Cilinderkopbouten voor voertuig

Motor Onderdelen: Cilinderkopbouten

Cilinderkopbout functie is om te verbinden – typisch voor een schroef. In auto's betreft dit de cilinderkop, cilinderkoppakking en carter. Het doel van de deze verbinding is om vooral de dichtheid tussen de cilinderkop en de klepdeksel te verzekeren. Dit behoedt verspeling van motorolie, verbrandingsgassen of koelvloeistof. Moderne cilinderkopbouten zijn zo ontworpen dat ze niet hoeven worden aangeschroefd. Dit heeft zich te danken aan twee elementen. Aan de ene kant komt dit door de aard van de moderne cilinderkopbouten (getailleerde schacht schroeven of geschroefde gevangen bouten, hele hoge trekkracht) en het materiaal van de cilinderkoppakking, die praktisch niet “vestigt”.

Tegenwoordig gebruikte methode van de schroefverbindingen kan worden beschreven als een methode van de rotatie hoek controle. Tijdens het ontwerpen van de schroef verbinding tussen de klepdeksel en de cilinderkop, is het noodzakelijk om rekening te houden met thermische krachten. Dit problem betreft de tijdsvarieerende verhitting van de cilinderkopschroef, cilinderkop en carter. Daarom worden getailleerde schank schroeven en geschroefde gevangen bouten gebruikt. De cilinderkopschroeven zijn duurzame onderdelen. Eigenlijk dienen ze vervangen te worden als het noodzakelijk is om de cilinderkoppakking te vervangen. In dit geval moeten de schroeven vervangen worden, om hun eigenaardigheid.

Als het een reparatie met betrekking tot de cilinderkop, pakkingen en de cilinderkopschroeven is, is het een aanrader om het in een garage te laten doen. Zij hebben een bepaalde vakbekwaamheid, ervaring en gereedschap. Mocht u auto onderdelen nodig hebben, onze internet winkel staat tot uw beschikking. Hier vind u hoge kwaliteteitscilinderkop, cilinderkoppakking, expansievat, asstomp en menig ander.

Hoe weet u dat er problemen zijn met de cilinderkop

De toestand van de cilinderkoppen is heel belangrijk: ze mogen helemaal niet beschadigd raken. De bevestigingen kunnen tegen lasten van tot de 5.000 km, als de motor loopt met maximaal RPM. Zorg ervoor dat de schroefdraad van de bouten niet verstopt zit. Indien er zelfs microscopische vreemde objecten in de schroefdraad zitten, kan de cilinderkop vernield worden.

Koppen moeten niet gesmeerd worden met schadelijke vloeistof. Het component kan dan blokkeren.

Speciale aandacht moet besteed worden aan het aandraaimoment van de koppen. Deze moeten vastgedraaid worden met een tang. Het aandraaimoment wordt gedefinieerd door het motortype, en door het materiaal waar de cilinderkop van is gemaakt. De standaardwaarde ligt tussen de 17–21 Nm. De waarde voor een specifiek voertuigmodel moet gespecificeerd worden in de technische documentatie.

Als er symptomen van problemen met de koppen worden opgemerkt, moeten ze compleet gecontroleerd worden. Als ze goed gebruikt worden, kunnen de componenten zo’n 200.000 km gebruikt worden.

Dit zijn veelvoorkomende symptomen dat er problemen zijn:

  • er zijn vreemde geluiden te horen bij de werking van de motor;
  • de motor vibreert bij een hoog rpm;
  • de druk vermindert in het systeem.

De redenen van problemen met de cilinderkoppen

De koppen die gebruikt worden voor de verzegeling van de cilinderblokken bij moderne voertuigen hebben speciale karakteristieken. Ze bestaan uit materiaal dat kan rekken als het vaak strakker wordt gemaakt. U kunt ze daarom beter niet hergebruiken als u het systeem uit elkaar heeft gehaald.

Het is absoluut verboden om de bouten van het TTY type die gebruikt worden in cilinderkoppen van aluminium strakker te draaien. Ze kunnen de nodige compressie van de pakking niet garanderen, en ze kunnen kapot gaan.

Nog een reden dat cilinderkoppen breken is als het koppel gedurende de installatie niet goed strakker gemaakt wordt. Het is ook belangrijk om gebruik te maken van kleine hoeveelheden aan olie gedurende de installatie, omdat excessieve hoeveelheden aan olie de reden kunnen zijn van onbetrouwbare bevestiging van de componenten.

Een vaak voorkomende reden dat cilinderkoppen beschadigd raken is lubricatie van slechte kwaliteit en mechanische impact gedurende de reparatie. Als u de juiste ervaring niet heeft, moet u de aanpassing en reparatie overlaten aan de specialisten.

Cilinderkoppen vervangen

De cilinderkoppen kunnen niet gerepareerd worden. Bij de kleinste defecten moeten ze vervangen worden. Het is aan te raden om alle koppen in één keer te vervangen, om ongelijke belasting te voorkomen.

