Terug
Land
Terug
Mijn voertuigen
-
Reserveonderdelen voor uw auto
Hoe weet u dat er problemen zijn met de bladveer
Bladveren moeten gecontroleerd worden na iedere 10 duizend km. Het testen van de componenten moet overgelaten worden aan professionals. Voor inspectie hoeft het component niet altijd uit elkaar gehaald te worden. Als het component uit het voertuig wordt gehaald, wordt het geïnspecteerd op een speciale werkbank die ideaal is voor de werkcondities. Voor een meer gedetailleerde inspectie is er een rolstatief nodig. De gradatie van de veerdeflectie zorgt dat specialisten snel een defect kunnen ontdekken.
Dit zijn de symptomen dat er controle nodig is:
Redenen voor problemen met de bladveer
De meest voorkomende reden van vervorming van de bladveer is slechte kwaliteit. In geval van constante overbelasting en het negeren van het onderhoudsschema voor het voertuig, een agressieve rijstijl en van de weg af rijden, hebben componenten van slechte kwaliteit een zeer korte levensduur.
Verticale verplaatsing van de bladveer door het verplaatsen van de centrale bout van de veer heeft vergelijkbare gevolgen. U moet daarom vaak de bevestigingen controleren.
Als de bladveer kapot gaat hoort u een metaalachtig geratel, en dit kan komen door verlies of beschadiging van het aanslagpunt, wat de ophanging stijver maakt.
Corrosie ontstaat als u uw auto in de open lucht laat staan, en de bladveren niet op tijd opnieuw verft.
Reparatie en vervanging van een bladveer
Om schade tegen te gaan moet u de plaatsen waar de bladen elkaar raken vaak opnieuw schilderen en lubriceren. Zo blijven drukknoppen werken.
Als een bladveer kapot gaat tijdens de rit, moet u twee sleutels plaatsen aan beide zijden, de structuur stevig omwikkelen met draad en dan naar een werkplaats rijden. Let goed op kuilen in de weg.
Als het component niet gerepareerd kan worden, moet het vervangen worden. Om dit te doen, moet u: