Koplamp auto
Koplampen voor
Koplampen: nuttige informatie
Koplichten bevinden zich op de voorzijde van de auto. Ze zijn onderdeel van het verlichtingsysteem. Dankzij hun kan de chauffeur in het donker zien of in geval van slechte zichtbaarheid. De lampen verlichten de voorkant van de auto en kunnen op verschillende manieren gebruikt worden: bovenstraal, benedenstraal, parkeerverlichting. Er bestaan ook dag- en draaikoplampen. Koplampen spelen een heel belangrijke rol in de verkeerveiligheid. Ze helpen andere verkeer deelnemers het voertuig van grote afstanden te zien.
Er worden lichtpeertjes, halogeenlampen en xenonlampen gebruikt. Tegenwoordig is de halogeentechnologie een algemene standaard, doordat het een optimale verhouding is tussen prijs en kwaliteit. Xenonlampen geven meer licht aan, maar de prijs is vervolgens hoger. Schade aan de koplamp kan opgemerkt worden tijdens een visueel onderzoek. Iemand moet in de auto zitten en verschillende varianten van verlichting proberen, terwijl een andere voor de auto staat en controleert of de koplampen werken. De meest gemene reden waarom een koplamp niet meer werkt is omdat het verbrandt is. De koplicht kan ook gebroken worden als gevolg van botsing tegen metalen voorwerpen of als gevolg van een ongeluk.
Tijdens het vervangen van koplichten moet u aandacht besteden aan een juiste montage van de reflector. Veel autoliefhebbers vergeten dat koplampen moet aan de auto aangepast worden om de auto op de meest efficiënte manier te verlichten. Het installeren van nieuwe koplampen leiden tot toename van de efficiëntie van de verlichting, doordat tegenwoordig er betere technologieën zijn ontstaan. Als u op zoek bent naar enige andere wisselstukken voor uw auto, dan raden wij u aan om onze web-winkel te bezoeken. Daar zult u remblokken vinden, claxons, bougies, achterlichten, richtingaanwijzers, achteruitkijkspiegels, stuurpennen, spatborden en veel andere stukken vinden. We bieden u producten van de hoogste kwaliteit tegen voordelige prijzen.
Hoe ontdekt u dat de voorlampen niet goed werken
Haal eerst de lens weg en inspecteer dan de lamp. De lamp moet schoon zijn, en de filamenten moeten volledig zijn. Dan moet u de zekerings- en relaiskasten openmaken en kijken hoe de zekering eraan toe is. Deze moet niet beschadigd zijn.
Kijk dan hoe het relais van de voorlichten werkt. Als deze werkt hoort u geklik als u de voorlichten aan wilt doen. Als u dit niet hoort, werkt het relais niet goed.
Om de relevante bedraging te controleren doet u de motorklep omhoog en onderwerpt u deze aan inspectie. Let ook op dat deze goed verbonden zijn. Er moeten geen sporen van oxidatie te zien zijn.
Als u zelf de reden niet kunt ontdekken moet u een werkplaats bezoeken, en tests laten uitvoeren met speciaal materiaal.
Dit zijn symptomen dat de voorlichten een diagnose nodig hebben:
- als de voorlichten aan zijn, geeft het geen licht;
- het licht is zwak of knippert;
- de richting van het licht is verstoord;
- vocht van damp in de installatie.
De redenen dat de voorlichten niet goed werken
Vaak kunnen de voorlichten niet aangezet worden omdat de zekering is doorgebrand omdat er plotseling teveel voltage op kwam te staan. Dit kan ook gebeuren als het voertuig heftig schudt.
Lampen gaan niet eindeloos mee. Afhankelijk van het type van de lamp, gaat deze 500 tot 3.000 uur mee. Dit kan korter zijn in geval van foutieve installatie of instabiele voltage.
Mechanische schade aan het component wordt veroorzaakt door ongelukken en sterke veranderingen in temperatuur. Door scheuren wordt het licht minder scherp, en komt er vocht onder het glas. Dit kan ook gebeuren bij verstopping van ventilatiegaatjes. Als er constant vocht in het component zit kan dit oxidatie van bedrading en roest aan de reflector en de binnenste elementen van het voorlicht. Als de componenten van slechte kwaliteit zijn, gaan deze eerder kapot.
De voorverlichting maken
Vaak verslijten en breken de verbindingselementen. Het meest populair zijn de reparaties van de integriteit van de bevestigingen. Als er scheuren zitten in de reflectoren of het omhulsel, of als het licht minder scherp is, kunt u dit zelf herstellen. Om de reflector te maken, moet deze geslepen en gepolijst worden. Om de spiegellaag te maken, verwijdert u het beschadigde materiaal van het omhulsel, om deze te ontvetten en er een nieuwe laag op te doen. Als de bedrading niet goed werkt, kunt u specialisten inschakelen.
De voorlichten vervangen
Om het component te vervangen, doet u het volgende:
- Verwijder de bumper.
- Maak de bevestigingen los en verwijder deze.
- Haal de stroomtoevoer weg.
- Haal het oude component weg.
- Installeer, verbind en bevestig het nieuwe component.
- Installeer de bumper.
- Test de nieuwe voorlichten.