ABS ring auto
Abs sensorring voor
Abs sensorring: nuttige informatie
Hoe herkent u een mankement aan de ring van de ABS
Om de conditie van dit onderdeel te controleren, moet u de auto opkrikken met behulp van een krik en de ring controleren waarbij u langzaam het wiel draait. Scheuren, kapotte tanden, losse onderdelen en het loslaten van de magnetische strip tonen aan dat het onderdeel stuk gaat.
U zult herkennen dat de ring van de ABS een diagnose nodig heeft bij deze indicaties:
- De bijbehorende lampjes op het dashboard;
- De auto slips als u remt;
- Het stuur kan alleen met grote moeite worden gedraaid;
- De efficiëntie van de remmen, zeker op natte of onverharde wegen is aanzienlijk minder.
Redenen voor het uitvallen van de ring van de ABS
De ring van de ABS zit geïnstalleerd onder de bodem van de auto en is continue blootgesteld aan modder, vocht en chemicaliën. Uiteindelijk zal de sterkte van het metaal, waar het onderdeel van vervaardigd is, minder worden en breken. Daarnaast is het onderdeel onderhevig aan roestvorming. Door de invloed van de agressieve omgeving, kan de magnetische strip loslaten van de ring.
Het vaak rijden op onverharde wegen kunnen ook het onderdeel beschadigen. Het binnendringen van kleine onderdeeltjes of de klap van een object kunnen ervoor zorgen dat de ring breekt.
Soms komt het mankement door een fout tijdens de montage. In het bijzonder, de ring kan scheuren als er teveel kracht wordt gezet om hem aan de homokinetische verbinding (constante snelheid verbinding) vast te maken of door oververhitting. Nalatigheid bij het verwijderen van de homokinetische verbinding kan tot eenzelfde mankement leiden.
Het scheuren van de ring van de ABS kan worden veroorzaakt door fouten in andere onderdelen van de schokbreking. Bijvoorbeeld het slijten van de lagers van de wielen, waardoor het wiel gaat doorslippen, dit leidt tot een vermindering van de ruimte tussen de ring en de sensor. Uiteindelijk zullen de onderdelen tegen elkaar wrijven en uitvallen.
Het vervangen van de ring van de ABS
U kunt zelf een nieuw onderdeel installeren of u kunt dit laten doen in een garage. De complexiteit van de klus en de procedure bij het vervangen zijn afhankelijk van de locatie van het onderdeel en het ontwerp van de auto. Als de auto uitgerust is met een geïntegreerde ring in het lager van het wiel, zal waarschijnlijk het complete onderdeel moeten worden vervangen. Als het onderdeel op de homokinetische verbinding zit gemonteerd, moet u ervoor zorgen dat u bij het onderdeel kunt. Hiervoor moet u het stuur demonteren, de remklauw verwijderen, de schokbreker losmaken, de homokinetische verbinding uit de naaf halen nadat de verbindingen zijn losgemaakt, en dan voorzichtig de ring uit de houder tikken. Voordat u een nieuw onderdeel gaat installeren, moet het montage gedeelte vrij worden gemaakt van viezigheid en roest, dan in het vet worden gezet, het onderdeel zelf moet worden verwarmd zodat de installatie makkelijker gaat.
Als u niet de nodige ervaring hebt, kunt u beter hulp zoeken door deskundigen. Als u het onderdeel zelf gaat vervangen, volg dan de voorschriften van de fabrikant van de auto.