Draagarm auto
Draagarmen voor
Draagarmen: nuttige informatie
Het vorkbeen is een deel van de suspensie. Het staat de zijkrachten die ontstaan tijdens het bochten, het remmen en het van richting veranderen tegen. Doordat het een verbinding is tussen het wiel en het bodem is het belangrijk voor de veiligheid. Daarom wordt het uit smeedstaal gemaakt. Op de oppervlakte zijn er scharnieren die voor een flexibele verbinding zorgen. Zijwaarts van de bodem zijn de zo-genaamde “stille blokken” of metalen-rubberen garnituren. Op de zijkant van het wiel is er een kogelgewricht. Elastomeer wordt gebruikt om zoiets te fabriceren.
Het is een modern materiaal met veel voordelen. Maar het slijt ook. Vaak is de slijtage van rubber details de reden voor het vervangen van vorkbenen. Minder vaak is moet dat omdat de stelen onderdelen corroderen. Materiaal fouten en ongelukken kunnen ook kraken en andere scaden veroorzaken. In elk geval moet het beschadigde vorkbeen vervangen worden. Als het voertuig grillig wordt, dan is een ongeluk onvermijdelijk. Reparatie mag niet vertraagd worden.
Het vorkbeen vervangen is niet moeilijk. Toch moet u heel voorzichtig zijn. U moet een zelfborgende bout. Dit moet ook vervangen worden bij reparatie geval. Hetzelfde geldt voor veiligheidkaken. Onze catalogus op internet bevat ook veel andere goedkope onderdelen. We bieden u remschoenen, naven, lagers, wielremcilinders, bougies, ontsteking distributeurs, achterlichten, koplampen en veel andere autoonderdelen.
Hoe weet u dat er problemen zijn met de onafhankelijke veerarm
Om het component te controleren, moet u gebruik maken van een krik of een autolift. Haal eerst kogellagers weg, en zorg dan dat de arm niet naar beneden komt. Dit kan gecontroleerd worden door er verticaal mee te zwaaien. In normale toestand werkt de hendel als een veer, en komt hij terug in zijn oorspronkelijke positie. Let ook op de rubberen hulzen — de arm moet niet in de rijggaten roteren.
Dit zijn de symptomen waaraan u kunt merken dat er problemen zijn:
- gaten in de wielnaven;
- versleten banden;
- vibraties in het voertuig of het stuur terwijl u rijdt;
- vreemde geluiden in bochten en op een slecht wegdek;
- verminderd vermogen van de motor;
- meer backlash van het stuurwiel.
De redenen voor problemen met de onafhankelijke veerarm
Het meest frequente probleem is vervorming. Dit komt vaak voor als u snel door kuilen bent gereden. Componenten van slechte kwaliteit die vaak gebruikt worden krijgen ook problemen.
Gedurende het gebruik van het voertuig, kan natuurlijke slijtage van de rubberen omhulsels en kogellagers in de ophanging voorkomen, waardoor de dimensies kunnen afnemen, of de arm helemaal kapot kan gaan. Om deze problemen te voorkomen, moet u de bijbehorende onderdelen van de ophanging iedere 50.000 controleren.
Wishbones van de ophanging kunnen bestaan uit staal of legering. Stalen componenten kunnen te maken krijgen met corrosie als er water binnenkomt tijdens de rit. Als u wilt dat het ophangingsmechanisme langer meegaat, kunt u kiezen voor gelegerde armen.
Een onafhankelijke veerarm vervangen
Als u de arm zelf wilt vervangen, let u op de volgende aanbevelingen:
- installeer ondersteuningen nadat u het voertuig met een krik hebt opgetild;
- haal de borgmoer weg;
- haal de hendel weg van de auto;
- verwijder de staaf van de kogellager van de hendel;
- verwijder het component en installeer een nieuwe tussen de kogelondersteuning en de staaf;
- gebruik nieuwe schroeven en moeren voor het vastzetten van het nieuwe component;
- draai de onderste moeren met een kracht van 90 N·m, en draai ze dan 30°– 40° terug;
- aan de achterkant maakt u de arm vast door de schroef aan te draaien (maar niet volledig);
- til met een krik de arm zo op dat deze horizontaal staat op 80°;
- draai de schroef aan met een kracht van 60 N·m ;
- laat de auto zakken en haal de krik weg.