Remvloeistof auto
Remolie voor
Remolie: nuttige informatie
Hoe kunt u herkennen dat de remvloeistof moet worden ververst
Om de werking van de remvloeistof te testen, laat deze nakijken in een garage. Zij zullen het kookpunt en het waterpercentage meten in de samenstelling met behulp van een speciale tester.
U kunt herkennen dat het tijd is om de conditie van de remvloeistof te meten door deze indicaties:
- Te weinig tegendruk van het rempedaal als u die indrukt;
- Verminderde remwerking;
- De auto trekt naar 1 kant;
- De kleur van de vloeistof is veranderd.
Redenen waarom de remvloeistof vroegtijdig zijn werking verliest
De remvloeistof werkt onder hoge temperaturen. Aks u op de rem trapt warmt deze op tot ongeveer 200 graden, maar kan zelfs hogere temperaturen weerstaan: van 205 graden tot 265 graden. Omdat de vloeistof hygroscopisch is, zal uiteindelijk het waterpercentage in de samenstelling aanzienlijk toenemen, waardoor deze veel sneller gaat koken dan gewoonlijk. Dit resulteert in het binnendringen van lucht en zelf het complete falen van de remmen. Het verhogen van het waterpercentage met 2 tot 3 procent verlaagt het kookpunt met 30 tot 50 graden.
Het vroegtijdig verliezen van de vloeibare eigenschappen kunnen gebeuren door de slechte kwaliteit van het remsysteem. Rubber slangen hebben een poreuze structuur. Als de kleine poriën groter worden, bijvoorbeeld door de invloed van direct zonlicht of als er hele kleine scheurtjes ontstaan door het binnendringen van bijtende chemicaliën, kunnen de slangen niet meer de juiste afsluiting verzorgen voor het systeem.
Hoe meer water er in de remvloeistof zit, hoe hoger het risico van roestvorming in de onderdelen. Zij zorgen voor slijtage aan de binnenzijde van de onderdelen, waardoor de zuigers en de cilinders kunnen blokkeren.
Vaak is de vroegtijdige vervanging van de remvloeistof nodig doordat deze niet goed bij de auto past of door de rijstijl. In het bijzonder, artikelen met een hoger kookpunt worden gebruikt in sportauto’s, maar de toevoegingen die daar inzitten kunnen de beluchting beïnvloeden. Deze vloeistoffen zijn niet geschikt voor auto’s die een ABS systeem hebben.
In enkele gevallen wordt een slechte remwerking veroorzaakt door het gecombineerd gebruiken van vloeistoffen met verschillende samenstellingen. Deze ingrediënten kunnen een chemische reactie veroorzaken, die niet alleen resulteren in een vermindering van de kenmerkende eigenschappen van de vloeistof, maar leiden ook tot een beschadiging aan de afsluitingen en de verbindende onderdelen.
Het vervangen van de remvloeistof
Het vervangen van de remvloeistof in auto die een ABS systeem hebben kunt u beter overlaten aan deskundigen. In andere gevallen kunt u het remsysteem zelf bijvullen. Tegelijkertijd is het erg belangrijk om de volgorde van het ontluchten aan te houden, deze wordt beschreven in de technische handleiding van de auto. Houdt u aan de volgende procedure:
- Zet de auto op een brug, krik of put. U kunt een krik gebruiken om de wielen 1 voor 1 te verwijderen.
- Verwijder de wielen.
- Verwijder de modder van de oppervlakten van de ontluchtingsventielen.
- Maak de dop van het expansievat los en vul deze tot het maximale niveau.
- Verbind de doorzichtige slang met het ventiel, en dompel de andere uiteinde onder in een container die gedeeltelijk is gevuld met remvloeistof.
- Vraag een vriend om een paar keer op de rem te duwen en hou hem in deze positie, schroef tegelijkertijd het ontluchtingsventiel los.
- Controleer het niveau in de tank: de hoeveelheid vloeistof mag niet onder het minimum zijn.
- Herhaal de procedure een paar keer totdat er schone vloeistof zonder luchtbellen uit de slang komt.
- Maak de slang los, veeg het ventiel schoon en installeer een beschermende kap.
- Herhaal de procedure voor alle wielen.