Terug
Land
Terug
Mijn voertuigen
-
Reserveonderdelen voor uw auto

-
Informatie
Hoe herkent u mankementen aan het luchtinlaatsysteem
Het controleren van het luchtinlaatsysteem wordt in een paar stappen gedaan. Controleer eerst de integriteit van het inlaatgedeelte, en daarna de onderdelen apart. Deze methode om te controleren wordt gekozen door deskundigen afhankelijk van de symptomen van het mankement.
Gecomprimeerde lucht en een rookapparaat worden vaak gebruikt door een garage om een lekkage te vinden. Als een alternatief kunt u een zeepoplossing en gecomprimeerde lucht gebruiken.
Sensoren en regelaars worden met een multimeter gecontroleerd. Verbind als eerste de meter aan de juiste aansluitingen op het testapparaat en meet de weerstand. Als deze niet overeenkomt met de normale waarde, dan is er schade aan de windingen. Gebruik daarna de multimeter om het voltage in de terminal van de bedrading te meten en vergelijk de verkregen data met de waarden die worden aangegeven in de technische handleiding van de auto.
De ventielen en de kleppen worden meestal gemeten onder werking.
U zult herkennen dat het luchtinlaatsysteem een diagnose nodig heeft door deze indicaties:
Redenen voor het uitvallen van het luchtinlaatsysteem
Vele mankementen aan het luchtinlaatsysteem worden veroorzaakt door vervuiling: het niet tijdig vervangen van het luchtfilter of als deze van slechte kwaliteit is, maar ook het niet goed vastzetten van de luchtpijp veroorzaakt het binnendringen van stof en vocht in de luchtinlaat. De ophoping van viezigheid kan het blokkeren van de ventielen en de kleppen veroorzaken, het onregelmatig doorvoeren van de kanalen en de verbrandingskamer. Dezelfde consequenties resulteren ook door een toenemende vorming van olie ophoping door een uitvallende motor, het ventilatiesysteem van de krukas, het slijten van de kleppen, dit komt veelal door korte ritjes.
Vocht, viezigheid en resten van carbon zorgen ook voor een groot risico aan de elektrische onderdelen van het luchtinlaatsysteem. Ze kunnen roestvorming veroorzaken aan de terminals en kunnen ervoor zorgen dat de sensoren niet goed meer reageren.
Vaak zijn mankementen aan het luchtinlaatsysteem verbonden aan de prestaties van de auto. Door temperatuurverschillen of door de auto buiten te parkeren, kan de luchttoevoerslang of de inlaatslang scheuren. Het rijden op onverharde wegen, een agressieve rijstijl en meer trillingen van de motor kunnen ervoor zorgen dat afsluitingen en klemmetjes loslaten.
Vaak wordt het goed sluiten van het luchtinlaatsysteem doorbroken door een mechanische schade, veroudering of verbroken afsluitingen, bijvoorbeeld rubber ringen van de sensoren of pakkingen van het inlaatspruitstuk, maar ook door het doorbranden van het spruitstuk.
Het repareren en verwisselen van het luchtinlaatsysteem
Gewoonlijk houdt het schoonmaken van het luchtinlaatsysteem in dat de onderdelen worden vrijgemaakt van viezigheid en restjes carbon, maar ook het vervangen van kapotte onderdelen: sensoren, kleppen, ventielen, slangen, verbindende pijpen, afsluitingen, en soms ook het inlaatspruitstuk. De complexiteit van de operatie is afhankelijk van de mate van schade en de locatie van de onderdelen. U kunt meer gedetailleerde informatie vinden in de technische documentatie van de auto.
Het vervangen van het gehele luchtinlaatsysteem wordt gewoonlijk gedaan als onderdeel om de auto te tunen of om de eigenschappen van de auto te verbeteren.