Veerbol auto
Drukaccumulator voor
Drukaccumulator: nuttige informatie
Hoe herkent u het uitvallen van de hydraulische accumulator van de ophanging
Onafhankelijke controle van de hydraulische accumulator van de ophanging wordt gedaan in een aantal stappen. Om te beginnen, bekijk het onderdeel en de bevestigingen goed: er mogen geen sporen van olie op zitten.
Daarna moet u de connector van de accumulator losmaken en proberen om druk te zetten op het membraan door middel van een stuk gereedschap. Als het makkelijk krom trekt, is het onderdeel stuk.
Om de conditie van het onderdeel te controleren, kunnen speciale markeringen geplaatst worden op de expansievaten van de hydraulische ophanging. In dat geval kan de controle op deze manier worden uitgevoerd:
- Eerst moet u controleren dat de tank vol met vloeistof zit tot het juiste niveau.
- Daarna moet u het koetswerk naar de bovenste stand brengen door het activeren van het bodemhoogte instelsysteem en markeer het niveau van de vloeistof in de tank.
- Daarna moet u het koetswerk in de laagste stand zetten en wederom de positie markeren van de vloeistof. Het verschil tussen de 2 markeringen moet minstens 7 punten zijn. Als deze minder is, functioneren de accumulatoren niet goed.
Een dieper onderzoek kan worden gedaan in een garage met behulp van speciaal gereedschap.
U kunt herkennen dat de hydraulische accumulator van de ophanging moet worden nagekeken door deze indicaties:
- Verslechtering van de schokabsorberende eigenschappen van de ophanging;
- Rare geluiden zijn te horen onder het rijden;
- De auto ligt lager op de weg;
- Schokken in de bodem van de auto als er op onverharde wegen gereden wordt;
- Het ophanging mankement lampje gaat branden op het dashboard;
- Het stuur trekt naar 1 kant;
- Toename van moeite om het stuur te kunnen draaien.
Redenen voor het uitvallen van de hydraulische accumulator van de ophanging
Dit soort onderdelen gaan erg lang mee. De mankementen worden vaak veroorzaakt door het niet houden aan het onderhoudsschema van de hydraulische ophanging. Omdat stikstof neigt te verdampen, moeten de accumulatoren iedere 150.000 tot 200.000 kilometer worden doorgespoeld om de benodigde druk te behouden. Als dit te laat wordt gedaan, kan de druk behoorlijk dalen en zal het risico om het diafragma te scheuren groter worden.
Daarnaast zal de fabrikant van de auto het vervangen van de hydraulische vloeistof ook reguleren. In oudere auto’s is dit ongeveer 50.000 tot 60.000 kilometer, in moderne auto’s is dit ongeveer 120.000 kilometer. Het vervangen van de vloeistof kan worden gecombineerd met het doorspoelen van het systeem, die ook iedere 120.000 kilometer wordt gedaan. Het niet opvolgen van deze aanbevelingen kan resulteren in het blokkeren van de kleppen, ontwrichting van de capaciteit van de leidingen en het uitbranden van de pomp.
Het gebruik van ongeschikte olie in het hydraulische ophangingssysteem kan leiden tot het vroegtijdig kapot gaan van het membraan en de andere afdichtingen. In het geval van nood kan het systeem worden gevuld met motorolie zonder toevoegingen om een garage te bereiken.
Het vervangen van de hydraulische accumulator van de ophanging
Men adviseert om dit onderdeel zelf te vervangen. De volgorde van de stappen hangt af van het ontwerp van de auto en het aantal accumulatoren in de ophanging. Als u zelf dit gaan vervangen, moet u de volgorde lezen in de technische handleiding van de auto.
Over het algemeen is het vervangen en installeren van het onderdeel eenvoudig. Het enige wat u moet doen is de druk uit het systeem laten en een ketting pijp moersleutel gebruik om ze los te draaien, en daarna nieuwe installeren.
In sommige auto’s moet het subframe worden verwijderd om de centrale hydraulische accumulatoren te vervangen. In dat geval kan het beste de installatie gedaan worden door deskundigen in een garage.