Veerpootlager auto
Veerpootlagers voor
Veerpootlagers: nuttige informatie
Een lager verbindt de stutdemper met de bodem van de auto. In het geval van directe verbinding met het lichaam zou de stutdemper niet in staat kunnen zijn om te draaien en de hoek te veranderen, maar dankzij de lager is dat mogelijk. Over het algemeen worden stutdempers alleen op het vooras geïnstalleerd. Voor de achteras zijn druklagers genoeg. In functie van de design zijn sommige auto´s voorzien met extra trillingsabsorptiesystemen. Meestal worden er metaal en rubber gebruikt.
Als het lager gesleten is, dan moet hij vervangen worden. Het kan ook breken als gevolg van een ongeluk. Piepende geluiden bij het draaien van het stuurwiel betekent een fout bij de lager. Omdat de lager verantwoordelijk is voor comfort en veiligheid, u moet zijn reparatie nooit vertragen. Reparatie moet in een auto reparatiewinkel gedaan worden. Eerst moet u de wielen demonteren. Dan moet u de demper stut uitschroeven, want de lager is bovenaan. Het is niet moeilijk, maar het eist ervaring en speciale gereedschappen.
Bij oudere auto’s kan slijtage de oorzaak voor afgebroken lager zijn, maar vaker gebeurt het als gevolg van mechanische schokken. Veel autobezziters zijn bang met de vreemde geluiden die optreedt bij het draaien van het stuur. Normaal gesproken, gaat ze naar de service center. Maar slechts in uitzonderlijke gevallen kan een afgebroken lager een bedreiging voor de veiligheid zijn. In onze Internet winkel kunt u demper veerpoten, wiellagers, ruiten, achteruitkijkspiegels, remschijven, nokkenas, en veel andere bestellen. U moet eens een kijkje nemen naar onze brede assortiment.
Hoe u een defecte schokdempersteun kunt herkennen
De eerste inspectie van de schokdempersteun kunt u zelf uitvoeren. Hiervoor moet het voertuig op en neer laten bewegen door op de motorkap te gaan leunen. In geval van een defect onderdeel zult u speling ontdekken. Vervolgens moet u de bevestiging moeten controleren. Besteed hierbij aandacht aan de staat van het rubberen gedeelte van het component. Wanneer deze verschoven of beschadigd is, zal de bevestiging moeten worden vervangen.
De volgende symptomen duiden erop dat u de schokdempersteun moet controleren:
- tijdens het rijden is er een kloppend of rammelend geluid hoorbaar (hoewel dit bijvoorbeeld ook op een versleten schokdemperbus kan duiden);
- een verminderde stuurbaarheid van het voertuig;
- tijdens het rijden zijn er trillingen voelbaar;
- een piepend geluid wanneer het stuur wordt gedraaid;
- de verbinding tussen de schokdemper en het chassis is losgeraakt.
Wanneer u een van deze symptomen opmerkt, schakel dan de hulp van deskundigen van een garage is voor een nauwkeuriger inspectie van het complete loopwerk op een testbank. Het feit is namelijk dat soortgelijke manifestaties het defect van andere onderdelen tot gevolg kunnen hebben, zoals bijvoorbeeld de bussen van de schokdempers. Een routinematige inspectie zal eens per 1,5-2 jaar moeten worden gedaan.
De oorzaken van een defecte schokdempersteun
Vuiling, corrosie of een slechte kwaliteit kunnen ertoe leiden dat de steun voortijdig kapot gaat. De levensduur van het component wordt ook verkort door met het voertuig op slecht wegdek te rijden, veranderingen in temperatuur en het regelmatig met hoge snelheden rijden. Deze factoren hebben invloed op de staat van het rubberen gedeelte van de veerpoot, maar ook op het steunlager en de bevestigingen.
Het vervangen van de schokdempersteun
Wanneer er een defecte steun wordt vastgesteld, zal deze direct moeten worden vervangen. Anders zal dit een defecte schokdemper veroorzaken, wat dure reparaties tot gevolg zal hebben.
De component is aan vervanging toe wanneer de rubberen elementen versleten zijn of de rollager defect is.Voor de vervanging van veerpoten wordt vaak een reparatieset gebruikt. Deze kan bestaan uit:
- het rubberen gedeelte van de bevestiging;
- het lager;
- de stoflaars;
- de olieafdichting;
- bouten;
- moeren;
- de schokdemperbus.
Het vervangen van het component gebeurt in de volgende stappen:
- Schroef de bovenste stang van de schokdemper los.
- Draai de wielbouten los.
- Hef het voertuig met een krik op en beveilig deze met extra wielblokken.
- Verwijder het wiel.
- Ontmantel de schokdempersteun.
- Druk de veer van de poot met behulp van een speciale veer compressor uit.
- Verwijder de defecte steun.
- Verwijder het vuil en eventuele roest van de bevestigingsplaat van het component.
- Monteer een nieuw component.
- Installeer de steun op zijn plek zonder dat de veer compressor wordt verwijderd.
- Plaats de stang in de opening van de veerpoot.
- Draai de bevestigingsmoeren met behulp van een momentsleutel vast.
- Haal dan de veer compressor wg.
- Laat het voertuig zakken.
Vergeet niet dat het vervangen van een schokdempersteun zonder hulp van anderen uitsluitend mogelijk wanneer u ervaren bent in verrichten van deze werkzaamheden. Houd er daarnaast rekening mee dat de vereiste handelingen kunnen variëren wanneer het component bij ophanging aan de voor- of achterzijde moet worden vervangen en per voertuigmodel. Lees daarom voor u met de werkzaamheden aanvangt aandachtig de voertuigdocumentatie door.