
Kachelweerstand auto
Auto Kachelweerstand voor
Weerstand, interieurventilator: nuttige informatie
Hoe herkent u het uitvallen van de regelaar van de ventilator in de cabine
De regelaar van de ventilator moet als volgt worden getest. U moet hem demonteren, en de bedrading direct aan elkaar verbinden met een verbindingsdraad. Als de ventilator aan gaat, is het onderdeel stuk. Daarnaast kan het installeren van een onderdeel waarvan u weet dat deze werkt u helpen met de diagnose.
Als u een tester hebt, kun u het onderdeel controleren door de weerstand te meten. De verkregen resultaten moeten worden vergeleken met de normale waarden, deze worden over het algemeen aangegeven in de technische handleiding.
U kunt herkennen dat de regelaar van de ventilator in de cabine moet worden nagekeken door deze indicaties:
- De ventilator werkt soms wel en soms niet;
- Hij werkt alleen op volledige snelheid;
- De ventilator draait zelfs als de ontsteking uit staat;
- De snelheid van de elektrische motor gaat sneller en dan weer langzamer;
- Na een nacht parkeren is de accu van de auto helemaal leeg.
Redenen voor het uitvallen van de regelaar van de ventilator in de cabine
Heel vaak wordt het mankement veroorzaakt door de invloed van hoge temperatuur. Te heet worden komt doordat de ventilator te langzaam draait, het te laat vervangen van het filter voor de cabine of door heet weer.
In een enkel geval wordt het doorbranden van de regelaar veroorzaakt door het blokkeren van de vinnen van de ventilator.
Vocht en viezigheid hebben een slechte invloed op de contactpunten van de regelaar. Het risico op roestvorming wordt aanzienlijk verhoogd als de integriteit van de behuizing is verbroken door mechanische schade. Het kapotgaan van het onderdeel kan ook komen door het roesten van de motor as.
De bevestigingen van het onderdeel kunnen losgaan door verhoogde trillingen, wat leidt tot onbetrouwbare bevestigingen van de connector en het eindblok.
Het vervangen van de regelaar van de ventilator in de cabine
De regelaar van de ventilator kan niet worden gerepareerd. Als er een mankement optreedt, moet het onderdeel worden vervangen. Het vervangen kost erg veel tijd, maar u kunt dit zelf doen. Hiervoor moet u zich aan de volgende stappen houden:
- Verwijder het handschoenenkastje, schroef de bevestigingen los, maak de riem los en verwijder de demper.
- Verwijder het handsfree systeem indien deze is geïnstalleerd.
- Verwijder de bodem van het handschoenenvakje samen met het lampje.
- Maak de motor van de rechter flap van het EGR systeem los.
- Maak de houder van de flap los door de bevestigingen los te draaien en verwijder het onderdeel.
- Maak de bedrading van de behuizing van de regelaar los.
- Schroef de bouten los en demonteer het onderdeel, installeer een nieuw onderdeel.
Een enkele keer moet u het cabine filter verwijderen en ook de ventilator om de regelaar te kunnen demonteren. Voordat u doorgaat met de installatie, controleer de stappen in de technische handleiding van de auto.