EGR klep auto
EGR voor
EGR: nuttige informatie
Hoe kunt u een defecte EGR-klep herkennen
Het checken van de werking van de uitlaatgasrecirculatiesysteem klep is te moeilijk: het inspecteren van het uitlaatsysteem kost niet alleen veel tijd, maar er moet ook een professionele uitrusting voor worden gebruikt. Daarom is het verstandiger om deze inspectie aan deskundigen van een garage over te laten.
Bij oude voertuigen, waarvan het uitlaatsysteem niet is voorzien van een tegendruk, moet om deze inspectie te kunnen uitvoeren de klep worden verwijderd. Het vacuüm van 250 mm Hg wordt door een in verbinding staande vacuümpomp geregeld. Wanneer dit component naar behoren werkt wordt de stang teruggetrokken en daardoor wordt het sluitmechanisme geopend en het vacuüm zal dan in ieder geval gedurende 30 seconden het ingestelde niveau behouden. Zo niet, dan zal het component moeten worden vervangen.
Bij moderne auto’s, waarvan de katalysator is voorzien van een tegendruk, is de inspectie zoals die hierboven is beschreven niet praktisch. Om deze te kunnen inspecteren moet u de richtlijnen van de autoproducent opvolgen.
De volgende symptomen zijn voor u een aanwijzing dat de EGR-systeem klep moet worden gecontroleerd:
- de motorwerking is niet stabiel bij lage toerentallen en stationair draaien;
- de boordcomputer geeft een foutmelding aan;
- een toegenomen brandstofverbruik;
- een gereduceerd motorvermogen.
De oorzaken van een defecte EGR-klep
De meest algemene oorzaak van een defecte EGR-klep is het gebruik van inferieure brandstof. Deze bevat elementen die de afzetting van roet verhogen, wat na verloop van tijd als gevolg heeft dat de klep gaat klemmen en heeft een negatieve uitwerking op de metalen motoronderdelen en de bijbehorende systemen.
Vervuilde brandstof injectoren, een mindere goed werkende pomp en het losraken van het inlaatsysteem zijn een belemmering voor het bereiden van het lucht-brandstofmengsel. Dit kan een hogere temperatuur van de uitlaatgassen tot gevolg hebben, wat zal leiden tot een verbrande klep. Dit defect kan ook worden veroorzaakt door een niet correct werkende ontsteking, timing- of injectiesystemen, wanneer de brandstof in het uitlaatkanaal verbrandt.
Een veel voorkomend defect aan de EGR-klep is het scheuren van het membraan. Dit kan gebeuren door vuilophoping op het diafragma-oppervlak, de slechte kwaliteit van de componenten of het niet correct onderhouden van de klep door deze bijvoorbeeld schoon te maken met agressieve reinigingsmiddelen.
Het repareren en vervangen van de EGR-klep
Het repareren van dit component is tot het schoonmaken daarvan beperkt. Voor de verwijdering van vuil- en roetafzetting moet u om te beginnen met een zachte hamer op de klep kloppen en dan de stukjes afzetting eruit schudden of blazen. De opening van de uitlaat kan voorzichtig met behulp van een kleine schroevendraaier worden schoongemaakt. Onthoud dat u de klep nooit met oplosmiddelen spoelt.
Voor de vervanging van een defecte klep moet u de volgende stappen volgen:
- Ontmantel de plenum kamer van de inlaatleiding.
- Verwijder de vacuümslang van de klep.
- Schroef de bouten waarmee het component aan het inlaatsysteem is bevestigd los.
- Verwijder de klep en installeer een nieuwe.
- Monteer dan alle onderdelen in omgekeerde volgorde.