
Koelvloeistof temperatuur sensor auto
Auto Koelvloeistof temperatuur sensor voor
Koelmiddeltemperatuursensor: nuttige informatie
De koelmiddel temperatuursensor of motor temperatuursensor wordt gebruikt om de temperatuur van de motor te meten. Over het algemeen is de sensor een thermistor, een elektronisch onderdeel dat waarvan de sterkte daalt als de temperatuur stijgt. De resistentie kan gemakkelijk gemeten worden en op de basis hiervan kunt u de temperatuur vaststellen. Dankzij de koelmiddel temperatuursensor weet de chauffeur altijd wat de temperatuur is van de motor. Het is heel belangrijk om oververhitting te voorkomen. Bovendien kunt u de hoeveelheid brandstof controleren door middel van de motor temperatuursensor. Een opgewarmde motor brandt minder brandstof dan een koele.
Als de temperatuurmeetapparaat rare afbeeldingen weergeeft, dan is het waarschijnlijk dat de koelmiddel temperatuursensor kapotging. Als er helemaal geen beeld verschijnt, dan is kan het zijn dat de indicator kapotging of dat een kabel los is. In elk geval moet het onmiddellijk gerepareerd worden, want een oververhitting bij de motor ernstige consequenties kan hebben. Over het algemeen wordt de warmtesensor aan de cilinderkop geschroefd. De moeilijkste taak voor een niet-gevorderde motorist is om precies te bepalen waar de sensor zich bevindt. Het vervangen zelf is niet moeilijk en kan vrij snel gedaan worden.
De draden moeten losgekoppeld worden, dan moet de kapotte sensor weggehaald worden en door een nieuwe vervangen. Dan moeten de draden gekoppeld worden. Voor dien moeten de verbindingen schoongemaakt worden, vooral als er rost is. De gemakkelijkste manier om de functionaliteit te testen is een test drive. Er is een grote variëteit van autoonderdelen in onze Internet winkel, u kunt hier veel stukken voor uw auto vinden. Bij ons kunt u bougies, stuurpennen, remblokken, spatborden, luchtfilter, achterlichten, koplampen, oliefilter, lagers en veel andere autoonderdelen tegen voordelige prijzen vinden. We sparen niet op kwaliteit!
Hoe weet u dat er problemen zijn met de temperatuursensor van koelvloeistof
De temperatuurwaarde die de sensor aangeeft moet overeenkomen met de motortemperatuur. Als het onderdeel hoge temperaturen aangeeft terwijl de motor koel is, en lage temperatuur terwijl de motor heet is, is het onderdeel gebrekkig. De controle van het voltage van de sensor moet uitgevoerd worden met een voltmeter. De voltagewaarde van een koel onderdeel moet gemiddeld 3V zijn. Het voltage moet afnemen tot 0.5V als de temperatuur oploopt. Als inspectie uitwijst dat het voltageniveau boven de norm is uitgestegen, betekent het dat er geen aarding is. Als de waarde nul is, is er geen inputvoltage of de bedrading heeft kortsluiting.
Dit zijn de symptomen dat er controle nodig is:
- brandstofverbruik is zeer verhoogd;
- er zit teveel koolstofdioxide in het uitlaatgas;
- het opstarten van de motor wordt verhinderd;
- de motor werkt niet stabiel;
- elektrische weerstand van het onderdeel is sterk toegenomen;
- hoger rpm in stationaire toestand.
De werking van de sensor moet ook gecontroleerd worden bij overhitting of vervanging van de motor.
Oorzaak van problemen met de temperatuursensor van de koelvloeistof
De temperatuursensor van de koelvloeistof werkt in agressieve omstandigheden. Het heeft constant te maken met de schadelijke invloed van chemische stoffen, veranderingen in temperatuur en voltage en vibraties. De meest kwetsbare componenten van de sensor zijn zegels, bevestigingen en de bedrading.
In de loop van de tijd verliezen de rubberen zegels, die constant in contact staan met de koelvloeistof, hun oorspronkelijke karakteristieken, waardoor ze verslijten of scheuren en vervolgens niet meer werken. Als het koelsysteem van de motor minder strak wordt zorgt dit voor veel problemen, dus als u koelvloeistof in de buurt van de sensor opmerkt, moet het onderdeel meteen vervangen worden. Soms ontstaat er schade aan de bevestigingen door fouten gedurende de installatie, bijvoorbeeld excessief aandrijving, waardoor er ruimte kan ontstaan tussen het component en de houder.
Klemmen en contacten van het component krijgen vaak te maken met corrosie. Ze kunnen ook breken door schommelingen in voltage in het elektrische circuit of door kortsluiting.
Soms gaat de sensor vlak na installatie kapot. Vaak komt dit door een fabricagefout of door gebruik van componenten van lage kwaliteit.
Vervanging van de temperatuursensor
Vaak wordt het component vervangen in plaats van gerepareerd. U kunt dit makkelijk zelf doen. Eerst haalt u de negatieve terminal uit de batterij om bij de houder van de sensor te komen. U moet waarschijnlijk het luchtfilter weghalen. U moet dan het terminalblok loskoppelen van de kapotte sensor, en de laatstgenoemde moet losgeschroefd worden. Daarna moet u het kapotte onderdeel vervangen door een nieuwe, de bedrading aansluiten en de onderdelen die u heeft weggehaald weer op hun plaats zetten.