
Ventilator koppeling auto
Auto Ventilator koppeling voor
Ventilator koppeling: nuttige informatie
Hoe herkent u storingen aan de koppeling
Om erachter te komen of de koppeling goed werkt, moet u de ventilator met de hand aanzetten als de motor uit staat. Hij moet heel traag ronddraaien en maar een paar omwentelingen maken. Als de ventilator meteen stopt, nadat u hem heeft losgelaten, of hij blijft draaien gedurende een lange tijd, dan is de koppeling kapot.
Start daarna de motor, maar laat hem maar 1 minuut lopen. Als de koppeling goed werkt, kunt u de draaiende ventilator makkelijk stoppen met behulp van een opgerolde krant. Stop de motor en probeer de ventilator weer te laten draaien. Het aantal omwentelingen dat hij maakt, zou moeten hebben toegenomen.
Breng de motor op temperatuur. Als u de ventilator nog steeds kunt stoppen met een opgerolde krant, dan is de koppeling van de radiateurventilator kapot.
Een losgemaakt onderdeel kan als volgt worden nagekeken. De componenten moeten worden opgewarmd, bijvoorbeeld met behulp van een haardroger of door ze in warm water te leggen. De opgewarmde koppeling zou niet vrij moeten kunnen ronddraaien. Anders moet u hem repareren of vervangen.
U kunt aan de hand van onderstaande tekenen herkennen of de koppeling moet worden nagekeken:
- rare geluiden als de motor opgewarmd is;
- veel herrie vanuit de ventilator bij lage temperaturen of bij een koude motor;
- oververhitting van de motor als men in druk verkeer langzaam rijdt;
- vetvlekken op het oppervlak;
- te langzaam draaien van de ventilator, terwijl de motor op volle toeren draait.
Oorzaken voor het uitvallen van de koppeling
Het kapotgaan van het onderdeel gebeurt het vaakst door lekkage van de werkvloeistof of een verandering in de prestatie-eigenschappen door slijtage van de afdichtende onderdelen, verminderde afsluitende eigenschappen en het binnendringen van viezigheid of vocht in het onderdeel. De opgehoopte vuiligheid heeft invloed op de eigenschappen van de olie, maar verstopt ook de interne kanalen van de koppeling.
Heel vaak ligt de oorzaak voor het mankement in slijtage van de lagers. Een vergrote leemte tussen de lagers kan resulteren in het breken van het schoepenwiel, maar ook het stukgaan van de radiateur. Om ervoor te zorgen dat de lagers niet vroegtijdig verslijten, moet het oppervlak met regelmaat schoongemaakt worden van viezigheid en mag er alleen speciaal gereedschap gebruikt worden tijdens de montage en geen geïmproviseerde spullen.
Vanwege zijn locatie wordt de koppeling in hoge mate blootgesteld aan mechanische schade, wat een stroomschok op de behuizing kan veroorzaken.
Het repareren van de koppeling
Het repareren van het onderdeel behelst meestal het vervangen van de lagers. Ontmantel hiervoor de koppeling en maak gebruik van speciaal gereedschap om de kapotte lagers te verwijderen en nieuwe te plaatsen.
Sommige auto’s hebben koppelingen die dankzij het ontwerp bijgevuld kunnen worden. Om verse olie in het onderdeel te gieten dient u de veer te verwijderen; hieronder zit een opening om bij te vullen, dichtgehouden door een schroefdop. De dop moet voorzichtig worden verwijderd en een geschikte hoeveelheid olie, meestal 15 tot 40 milliliter, moet in de behuizing worden gegoten met behulp van een trechter. Tijdens deze procedure moet de koppeling in de horizontale positie staan.
Het vervangen van de koppeling
U kunt het onderdeel zelf vervangen. Om dit te doen moet u zich aan onderstaande stappen houden:
- Open de motorkap en druk op de klemmen van de behuizing van de ventilator.
- Schroef de bouten van het onderdeel los en verwijder het.
- Draai de beschermende afdekplaat 180 graden met de klok mee.
- Maak de koppeling los met behulp van een moersleutel met de juiste diameter.
- Plaats het nieuwe onderdeel door de bovenstaande stappen in omgekeerde volgorde uit te voeren.