mensen. Veiligheid moet onder alle omstandigheden worden gerespecteerd. De ontstekingskabel moet bestand zijn tegen hoge temperatuur overspanningen en mechanische belastingen. Dit alles wordt bevestigd door het ISO-certificaat.
Een heel belangrijk punt is de eliminatie van radiostoringen, waar de voltage in het ontstekingsysteem van afhangt. Welk systeem er gebruikt word hangt af van het automerk. Wanneer een onderdeel gekozen word, let dan op de fabrikant technische kenmerken. In het ergste geval kan een defecte bougiekabel leiden tot schade, in het beste geval zal het slecht werken. De gemakkelijkste uitweg is om de originele kabel van een bepaalde auto te vervangen. Echter is de vervanging alleen mogelijk als de ontstekingskabel uit aparte onderdelen bestaat. Auto eigenaren zijn niet in staat om de ontstekingskavel te vervangen, omdat hij speciale tangen nodig heeft om de klemmen te verbinden met de uiteinden van de kabel.
Als het probleem bij de ontstekingskabel liggen, is het mogelijk om dit te identificeren door meting van het voltage. Dit alles moet worden gedaan door specialisten. Om de ontstekingskabel te vervangen is ook een speciale voltmeter nodig. Het is niet moeilijk om de kabel met een nieuwe te vervangen. Heeft u McPherson veerpoten, richtingaanwijzer, remblokken of remschoenen, distributieriem, remkracht regelaar, trekstang, tandwiel of andere reserve onderdelen nodig? In onze webwinkel kunt u elk onderdeel dat u nodig heeft vinden.
Hoe kunt u defecten aan de ontstekingskabels herkennen
De controle van het component begint met een visuele inspectie. Check de isolatie van de bedrading (met de motor uit). De verbindingen en bochten in de bedrading mogen geen beschadigingen vertonen (scheuren, brandplekken of gaten).
Zie er vervolgens op toe dat er geen roest zit tussen de bobine en de aansluitpunten van de bedrading.
Wanneer er geen beschadiging aan het licht is gekomen, bepaal dan hoeveelheid weerstand. Gebruik hiervoor een multimeter. Verbind de contacten van de meetapparatuur aan de beide uiteinden van de kabel. De normale weerstand bedraagt 3,5-10 kOhm. Wanneer het verschil tussen de weerstandsdraden van dezelfde set de 4 kOhm overschrijdt, zullen de draden moeten worden vernieuwd.
Vervolgens moet het functioneren van de ontstekingskabels worden gecontroleerd door de motor te starten. Wees voorzichtig, omdat de ontstekingskabels onder een hoge spanning staan. Wanneer u klikkende geluiden hoort die worden gegenereerd door elektrische stroom of vonken ziet, dan zult u de ontstekingskabels moeten vervangen. De ontstekingskabel moet in ieder geval eens per 3 maanden worden gecontroleerd.
De volgende symptomen zijn een aanwijzing voor u dat de ontstekingskabels moeten worden gecontroleerd:
- een niet regelmatig stationair draaien van de motor, storingen;
- geen ontsteking;
- de motor mist slagen bij een hoog toerental;
- misfire van de motor;
- verhoogd brandstofverbruik;
- storingen van de elektronische apparatuur;
- radiostoringen;
- een onrustige ontsteking;
- het motorlampje op het instrumentenpaneel wordt geactiveerd;
- een hoog CO2 gehalte in het uitlaatgas
De oorzaken van defecte ontstekingskabels
De terminale oxidatie wordt veroorzaakt door de blootstelling aan vocht. Dit is het gevolg van verlies van dichtheid in de beschermingskap tijdens het in bedrijf zijn of door de plaatsing.
Een onderbroken elektrisch circuit ontstaat door een ondeugdelijke verbinding van de aansluiting van de terminals met de onderdelen van het ontstekingssysteem. Dit kan ook gebeuren bij het verwijderen van de onstekingskabels. Het beschadigde punt raakt verhit en genereert vonken, wat tot het doorbranden van de elektrische geleiders en de metalen terminals leidt.
De reden voor stroomlekkage kan een beschadigde isolatie of beschermkap van de ontstekingskabel zijn. De kwaliteit van het isolatiemateriaal is van zeer belangrijk, omdat deze in grote mate bepalend is voor de levensduur van het component. Daarnaast kunnen microscheurtjes de oorzaak van de zwakke stroom zijn. De isolatielaag raakt beschadigd doordat deze aan hoge of lage temperaturen en chemicaliën wordt blootgesteld. In sommige gevallen slijt de mantel van de ontstekingskabel als gevolg van voortdurend contact met een component.
Het vervangen van ontstekingskabels
Beschadigde ontstekingskabels kunnen uitsluitend worden vervangen. De ontstekingskabel mag alleen worden vervangen als de motor is uitgeschakeld en wanneer deze is afgekoeld. Bij de plaatsing van een nieuwe set moet de volgorde van de kabels exact worden gereproduceerd. Daarom is het individueel loskoppelen en opnieuw aansluiten van de kabels de beste methode.