Katalysator auto
Uitlaat katalysator voor
Uitlaat katalysator: nuttige informatie
Automatische katalysator converter zorgt ervoor om het niveau van schadelijke stoffen in uitlaatgassen te verminderen. In principe, praten we over koolmonoxide, koolwaterstoffen en stikstofoxide, die in het proces van de katalysator reactie verandert worden in onschadelijke stoffen. In de voertuigen met benzinemotoren wordt dit werk door een drie-richtingskatalysator, die als katalysatoren rhodium, platinum en palladium gebruikt, verricht. De chemische reactie die plaatsvindt, vermindert schadelijke stoffen in uitlaatgassen. In de voertuigen met dieselmotoren worden oxidatie katalysatoren gebruikt om koolwaterstoffen te veranderen.
Het is redelijk om katalysatoren in oude voertuigen te plaatsen. Als gevolg van dit is het mogelijk om een hoger milieunorm te bereiken, die veelzeggende belastingsvoordelen met zich meebrengt. Een goedkoop alternatief is een mini-katalysator. Het functioneren van de katalysator word bepaald door het meten van de uitlaatgassen. Ratelende geluiden wijzen op een defecte katalysator. Het is noodzakelijk om hem te vervangen. Gebrekigheid moet worden gerepareerd voor het passeren van de volgende uitlaatgassen niveau test. Om milieu redenen stel de reparatie van een nieuwe katalysator niet te lang uit.
In de meeste voertuigen is de katalysator geinstalleerd tussen de zuurstofsensor (lambda sensor) en de uitlaatspruitstuk. Om de oude katalysator te vervangen is het noodzakelijk om het uitlaatsysteem te demonteren. Normaal gesproken word dit gedaan met behulp van een diamantschrijf. Om een nieuwe katalysator te installeren is het noodzakelijk om te lassen. Bovendien kan de flens worden gebruikt. In onze internet catalogus kunt u menig auto onderdeel vinden, zoals flenzen, remschoenen, cilindersloten en achterlichten. Als u een nieuwe zuurstof sensor nodig heeft of elk ander auto onderdeel voor het uitlaatsysteem, kunt u ze hier vinden.
Katalysator storingen
- Verschillende mechanische stortingen van de behuizing;
- Breken of schade van de cel constructie;
- Stoppen van activatie chemische reactie door stoffen van de katalysatoren.
Tekenen van katalysator storingen
- Motor stopt in stationair;
- Moeite met starten van de motor;
- Verandering kleur van uitlaatgassen (verschijning van een grijze of lichtblauwe kleur);
- Moeite met versnellen en motortoerental verhoogt;
- Vreemd geluid wanneer het uitlaatsysteem werkt;
- Controleer motor teken brand om de het dashboard;
- Groei van consumptie brandstof, overschrijd de norm met 1,5-2 liters per 100 km;
- Opkomst van een waterstoffluoride geur tijdens het gebruik van het uitlaatsysteem;
- Aanwezigheid van metalen druppel op het katalysator behuizing.
Oorzaken van katalysator storingen
- Gebruik van brandstof met tetra-ethyllood additief;
- Gebruik van slechte kwaliteit brandstof;
- Problemen bij het vormen van het gasmengsel en een aanzienlijke verandering van standaard brandstof lucht verhouding;
- Binnendringen van smeer of brandstof in de katalysator converter;
- Schade aan de katalysator interne cellen;
- Vervuiling van de katalysator door de gassen die worden gevormd tijdens de verbranding;
- Gebruik van componenten na hun levensduur;
- Onjuist gebruik.
Diagnose
Er is speciale apparatuur nodig om storingen van de katalysator te kunnen diagnosticeren. Daarom kunnen alleen daarvoor gespecialiseerde garages dit doen, maar er zijn externe tekenen die storingen aangeven. Merkbare schade die gevonden kunnen worden op de externe onderdelen van de katalysator is er een van. Het is noodzakelijk om de beschadigde onderdelen op korte termijn te vervangen.
Deskundigen meten de productiviteit van een cel constructie door een manometer die verbonden is aan de eerste zuurstofsensor. Dan wordt de motor versnelt naar 3000 tpm. Lezingen van het systeem zijn niet hoger dan 2,94 Pas of 0,3 kgf/cm2 op veilige druk.
De standaard levensduur van een katalysator is 100.000 – 150.000 operationele kilometers. Het wordt sterk aanbevolen om deze waarde niet te overschrijden en stoppen met het gebruik van een versleten component. Vermindering van cal capaciteit is gevaarlijk voor de motor omdat het kan falen door een verhoogde druk.