Claxon auto
Toeter voor
Toeter: nuttige informatie
In Groot-Brittannië moet elke auto met een capaciteit van minimaal 50 cc een claxon hebben. Door middel van de claxon kan de chauffeur de andere weggebruikers waarschuwen dat er een gevaar is. De claxon mag ook gebruikt worden om te waarschuwen dat er ingehaald wordt, maar alleen buiten de bebouwde kom. De sterkte van de claxon is streng geregeld: 105 decibel op een afstand van 7 meter. In sommige landen kan de toegestane sterkte hoger zijn. U moet daar rekening mee houden als u een auto koopt.
Als er een technisch defect bij de claxon is, dan maakt het geen geluid. Toch kan evenwel een probleem zijn bij de knop of bij de kabel. Daarom moet u een functietest voor het vervangen. Veel fans van getunede auto’s monteren nieuwe claxons, want ze zijn niet tevreden met het geluid van de oude. Bij verschillende auto’s verschilt ook de plaatsing van de claxon. Vervangen is echt makkelijk. In de meeste gevallen hoeft u alleen het deksel weghalen en enkele schroeven losmaken. Soms is het signaal-apparaat vastgebonden met een draadbeugel.
Voordat u een nieuwe claxon monteert, moet u het nieuwe model testen. U moet rekening mee houden dat de nieuwe claxon plaats nodig heeft. Sommige getunede modellen zijn heel groot en passen bij geen auto. Over het algemeen is het genoeg als u hem visueel inspecteert om eventuele problemen te ontdekken. In onze online winkel kunt u ook spatbord, brandstoftank, inlaatspruitstuk, warmte sensor of koeler, koppelingsplaat of mistlampen kopen. Misschien hebt u wat wisselstukken nodig, ontstekingskabel of passer bijvoorbeeld. Onze internet winkel stat altijd tot uw dienst.
Claxon storingen
- De claxon is beschadigd als gevolg van stoten en schokken;
- Claxon knop is beschadigd of zinkt;
- Claxon zit vast na het indrukken;
- Draadbreuk;
Tekenen van claxon storingen
- Geen geluid;
- Nauwelijks geluid;
- Alleen een signaal werkt.
Oorzaken van claxon storingen
- Verroestte contactpunten;
- Doorgebrande zekeringen;
- Defecte relais;
- Water is in het systeem gekomen;
- Verbroken verbindingen;
- Kortsluiting.
Diagnose
Bepaal als eerste elk soort storing het is. Druk op de claxon. Als tijdens het drukken het licht in de cabine dimmer wordt is de oorzaak een kortsluiting.
Om te controleren of het signaal juist werkt verbindt een lamp in plaats van de claxon. Als de claxon is kapot wanneer het licht brand.
Controleer ook de zekering van de claxon. Zoek de locatie en het nummer van de zekering op in de technische documenten van de auto.
U moet controleren of de airbags correct zijn verpakt. Als de airbags onjuist zijn verpakt kan het een obstakel zijn voor de claxon gevestigd in het stuur. Airbags kunnen alleen door experts worden gecontroleerd: de bestuurder en passagiers veiligheid hangt af van of de airbags juist zijn verpakt.
Controleer bovendien ook de klokveer. In het geval dat er vervorming is kan het de kwaliteit van het signaal verminderen.
Vervanging en reparatie van de claxon
In het geval dat er schade is aan de bedrading moeten de draden worden vervangen. Om exact uit te vinden welk draad kapot is moet u de voltage meten van elk draad. Hoewel in de meeste situatie alle draden tegelijkertijd worden vervangen.
Soms hoeven alleen de contactpunten worden gereinigd voor het verhelpen van de storingen. Als preventie wordt erop blootgesteld draden en contactpunten behandeld met een speciale stof, dat oxidatie voorkomt.
Het hoofdsignaal ligt dichtbij de radiator van het voertuig. Het kost niet veel tijd om de claxon te vervangen. Verwijder de bevestiging en contacten van het oude onderdeel en verbind het nieuwe onderdeel. Als het een niet origineel onderdeel is moet het eerst worden afgesteld, hiervoor moet u bij een garage zijn.