Waterpomp auto
Koelvloeistofpomp voor
Koelvloeistofpomp: nuttige informatie
Hoe herkent u het uitvallen van de hulp waterpomp
Een diagnose van het onderdeel begint met een visuele controle. Vloeistoflekkage op de oppervlakte van het onderdeel geeft aan dat de behuizing of de afsluiting van het onderdeel is verbroken.
Start daarna de motor, zet de verwarming aan op de maximale stand en luister of de pomp aanslaat. Als deze niet aanslaat, gebruik dan een tester of een testlamp om te controleren of de voedingskabel goed werkt.
De pomp moet uit elkaar gehaald worden voor een uitgebreidere controle. Roestvorming van de metalen onderdelen geven aan dat het onderdeel vervangen moet worden.
U kunt herkennen dat de hulp waterpomp moet worden nagekeken door deze indicaties:
- De verwarming gaat te snel aan;
- De motor warmt niet op bij stationair (relevant voor dieselmotoren);
- Te lage temperatuur in de cabine als de verwarming aan staat;
- De tripcomputer geeft een fout aan;
- De motor wordt vaak te warm;
- Minder koelvloeistof in het systeem.
Redenen voor het uitvallen van de hulp waterpomp
Het meest voorkomende mankement aan de pomp is het slijten van de borstels van de motor. Uiteindelijk zullen deze slijten en als de motor aangezet wordt zal deze niet gaan draaien. De borstels van de motor moeten iedere 100.000 kilometer worden vervangen.
De blootstelling van het onderdeel aan vocht en viezigheid kan leiden tot roestvorming van de behuizing en de contactpunten. Daarnaast kan de schacht van de pomp roesten als de auto lang stilstaat. Het blokkeren van de schacht kan ook gebeuren door het binnendringen van een raar object tussen de waaierbladen.
Koelvloeistof lekkage in het afvoergat of de afsluiting van de pomp komt vaak door het slijten van de pakking. Het vroegtijdig slijten van de pakking kan gebeuren door het gebruik van vervuilde vloeistof of door het aanzetten van de pomp met te weinig vloeistof. Het gebruik van een niet geschikte vloeistof of het mengen van vloeistoffen die anders zijn in samenstelling is ook gevaarlijk voor de componenten van het onderdeel. Daarnaast kan het niet tijdig vervangen van de koelvloeistof leiden tot het verstopt raken van de pomp.
Als het onderdeel constant zwaar belast wordt, is het risico van het verwijden van de afsluiting erg groot.
Het repareren en vervangen van de hulp waterpomp
Over het algemeen is het repareren van de hulp waterpomp niet wenselijk, maar in de meeste gevallen kan het probleem worden opgelost door het vervangen van de borstels en het schoonmaken van de onderdelen.
Het verwijderen en installeren van het onderdeel levert over het algemeen niet veel problemen op. Voor het vervangen moet u de koelvloeistof uit het koelsysteem laten lopen. Maak daarna de klemmen los, verwijder de slangen van de pomp connectoren en trek de bedrading eruit. U moet de montageplek van de pomp schoonmaken van viezigheid en roest, en dan een nieuwe pomp en afsluiting installeren. Daarna kunt u de slangen en de bedrading aansluiten, en ook het systeem vullen het koelvloeistof.
Om het onderdeel te controleren, start de motor, warm deze op en schakel dan de hulp waterpomp in. Als het onderdeel goed werkt en goed is aangesloten, zult u een herkenbaar zoemend geluid horen.