
Dynamo auto
Auto Dynamo voor
Alternator: nuttige informatie
Er is een generator in elke auto. Het dient om accu batterij te herladen en om genoeg stroom te leveren om de hele auto op te laden. De motor gebruikt brandstof. De generator en de motor zijn direct gekkopeld en zo wordt de electrische stroom gegenereerd. Iedereen kent wel het principe dat wordt hier gebruikt- het volgt het voorbeeld van de cyclusgenerator. Kinetische energie van de motor wordt omgezet in elektrische vermogen. De wisselstroom generator wordt bij moderne auto’s gebruikt, maar u kunt allen in oude auto’s een gelijkstroom generator nog vinden.
Als de generator kapot gaat, dan wordt de accu batterij niet meegeleverd. Normaal gesproken is het een ernstig probleem. Moderne auto’s hebben een controlelampje dat de aandacht vestigt op de werking van de generator, maar het is geen teken van volledige breuk van de generator. De generator speelt een belangrijke rol in het voertuig, dus is het vangroot belang om zo snel mogelijk een diagnose te stellen. In de meeste gevallen kan een generator gerepareerd worden en een complete verandering niet nodig is. Soms is de oorzaak van de ondeugdelijkheid is een afgebroken diode of spanningsregelaar. Andere oorzaken kunnen zijn: riem breuk, draad breuk of slecht contact.
U moet met de groost mogelijke zorg uw generator repareren. Een zeer hoge spanning kan de generator kapot maken, daarom soortgelijke werken door specialisten gedaan moet worden. Een auto elektricien zal de oorzaak van de storing snel opsporen en corrigeren. Als u nog andere auto-onderdelen voor uw auto nodig heeft, breng een bezoek aan onze online winkel. Hier vindt u pauze blokken, bougies, achteruitkijkspiegels, claxons, cilinders, en veel andere auto-onderdelen.
Alternator storingen
- Vervuilde, verbrande of geolied sleepring;
- Slippen van de aandrijfriem;
- De stroomvoorziening van het circuit is verbroken;
- Versleten of beschadigde lagers;
- Een moer van een katrol van de dynamo is los;
- Rotor contacten met statorpolen;
- Versleten bevestiging;
- Borstels lopen vast.
Tekenen van alternator storingen
- Accu is leeg of defect;
- Veel lawaai bij het starten;
- Signaal van een lege accu brandt, wanneer de motor is gestart;
- Dimmen koplampen;
- Zachte geluiden en gesuis zijn hoorbaar wanneer de motor draait;
- Toelaatbare spanningsniveau wordt overschrijden;
- Felheid van de koplampen verandert sterk afhankelijk van het toerental.
Oorzaken van alternator storingen
- Het gebruik van lage kwaliteit onderdelen;
- Versleten on/of verroestte alternator;
- Storingen in het spanning controle relais;
- Klemveren zijn vervormd of beschadigd;
- Verkeerde bediening van het onderdeel in normale modus;
- Externe invloed van:
- Water;
- Hoge temperatuur;
- Zout;
- Chemicaliën;
- Vuil.
Diagnose
De inspectie van het onderdeel moet worden uitgevoerd met speciale gereedschappen, een ampèremeter en een voltmeter voornamelijk. U kunt het uzelf doen of met hulp van een monteur. De conditie van de component wordt vastgesteld bij een diagnostische stand.
Voor het zoeken van storingen moet u eerst het voltage bepalen van de accu contactpunten. Daarna moet u de motor starten en de metingen opnieuw uitvoeren, de metingen moet als volgende zijn:
- Voor het starten – 12V;
- Na het starten -13,8 – 14,4V
Hogere waardes wijzen naar een defect van het voltage controle relais, lagere waardes wijzen naar een gebrek aan wisselstroom.
Reparatie en vervangen van alternator
De gebruikelijke levensduur van de alternator is ongeveer 160.000 operationele kilometers. Vaak is het genoeg om de defecte componenten te vervangen om de storingen te verhelpen. Sommige oude alternator modellen moeten de sleepringen worden afgesteld met behulp van een draaibank. Aandrijfriemen worden vervangen als de levensduur is bereikt of bij schaden. Sommige garages bieden aan om het te repareren, maar dit is duur.