
Expansieventiel airco auto
Auto Expansieventiel airco voor
Expansieventiel airco: nuttige informatie
Het expansieventiel, die ook smoorklep wordt genoemd, is deel uit de airco van de auto. Terwijl de vloeistof door het smalle kant van het expansieventiel stroomt, neemt de druk af en hierdoor neemt het volume toe. Deze drukafname vindt plaats zonder mechanische kracht en verbetert de hitteverspreiding zonder gedaantewisseling, waardoor de enthalpie hetzelfde blijft. Het opeenvolgende volume toename gebeurt of door de luchtexpansie of door vloeistofverdamping.
Doorgaans vloeit deze stof gelijk een bijna kokende vloeistof naar het expansieventiel om zijn volume te veranderen. Tijdens dit proces verdampt een deel van de vloeistof. Dan stroomt het vloeibare deel naar de verdamper, waar het de hitte van het milieu absorbeert. Dus verkoelt de airco de binnenkant van de auto. Door constant gebruik van de airco wordt het expansieventiel aan stress blootgesteld, dus ook aan slijtage.
De levensduur voor airco is van minstens 2 jaar, maar sommige onderdelen kunnen slijten dus ze moeten vervangen worden. Naast het expansieventiel kunnen ook compressoren, verdampers en condensors mislukken. U kunt alle benodigde onderdelen terugvinden bij onze web-winkel. We bieden producten van hoge kwaliteit aan voor alle bekende automerken. Misschien hebt u remschoenen nodig? Brengt u dan een bezoek aan onze web-winkel en bekijkt u de grote variëteit van goederen. We zien u graag bij onze web-winkel.
Hoe weet u dat er problemen zijn met het expansieventiel van de airco
Om een probleem te ontdekken, moet u weten of de druk is veranderd. Gebruik de apparaten die bestemd zijn voor het onderhoud van het airco systeem. Verbind eerst het station aan de fittingen, en haal dan het handschoenenkastje weg om de meters te installeren. Installeer dan één thermometer bij het intake kanaal, en de andere op een centraal punt. Doe dan de kofferbak open, en de voordeuren, start de airco in geforceerde modus, en stel de snelheid van de motor in op 1.500 rpm. Laat het systeem 10 minuten werken met deze parameters, en noteer de druk en de temperatuur. Als de eerste lezingen heel erg afwijken van de norm, is er een probleem met het component. Inspecteer dan het expansieventiel, om erachter te komen of er ijs of vuil op zit.
Dit zijn de symptomen waar u problemen aan kunt ontdekken:
- de compressor slaat soms af;
- bediening van het koelsysteem is instabiel;
- de hoofddruk en de zuigdruk liggen onder de standaard;
- er komt teveel koelstof in de condensator;
- pijpen en de condensator zitten vol ijs;
- het ventiel blijft lang open;
- er wordt regelmatig koude lucht aangeleverd.
De redenen van de problemen met het expansieventiel van de airco
De voornaamste redenen van problemen met het component zijn mechanische impact of klimaateffecten, of foutieve installatie of bijstelling van het ventiel. Het gebruik van verkeerde koelstof blokkeert het systeem, en kan zorgen dat de stang van het ventiel vastloopt. Het ventiel breekt ook door een geblokkeerd filter, en lucht of vocht in het aircosysteem. Een te kleine diameter van de sproeikop, of foutieve installatie en configuratie zorgen niet alleen voor problemen met het ventiel, maar leiden ook tot foutieve bediening van het hele aircosysteem van het voertuig.
Reparatie en vervanging van het ventiel van de airco
Reparatie is bedoeld voor het weghalen van vuil van het component. In het geval van andere problemen, kan het ventiel vervangen worden. Om dit te doen moet u het handschoenenkastje en de condensator weghalen. Als het nodig is wordt het gas opgevangen in het station. Dan wordt het kapotte component weggehaald, en komt er een nieuwe voor in de plaats. Voor de installatie moet de laatstgenoemde ingesmeerd worden met olie en moeten er zegels op geplaatst worden. Een nieuw component wordt er in omgekeerde volgorde ingezet.