
Carterventilatie auto
Auto Carterventilatie voor
Carterontluchting: nuttige informatie
Hoe herkent u het uitvallen van het carterventilatiesysteem
U kunt het carterventilatiesysteem controleren door middel van een drukmeter. Om dit te doen, is het noodzakelijk om de meter aan de aansluiting van het oliefilter te verbinden door middel van een speciale adapter. Warm de motor op voordat u met de metingen begint. Bij een toerental van 700 tot 800 toeren per minuut, zou de druk 500 tot 1500 Pa moeten zijn. Als het toerental wordt verhoogd tot 2200 tot 3500 toeren per minuut, zou in de krukas een vacuüm moeten ontstaan van 100 tot 500 Pa. Als de druk niet naar beneden gaat bij het verhoogde toerental, dan is het ontluchtingsventiel van het carterventilatiesysteem kapot. Als het vacuüm hoger is dan de normale waarde, dan is waarschijnlijk het luchtfilter verstopt.
Let op! Deze waarden zijn gegenereerd. Zij horen bij motoren met een inhoud van 1.8 tot 3 liter. Zie welke druk het gas van de krukas uw auto zou moeten hebben volgens de technische handleiding van de auto.
Als u geen manometer hebt, houdt dan uw hand op de vulopening en vraag een vriend om de toeren te verhogen tot 2000 tot 2500 toeren per minuut. Als u tegelijkertijd een vergroting van de druk voelt, dan is het carterventilatiesysteem kapot.
Om de conditie van het omleidingsventiel in te schatten, demonteer deze en blaas vanaf de ene kant er doorheen, en daarna vanaf de andere kant. Een goed functionerend onderdeel laat alleen maar lucht door in 1 richting.
U kunt herkennen dat het carterventilatiesysteem moet worden nagekeken door deze indicaties:
- Olie in de gashendel;
- De motor loopt bij stationair niet lekker;
- De uitlaatgassen hebben een andere kleur of ruiken anders;
- Verhoogd olieverbruik;
- De motor start moeilijk;
- De dynamische eigenschappen van de auto zijn minder;
- De motor heeft minder kracht;
- Rare geluiden in de buurt van het inlaatspruitstuk.
Redenen voor het uitvallen van het carterventilatiesysteem
Het wordt geadviseerd om het carterventilatiesysteem door te spoelen iedere keer dat de olie ververst wordt. Anders kan de opgehoopte viezigheid in de smalle opening de ventilatieopeningen, de slangen en de verbindende leidingen blokkeren. Dit resulteert niet alleen in het minder functioneren van het systeem, maar ook in een versnelde slijtage van de onderdelen.
Het gebruik van olie van lage kwaliteit is gevaarlijk voor het carterventilatiesysteem. Agressieve onderdelen die in de samenstelling zitten kunnen de rubber afsluitingen stukmaken, terwijl de mogelijkheid tot weinig schoonmaken leidt tot een versnelde restophoping aan de binnenzijde van de leidingen en slangen, het blokkeren van de ventielen of het scheuren van de membranen. Het gebruik van de auto met een slecht werkende of blokkerend ventiel of niet voldoende smering leidt tot dezelfde effecten.
In een enkel geval komt er een fout in het systeem voor door het binnendringen van vocht, of door condensvorming. Bij lage temperaturen, bevriest water en blokkeert de gaten en leidingen van de ventilatie. Om dit probleem te verhelpen, zit er vaak een verwarming in de krukas bij vele auto’s. Maar als deze defect is, en de auto wordt gebruikt in een gebied waar het vochtig en koud is, is het risico van bevriezen aanzienlijk hoger.
Het repareren en vervangen van het carterventilatiesysteem
Vaak kan de werking van het carterventilatiesysteem worden hersteld door de viezigheid te verwijderen. Hiervoor moet u het volgende doen:
- Verwijder de motorkap.
- Maak de slang van de grote aftakking van de gasklep los, door het knijpen en opzij schuiven van de klem.
- Op eenzelfde manier, maak de slang van de kleine ventilatie aftakking los – als eerste de connector, dan van de achterzijde het drukventiel.
- Maak het achterste drukventiel los en schroef deze los van de montageplek in de cilinderkop afdekking.
- Maak de slang van de grote ventilatie aftakking van de cilinderkop afdekking los, door de klem door middel van knijpen en schuiven opzij te duwen.
- Spoel de verwijderde slangen en het ventiel door met benzine of kerosine, droog ze daarna met luchtdruk.
- Maak de gaten schoon, verwijder de opgehoopte resten.
- Installeer de onderdelen door de bovenstaande stappen in omgekeerde volgorde uit te voeren.
Gescheurde of uitgeharde slangen, gedeformeerde of beschadigde klemmen moeten worden vervangen. Een kapotte PCV ventiel (positieve krukas ventilatieventiel) kan worden hersteld door het installeren van een nieuw membraan. Maar als de gaten van de schroefverbinding van het onderdeel beschadigd zijn, moet u een nieuw onderdeel kopen, of, in sommige gevallen, de afdekking van het ventiel monteren.
Vaak is het makkelijk om het filter voor het scheiden van de olie zelf te vervangen. Om dit te doen, moet u de afdekking verwijderen, nadat u de clips hebt losgemaakt; en dan het kapotte onderdeel verwijderen en vervangen voor een nieuwe. U kunt het ventiel van de olie afscheider zelf vervangen als dat nodig is.