Gebruik nooit een nieuwe draad op de koppen. Ze kunnen dan vastlopen. De cilinderkop moet dan helemaal vervangen worden.

De bouten moeten dan aangedraaid worden in een bepaalde volgorde: van de randen van de cilinderkop naar het midden. De bouten moeten aangedraaid worden in drie fases, zodat pakkingen niet vervormd raken en de cilinderkop niet verplaatst, om het systeem strak te houden.

Cilinderkopbouten van de beste fabrikanten
Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van ASHIKA fabrikant Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van GOETZE fabrikant Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van PAYEN fabrikant Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van REINZ fabrikant Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van TOPRAN fabrikant Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van ELRING fabrikant Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van BOSCH fabrikant Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van HERTH+BUSS JAKOPARTS fabrikant
Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van BLUE PRINT fabrikant Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van GLASER fabrikant Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van FEBI BILSTEIN fabrikant Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van SWAG fabrikant Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van AJUSA fabrikant Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van CORTECO fabrikant Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van FAI AutoParts fabrikant Cilinderkopbouten in originele kwaliteit van AMC fabrikant
Originele kwaliteitsonderdelen: Cilinderkopbouten voor uw wagen
Koop REINZ Cilinderkopbout 14-32093-01 voor voertuig aan voordelige prijs 9,49 €
-19%
9,49 €
11,72 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Cilinderkopbout | REINZ 14-32093-01
Product informatie
  • Schroefdraadmaat: M9
  • Lengte (mm): 95
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten zeszijdig
In voorraad Details
Koop AJUSA Cilinderkopbout 81000300 voor voertuig aan voordelige prijs 9,30 €
-19%
9,30 €
11,48 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Cilinderkopbout | AJUSA 81000300
Product informatie
  • Schroefdraadmaat: M11
  • Lengte (mm): 96
  • Schroefkop-/moerprofiel: Binnen veeltandig
  • Aantal: 10
  • Spoed [mm]: 1,5
  • Gewicht [g]: 860
In voorraad Details
Koop FEBI BILSTEIN Cilinderkopbout 02882 voor voertuig aan voordelige prijs 1,59 €
-19%
1,59 €
1,96 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Cilinderkopbout | FEBI BILSTEIN 02882
Product informatie
  • Buitendraad [mm]: M10 x 1,25
  • Schroefdraad lengte [mm]: 62
  • Kwaliteitsgraad: 10.9
  • Sleutelwijdte: 17
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten zeszijdig
  • Steellengte [mm]: 78
  • Kleur: Zwart
  • Materiaal: Staal
  • Oppervlakte: Gedacrometiseerd
  • Gewicht (kg): 0,08
In voorraad Details
Koop AJUSA Cilinderkopbout 81006700 voor voertuig aan voordelige prijs 14,77 €
-19%
14,77 €
18,24 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Cilinderkopbout | AJUSA 81006700
Product informatie
  • Schroefdraadmaat: M10
  • Lengte (mm): 175
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten Torx
  • Aantal: 10
  • Spoed [mm]: 1,5
  • Gewicht [g]: 1120
In voorraad Details
Koop ELRING Cilinderkopbout 820.512 voor voertuig aan voordelige prijs 19,83 €
-19%
19,83 €
24,48 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Cilinderkopbout | ELRING 820.512
Product informatie
  • Schroefdraadmaat: M 12
  • Lengte (mm): 132
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten zeszijdig
  • Spoed [mm]: 1,75
  • Sleutelwijdte: 14
In voorraad Details
Koop ELRING Cilinderkopbout 758.300 voor voertuig aan voordelige prijs 14,55 €
-19%
14,55 €
17,96 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Cilinderkopbout | ELRING 758.300
Product informatie
  • Schroefdraadmaat: M 10
  • Lengte (mm): 175
  • Schroefkop-/moerprofiel: Buiten Torx
  • Spoed [mm]: 1,5
  • Sleutelwijdte: TX - E 14
In voorraad Details
Art. Nr: 1 280 113 716
Koop BOSCH Afstandsschijf 1 280 113 716 voor voertuig aan voordelige prijs 2,62 €
-19%
2,62 €
3,24 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Afstandsschijf | BOSCH 1 280 113 716
Product informatie
In voorraad Details
Koop ELRING Cilinderkopbout 057.240 voor voertuig aan voordelige prijs 16,78 €
-19%
16,78 €
20,72 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Cilinderkopbout | ELRING 057.240
Product informatie
  • Schroefdraadmaat: M 12
  • Lengte (mm): 166
  • Schroefkop-/moerprofiel: Binnen veeltandig
  • Spoed [mm]: 1,75
  • Sleutelwijdte: X - M 12
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder afstandsbus
In voorraad Details
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Over ons
  • Betaalmethode
  • Verzendkosten
  • Recht van ontbinding
  • Omruilen