Koppelingsset auto
Koppelingskit voor
Koppelingskit: nuttige informatie
Hoe kunt u een defecte koppelingsset herkennen
De inspectie van deze eenheid gebeurt in verschillende fasen. Om te beginnen moet de werking ervan met de motor uit worden gecheckt. Hierbij moet herhaaldelijk op het koppelingspedaal worden gedrukt en geluisterd. Ongebruikelijke geluiden, zoals bijvoorbeeld kloppen, piepen en rammelen duiden op versleten koppelingselementen.
Na het starten en het opwarmen van de motor, drukt u op de koppelingspedaal en zet u de auto in zijn achteruit. Ongebruikelijke geluiden duiden op slijtage aan de koppelingsplaat of de drukplaat. Hun defect kan ook worden vermoed wanneer het toerental van de motor bij het indrukken van de derde versnelling toeneemt, terwijl de auto langzamer accelereert. Wanneer het geluid, kloppen en rammelen met een losgekoppelde koppeling hoorbaar is, dan is het druklager van de koppeling is waarschijnlijk defect. Voor het nauwkeuriger bepalen van de locatie en om de ernst van de slijtage aan de componenten te beoordelen, moet u de hulp van deskundigen inschakelen.
De volgende symptomen duiden erop dat u de koppelingsset moet controleren:
- het pedaal trilt wanneer er wordt gekoppeld;
- het schakelen gaat moeilijk;
- een toegenomen brandstofverbruik;
- in de passagiersruimte is een brandgeur te ruiken;
- de motor raakt regelmatiger oververhit.
De oorzaken van een defecte koppelingsset
Het vroegtijdig defect gaan van componenten van het systeem is vaak het onjuist gebruik van het voertuig, waaronder een sportieve rijstijl. Snel optrekken, vooral bij een hoog toerental, te vroeg of te laat loskoppelen van de koppelingspedaal kan de levensduur van koppelingsplaten aanzienlijk verkorten, vooral die van de remvoeringen. Regelmatig rijden met een afgeladen voertuig op wegen met een slecht wegdek leidt tot een zwaardere belasting van de eenheid met het sneller slijten van de componenten als gevolg.
Het koppelingsdruklager wordt ook nadelig beïnvloed door de gewoonte om het koppelingspedaal ingedrukt te houden, zoals wanneer er bijvoorbeeld bij verkeerslichten op het groene licht wordt gewacht. Om ervoor te zorgen dat het onderdeel niet voortijdig kapot gaat verdient het aanbeveling om in deze situaties de koppeling in de neutrale versnelling te zetten.
Het niet op tijd vervangen van de aandrijving plaat en ernstig versleten voeringen hebben een defecte drukplaat tot gevolg; het gebruiken van een beschadigde druklager verhoogt de kans op het vervormen van de bladveer vingers in het koppelingsdeksel. Een slechte werking van het apparaat kan ook het resultaat zijn van olie op de remvoeringen van beschadigde afdichtingen van de motor en de transmissie.
Onderdelen van slechte kwaliteit hebben de neiging om te schuren en hebben gewoonlijk geen lange levensduur. Daarom moet u er voor een lange en probleemloze werking van uw voertuig op toezien dat u altijd onderdelen van bekende producenten aanschaft.
Het vervangen van de koppelingsset
Voor het monteren van een koppelingsset heeft u een inspectieput of een autobrug nodig en aantal speciale gereedschappen. Het montage is redelijk ingewikkeld en tijdrovend en gaat om de demontage van de versnellingsbak. Daarnaast is het van belang dat de koppelingsplaat goed op de as van de versnellingsbak wordt gemonteerd en uitgelijnd en dat de bouten volgens het juiste koppel worden vastgezet.
De handelingen voor de vervanging worden bepaald door het ontwerp van de auto, vooral het soort aandrijving. Meer uitgebreide instructies kunt u in de technische documentatie van uw auto vinden. Maar wanneer u niet over de vereiste ervaring en vaardigheden beschikt, kunt u de vervanging het beste aan vakkundig onderhoudspersoneel overlaten.