Uitlaatsysteem voor voertuig
Auto-onderdelen voor Uitlaatsysteem
Uitlaat voor
Hoe weet u dat er problemen zijn met het uitstootsysteem
We raden u aan om eerst goed te luisteren naar de geluiden die uit de lopende motor en het uitstootsysteem komen. De norm is een vloeiend geluid met gemiddeld volume, een compleet gebrek aan vreemde geluiden (van gerammel en gekras naar gefluit en geklop). De volgende stap is visuele inspectie. Allereerst moet u letten op mechanische schade, zoals corrosie en gesmolten elementen. Als het onderzoek geen resultaten oplevert, raden wij u aan om hulp te zoeken van experts die onderzoeken met de computer uitvoeren bij de werkplaats.
Dit zijn de veelvoorkomende symptomen dat er problemen zijn:
- terugslagen van het uitstootsysteem;
- frequente overhitting van de vermogensunit;
- vermindering van het vermogen van de motor;
- een vreemde geur in de passagiersruimte;
- vreemde geluiden tijdens het rijden;
- de motor is luider.
Oorzaken van problemen met het uitstootsysteem
Eén van de meest voorkomende oorzaken die lijden tot defecten van onderdelen van het uitstootsysteem, met name de demper en de catalysator, zijn mechanische beschadigingen. Vaak komen ze door het rijden over obstakels, het raken van stenen of andere harde objecten gedurende het rijden, of door ongelukken. Voertuigen die op een slecht wegdek rijden lopen meer risico. Strooizout is ook slecht voor het uitstootsysteem.
Door hun locatie hebben de demper en de katalysator meer met vocht te maken dan andere componenten. Daarom is het beter om uw auto niet op te slaan op plaatsen waar het vochtig is, en is het rijden in een vochtig klimaat niet bevorderlijk, omdat er dan eerder corrosie van deze elementen optreedt. Door plassen rijden kan ook slecht zijn: abrupte veranderingen in temperatuur lijden de vernietiging of de katalytische omvormer.
Problemen met andere systemen en units kunnen leiden tot problemen met het uitlaatsysteem. Bijvoorbeeld, haperingen veroorzaakt door verkeerde werking van het timingsysteem, of een zuurstofsensor die niet goed werkt kunnen leiden tot een situatie waarin de brandstof niet verbrandt in de verbrandingskamers van de motor maar in de katalysator. Gebruik van brandstof van lage kwaliteit (bijvoorbeeld, met additieven die metaaldeeltjes bevatten) of het verbranden van olie gedurende de werking van de motor werken mee aan het vervuilen van de katalysator.
Soms leidt de installatie van componenten van slechte componenten of fouten tijdens de installatie tot premature slijtage van het uitlaatsysteem.
Reparatie en vervanging van het uitlaatsysteem
We raden u aan naar de werkplaats te gaan. Soms heeft u een lasmachine nodig om een gebrekkig element van het systeem te vervangen. Een beschadigd gedeelte dat vervangen moet worden wordt weggesneden en er wordt een nieuw gedeelte op de plaats gelast. We herinneren u eraan dat de katalytische omvormer van het uitlaatsysteem gevuld is met stoffen die heel gevaarlijk zijn. De katalysator moet iedere 120 000 km vervangen worden.