Bobine auto
Bobines voor
Bobines: nuttige informatie
In elke auto die is uitgerust met een verbrandingsmotor, heeft ook een ontstekingspoel. We spreken over een ontsteking-transformator. De ontstekingspoel is verbonden met een contactslot, ontstekingsdistributeur en stroomonderbreker ontstekingssysteem. Wanneer de ontsteking aan staat, verschijnt er een magnetisch veld in de ontstekingspoel. Als de stroomonderbreker het circuit in de eerste ontstekingspoel opent, dan is er een hoogspannings impulse. Daarna word de impulse doorgestuurd naar de bougies. Op de vonkbrug ontstaat een vonk die de lucht-brandstofmengsel ontsteekt.
In moderne auto's zijn er verschillende ontstekingspoelen, dus elke cilinder heeft zijn eigen spoel. Als er een beschadiging is, een cilinder gaat door met het functioneren en de auto kan rijden. Veel auto's hebben maar een ontstekingspoel. Als er een defect is, is er een complete vervangen van de spoel nodig. Theorethisch is het mogelijk om het spoelblok te vervangen, maar het maakt niets uit. Ontstekingspoel is niet duur.
Als we spreken van hoogspanning, laat de specialist de spoel vervangen. Onjuiste vervanging hebben slechte en onuitwisbare gevolgen. Ontstekingspoel heeft een cilinderachtige vorm en u kunt het snel vinden. In elk geval verwijder de spoel niet als de ontsteking aan staat. In onze online winkel kunt u een originele ontstekingspoel kopen. We hebben een grote variatie aan reserve auto onderdelen. Hier kunt u een koppelingsplaat, ruitenwisser, olieradiator, bumper, brandstofniveau sensor, turbo, zijwand, banden en andere reserve auto onderdelen die u nodig heeft kopen.
Bobine storingen
- De spoel is beschadigd;
- Slijtage van component;
- Oververhitting ontstekingsspoel;
- De behuizing van de spoel s versleten;
- Afgebroken spoel.
Tekenen van bobine storingen
- Onregelmatigheid van zuiger slagfrequentie, vooral bij hoge luchtvochtigheid;
- Maximale vermogen van de auto is aanzienlijk verminderd;
- Hoog brandstofverbruik;
- “Controleer motor” indicator brand.
Oorzaken van bobine storingen
- Slechte kwaliteit bougies;
- Oververhitting motor;
- Component wordt beïnvloed door verhoging van buitentemperatuur, vuil en stof;
- Breken van de isolatie van de spoel bij het bereiken van 35kV;
- Los raken van houder;
- Trillen van de spoel;
- Storing in het circuit.
Diagnose
U heeft speciale gereedschappen nodig om een complete diagnose van de bobine vast te stellen. Het is mogelijk om een visuele inspectie van de buitenkant te maken. Sporen van roest, donkere vlekken of kleine inkepingen op de behuizing van het onderdeel wijzen naar defecten. Zelfs bij de kleinste sporen van een defect moet u onmiddellijk naar een garage gaan voor een complete inspectie. Als eerste zal de monteur de weerstand meten van de ontstekingspoel (primaire en secundaire). Een multimeter en ohmmeter worden hiervoor gebruikt. Voor de primaire spoel is de standaardwaarde 0,5-2,0 Ohm. Standaard indicaties van de secundaire spoel schommelen van 6-15 kOhm. De exacte normen van weerstand zijn gespecificeerd door de fabrikant van het voertuig in technische documenten. De spoel moet om de 60.000-80.000 operationele kilometers worden vervangen. Het is wenselijk om een inspectie elke twee jaar of om de 30.000 operationele kilometers uit te voeren.
Reparatie en vervanging bobine
De spoel kan niet worden gerepareerd. Bij het openen van het onderdeel zal de spoel in contact raken met zuurstof die het alleen maar erger maakt. Vervanging is noodzakelijk zelfs bij de kleinste defecten. Juiste gebruik van de spoel is afhankelijk van de juiste bedrading. Het vervangen van het onderdeel kost weinig tijd, maar er is wel hulp van een vakkundige nodig.