Spanningsregelaar auto
Regulator alternator voor
Regulator alternator: nuttige informatie
Hoe herkent u een mankement aan de stroomregelaar van de dynamo
Dit onderdeel moet iedere 5.500 tot 8.500 kilometer worden nagekeken, of als het seizoen wisselt. U kunt de regelaar controleren door middel van een voltmeter. U moet het apparaat verbinden aan de terminals en het voltage meten als de motor uit is geschakeld: hij zou ongeveer 12 tot 12,8 V moeten zijn. Daarna moet u de auto starten: als de multimeter 13,2 tot 14 V meet, dan is het onderdeel in orde. Daarna moet u de toeren verhogen. Het voltage moet dan ook omhoog gaan, maar nooit boven de 14,8V.
De regelaar die gedemonteerd is, wordt op een andere manier gecontroleerd. U heeft een Voltmeter, een lamp van 12 Volt, een power module of een lader met stroomcontrole nodig, een paar draden met terminals, en een batterij. U moet de batterij met de oplader verbinden, en de lamp aan de batterij, en de lamp aan de desbetreffende voltage regelaars door middel van draden. De voltmeter, indien deze niet in de oplader zit, zit verbonden aan de batterij. Na de power module of de oplader is ingeschakeld, zou de lamp moeten gaan branden, en uit moeten gaan als u het voltage op 14,5V (bij sommige auto’s 14,8V) zet. Als, na het bereiken van dit punt, de lamp niet uit gaat, moet de voltage regelaar worden vervangen.
U kunt opmerken dat de stroomregelaar van de dynamo moet worden nagekeken als de volgende indicaties zich aankondigen:
- Witte resten op de behuizing van de accu of op het koetswerk van de auto in de buurt van de accu;
- De motor start moeilijk;
- Te hoge stroom na 4 tot 6 uur constant rijden;
- De lampen branden vaak door.
De redenen voor het uitvallen van de stroomregelaar van de dynamo
Het doorbranden van de transistor is het meest voorkomende mankement aan de stroomregelaar. Dit wordt veroorzaakt door kortsluiting in de windingen van de dynamo, of door het niet goed werken van de diode. Als dit onderdeel vaak uitvalt, moet de dynamo worden gerepareerd of zelfs vervangen. Het uitbranden van de regelaar gebeurt vaak door slechte kwaliteit of onderdelen die niet overeenkomen met de technische specificaties, maar ook door het installeren van optionele elektrische apparaten, bijvoorbeeld verwarmde deurhendels.
De contactpunten van de regelaar kunnen verroesten door de blootstelling aan vocht en modder, hierdoor kan er geen signaal door het elektrische circuit. In enkele gevallen kan het probleem worden opgelost door het verwijderen van de viezigheid en het vocht, maar ook door het beter vastzetten van de bedrading. In de regelaars, gecombineerd met de borstels, het geen contact maken en het uitvallen kan resulteren in het slijten van de borstels.
Een goede werking van de regelaar kan worden verzwakt door een vergrote afstand van de kern en de bescherming, of het loslaten van de bescherming. In een enkele geval kan het mankement ontstaan door een slechte afstelling van de stroomregelaar.
Het vervangen van de stroomregelaar van de dynamo
Het vervangen van de regelaar kan zowel door uzelf als door een garage worden gedaan. In vele auto’s is het dan nodig om de regelaar te demonteren. Dit gaat als volgt:
- Maak de negatieve pool van de accu los.
- Maak de bovenste bevestigingen van de regelaar los, duw het lichtjes opzij en maak de riem van de poelie los.
- Schroef de onderste en bovenste bouten helemaal los en demonteer het onderdeel.
- Demonteer de beschermende kap aan de achterkant van de regelaar nadat de clips zijn losgemaakt.
- Trek de connector met de bedrading los, waarmee de regelaar aan de diode vastzit.
- Maak de moer los die op het contactblok zit, en maak daarna de bevestigingen van de regelaar los.
- Demonteer het kapotte onderdeel en installeer een nieuw exemplaar.
Deze procedure is gegenereerd en kan verschillen per merk en model. U kunt meer gedetailleerde informatie vinden in de technische specificaties van de auto.