
Koelvloeistofreservoir auto
Expansievat voor
Expansievat: nuttige informatie
Expansievat is een onderdeel van de koelsysteem. Voor moderne auto's wordt een koelsysteem met antivries gebruikt. Deze antivries zet uit als de temperatuur stijgt. Want koelvloeistof circulatie een gesloten proces is, wordt de expansievat als een extra tank gemaakt.Als koelvloeistof koud wordt, stroomt het in het systeem van de koelvloeistof circulatie. Het expansietank zit meestal onder de motorkap boven; daarom is het gemakkelijk te vinden.
Ten gevolge van een non-hermetic afsluiting van de tank, kan de antivries ook stromen. Als dit gebeurt moet u het gat vinden. Maar soms is het gat zeer klein en dan is het moeilijk om dit gat te vinden. Als de motor niet koud is koud, dan is de druk niet hoog genoeg, maar als het verwarmt, antivries stroomt. Het kleine gat kan gevuld wordt. Als het groot is, moet u de gehele expansievat vervangen. Het is niet moeilijk om het te veranderen, maar u moet eerst een beetje koelvloeistof afgieten.
Nadat u een nieuw expansievat nesten, vul het in met nieuwe antivries. U moet aandacht besteden aan de autofabrikant dienst instructies. Volg de instructies staap voor staap voor de instalatie. Ten eerste, zorg ervoor dat het expansietakn is de oorzaak van de gebrek. In de koelvloeistof circulatiesysteem kan een gat in vele plaatsen verschijnen. U heeft de mogelijkheid om andere onderdelen voor uw auto te bestellen. Als u de volgende onderdelen aan de auto wilt repareren: wielophanging joint, turbo-lader, wisser, tandwiel, absorber of mondstuk voor wasmachine, kunt u deze in onze online shop vinden.
Hoe weet u dat er problemen zijn met de koelvloeistofexpansietank
De kap en de ventielen van het component moeten iedere 4 maanden gecontroleerd worden. Controleer eerst of het component of de goede plaats zit, en kijk dan naar de ventielen. Het component moet gecontroleerd worden op defecten en roest. Om te controleren of het ventiel goed werkt, moet u er goed druk op zetten. Als alles goed is zult u gefluit horen als u het ventiel indrukt, en een zuigend geluid als u het ventiel loslaat. Controleer daarna de plug van het component. Zorg dat er geen afstoot en roest is. Controleer de druk weer. De waarde van de druk kan tussen de 80 en 120 kPa liggen. Inspecteer de behuizing van het component. Er moeten geen sporen van lekkage zijn. Er zijn symptomen van een gescheurd oppervlak.
Dit zijn de symptomen dat er controle nodig is:
- de motor raakt overhit;
- de koelvloeistof wordt uit de expansietank geduwd;
- luchtsloten;
- intensieve vorming van damp;
- hoger verbruik van koelvloeistof;
- opzwelling van de wanden van de expansietank;
- kookpunt van de koelvloeistof is lager;
- de expansietank loopt over als u met het voertuig rijdt;
- verzwakte klemmen van de verbindingspijp;
- lekkende radiator.
Redenen voor problemen met de koelvloeistofexpansietank
Het meest voorkomende probleem van het component is dat de behuizing minder strak wordt. Het komt meestal door constante blootstelling aan hoge temperaturen en druk. Defecten van de behuizing kunnen ook veroorzaakt worden door slechte kwaliteit van het plastic dat gebruikt is voor het maken van de expansietank, fabricagefouten, slechte installatie, of impact van ongelukken. Door slechte kwaliteit antivries verslijt de plug eerder.
Reparatie van de koelvloeistofexpansietank
Reparatie kan kleinschalige schade oplossen. Maak eerst verstopte ventielen en de kap schoon. Als de pakking van de kap versleten is moet u een er nieuwe bovenop installeren. Maar dit zal niet lang een oplossing zijn: op den duur moet de kap vervangen worden. Als de ventielen beschadigd zijn, of als er sprake is van roest, moet de plug vervangen worden. Kleine scheuren in de behuizing kunnen verholpen worden met een soldeerbout of met speciaal soldeerplastic. Om herhaling van gebreken tegen te gaan, moet de oppervlakte versterkt worden.
De koelvloeistofexpansietank vervangen
De gemiddelde levensduur is drie jaar. Als het systeem minder strak is, als de schade aanzienlijk is, als de tank op sommige plaatsen lekt, moet het component vervangen worden. Om dit te doen heeft u behoefte aan tangen, slangen, een schroevendraaier, een grijptang en een vijl. Maak eerst de plaats waar de slang vast zit glad met een vijl. Haal daarna de container weg en laat antivries weglopen. Haal daarna de defecte tank weg en sluit de verdampingsslang aan op het nieuwe component. Sluit daarna pijpen aan, zet daarna klemmen op hun plek, en vul het systeem met nieuwe koelvloeistof.