
Koelvloeistof dop auto
Auto Koelvloeistof dop voor
Expansievat dop: nuttige informatie
Hoe herkent u het uitvallen van de dop van het koelvloeistof reservoir
Het nakijken van de dop van het koelvloeistof reservoir wordt gedaan in een aantal stappen. Als eerste moet u het onderdeel visueel controleren en controleren of deze nog goed afsluit aan het reservoir, of er scheuren inzitten en geen roestvorming en roetresten te zien zijn. Daarna moet u controleren of het onderdeel in staat is om de druk in het systeem te handhaven.
Om te beoordelen of het inkomende ventiel nog goed werkt moet u de dop verwijderen, een van de slangen van het koelsysteem flink samenknijpen (zodat de lucht eruit is), en dan het reservoir sluiten. Als de slang meteen teruggaat in de originele stand, moet het ventiel in orde zijn.
Om het uitgaande ventiel te controleren, start u de motor, laat deze opwarmen tot werktemperatuur, en daarna maakt u de dop van het koelvloeistof reservoir los. Als u een sissend geluid hoort, geeft dat aan dat het onderdeel goed sluit. Maar onder welke druk het ventiel werkt kan op deze manier niet worden gecontroleerd.
Voor een uitgebreidere controle zijn een pomp met een manometer en een expansievat gelijk aan het geïnstalleerde exemplaar nodig. De pomp wordt verbonden met een van de aansluitingen van het vat, en de ander wordt geïmproviseerd vastgemaakt. De dop wordt op het vat gedaan, deze moet worden getest. Daarna moet u de pomp aanzetten en kijken bij welke druk het uitgaande ventiel open gaat: een klik met daarna een sissend geluid kan worden gehoord. Als de werking van de pomp het sissende geluid harder maakt, maar de druk blijft gelijk, dan werkt het onderdeel prima.
U kunt herkennen dat de dop van het koelvloeistof reservoir moet worden nagekeken door deze indicaties:
- Tijdens normaal bedrijf kookt de koelvloeistof;
- De verwarming in de cabine werkt niet goed;
- Koelvloeistof lekkage uit de slangen en pijpverbindingen, en ook van onder de dop van het koelvloeistof reservoir;
- Na lange tijd stil te hebben gestaan, zijn de slangen krom;
- De motor wordt vaak te warm;
- Er komt stoom om de motorkap vandaan;
- Er zit minder koelvloeistof in het systeem.
Redenen voor het uitvallen van de dop van het koelvloeistof reservoir
Het uitvallen van het onderdeel gebeurt vaak door vervuiling. De opgehoopte viezigheid leidt tot het blokkeren van de ventielen, waardoor de afsluitingen niet meer goed werken, en waardoor de afsluitingen eerder slijten. Lekkage bij de dop kan gebeuren door het uitrekken van de veer of door een beschadiging van het schroefdraad.
Resten in het expansievat kunnen door verschillende redenen komen: door het afschilferen van de slangen van het koelsysteem, het te laat vervangen van de koelvloeistof of als deze van matige kwaliteit is, het gebruik van water in het koelsysteem en geen koelvloeistof, binnendringen van olie in de tank en ga zo maar door. Om ervoor te zorgen dat de ventielen van de dop niet klemmen, moet u het koelsysteem regelmatig doorspoelen met behulp van een speciaal middel en met regelmaat controleren of er viezigheid op het expansievat zit.
Het vervangen van de dop van het koelvloeistof reservoir
Zelf een beginnende chauffeur kan de dop van het koelvloeistof reservoir vervangen. Om een nieuw onderdeel te installeren, open gewoon de motorkap, en voorzichtig, zodat u uzelf niet brand aan de koelvloeistof, draai de dop los, maak de onderdelen schoon en installeer een nieuw onderdeel.
Als u een dop gaat uitkiezen, let dan op de werkdruk: de waarden staat op de oppervlakte en moeten overeenkomen met het koelsysteem van uw auto.