Thermoschakelaar radiateurventilator auto
Temperatuurschakelaar radiateurventilator voor
Temperatuurschakelaar radiateurventilator: nuttige informatie
Hoe herkent u een kapotte sensor van de ventilator
Als u rijdt, controleer de temperatuur van de motor die wordt aangegeven op het dashboard. Als deze richting de rode zone gaat, controleer dan de werking van de koelventilator. De reden van het oververhitten kan in de schakelaar of sensor liggen, of een kapotte thermostaat, of het falen van de ventilator, of luchtbellen in het systeem.
Om de sensor die de ventilator activeert te controleren, kan een infrarood thermometer worden gebruikt. Gebruik deze om de temperatuur van de radiator te meten. Als deze hoger is dan 90 tot 95 graden, en de ventilator gaat niet draaien, dan is waarschijnlijk de ventilator kapot.
Maar, de beste manier om erachter te komen wat de reden is dat de motor te heet wordt, is om naar een garage te gaan.
U kunt herkennen dat de sensor van de ventilator moet worden nagekeken door deze indicaties:
- De ventilator wordt niet ingeschakeld als de kritieke temperatuur wordt bereikt;
- Omgekeerde situatie – de ventilator draait constant. Dit geeft aan dat de contactpunten van de sensor niet opengaan.
De redenen voor het uitvallen van de sensor van de ventilator
De sensor van de ventilator is een erg belangrijk onderdeel. Als het mankement niet tijdig wordt ontdekt, zal de motor te heet worden, en uiteindelijk een revisie nodig hebben of zelfs moeten worden vervangen. Daarom moet de conditie van het koelsysteem goed in de gaten worden gehouden. Heel vaak komt het uitvallen van de sensor van de ventilator doordat deze aan het einde van zijn levensduur is.
De belasting heeft ook invloed op de levensduur van het onderdeel. Als de auto vaak gebruikt wordt bij temperaturen boven de 30 graden, en de ventilator draait bijna altijd, kan dit ervoor zorgen dat de sensor sneller versleten is.
Daarnaast kan het uitvallen komen doordat het onderdeel van slechte kwaliteit is. Er zijn vele imitatie artikelen in de markt, deze gaan niet lang mee.
Het repareren en vervangen van de sensor van de ventilator
Omdat de sensor van de ventilator een gesloten onderdeel is, kan deze niet worden gerepareerd. Als het onderdeel kapot is, moet deze worden vervangen. Het vervangen kan gedaan worden zonder hulp; het is een snelle en makkelijke procedure. Doe het volgende:
- Wacht totdat de motor is afgekoeld.
- Haal de negatieve pool van de accu.
- Laat alle koelvloeistof uit de radiator lopen.
- Maak alle contacten van de sensor van de ventilator los.
- Verwijder het kapotte onderdeel. Let erop dat u de radiator niet beschadigd.
- Monteer een bruikbaar onderdeel. Vergeet niet om een pakking tussen het onderdeel te plaatsen.
- Maak de nieuwe sensor vast aan de bedrading.
- Vul het systeem met nieuwe of de gebruikte koelvloeistof.
- Verbind de negatieve pool met de accu.