Gloeirelais auto
Relais gloeisysteem voor
Relais gloeisysteem: nuttige informatie
Hoe herkent u het uitvallen van het relais van de gloeibougie
Een mankement aan het relais van de gloeibougie kunt u makkelijk zelf controleren. Om dit te doen heeft u een multimeter of een testlamp nodig.
U moet de verbindingen van de testlamp vastmaken aan de contactpunten van het relais en er 12 Volt opzetten. Als het relais goed werkt, zal de lamp gaan branden en de uitlezingen van de tester zullen veranderen. Daarnaast zal u een herkenbare klik horen. Als er geen licht van de lamp komt, geen klik gehoord kan worden of de uitlezingen van de tester blijven hetzelfde, dan geeft dat aan dat de contactpunten van het relais niet sluiten.
Daarna zet u de multimeter in de weerstand modus en meet u de weerstand tussen de pinnen van de windingen van het relais. Als de meter een onderbreking aangeeft, moet het onderdeel vervangen worden.
Systeem gloeirelais in 2 stappen zijn geïnstalleerd in vele moderne auto’s. In dat geval moet u de weerstand tussen de 2 paren van de contactpunten net zoals hierboven beschreven.
U kunt herkennen dat het relais van de gloeibougie moet worden nagekeken door deze indicaties:
- Er is geen klik hoorbaar als u de sleutel van de ontsteking draait als het koud is;
- De indicator van de gloeibougie blijft aan of gaat helemaal niet aan;
- De tripcomputer geeft een foutmelding;
- De motor start moeilijk bij lage temperaturen.
Redenen voor het uitvallen van het relais van de gloeibougie
In de meeste gevallen zal het uitvallen van het relais van de gloeibougie gebeuren door een schending van de afsluiting van de behuizing en het binnendringen van viezigheid en vocht in het relais, waardoor de contactpunten gaan roesten. Daarnaast kan opgehoopte viezigheid leiden tot het blokkeren van de beweegbare onderdelen. In dat geval openen de contactpunten van het relais niet het circuit, zelfs als er stroom op gezet wordt, waardoor deze te warm wordt en doorbrandt.
Viezigheid, vocht en hoge temperaturen zijn ook gevaarlijk voor de windingen van het relais, omdat deze een verwoestende werking hebben op de isolerende laag en kunnen een minder goede sluiting of het breken van de windingen opleveren.
Heel vaak wordt het onderdeel te heet door mechanische slijtage aan de beweegbare contacten, waardoor hun verbindingen verbroken worden of waardoor de connectoren breken.
Als het relais vaak uitvalt, moet u controleren of het voltage stabiel is in het elektrische circuit, en of de parameters van het onderdeel overeenkomen met de technische specificaties van de auto.
Het repareren en vervangen van het relais van de gloeibougie
Soms kan de werking van het onderdeel worden hersteld door de contacten schoon te maken en de bevestigingen beter vast te zetten. Maar over het algemeen moet het relais worden vervangen. U kunt zelf een nieuw onderdeel installeren. Om dit te doen, volg deze stappen op:
- Zet de ontsteking uit.
- Maak de negatieve pool van de accu los.
- Schroef de bouten van het deksel van de ECU los.
- Verwijder het deksel.
- Maak de bedrading van het relais los.
- Haal het onderdeel uit de houder.
- Installeer een nieuw onderdeel.
- Controleer het systeem.