Aandrijfas auto
Steekas voor
Steekas: nuttige informatie
De cardanas wordt gebruikt om koppel te transfereren van de motor naar de wielen. Het moet grote koppel weerstaan en altijd in een load-up toestand, dus dit onderdeel is van sterk materiaal. Tegelijkertijd moet de cardanas redelijk licht zijn. Door deze beperking moeten autoproducenten een compromis vinden tussen duurzaamheid en gewicht als ze cardanassen produceren. Een groot gewicht leidt tot een behoorlijke toename in brandstofconsumptie.
Cardanassen worden aan slijtage onderworpen wegens constante belading. Tijdens de controle worden de rubberklieren van de as gecontroleerd. Met de tijd worden ze poreus en dus moeten vervangen worden. Moderne cardanassen worden na 200 000 km vervangen. De reden hiervoor mag niet alleen gewoon slijtage, maar ook ongelukken. Als u rare klikken hoort bij het veranderen van richting, dan kan het betekenen dat de cardanas beschadigd is. Dan moet u zo snel mogelijk een service centrum bezoeken. U mag gerust blijven, de cardanas gaat zelden kapot. Als u naar een service centrum gaat, dan vermijdt u alle risico’s.
Het is vrijwel onmogelijk om de cardanas te vervangen zonder hijs of reparatieput, want de toegang tot de onderkant van de auto is noodzakelijk. Meestal is het raadzaam om een complete vervanging van de cardanas te doen in plaats van de onderdelen te vervangen. Let op, de rubberklieren moeten correct geïnstalleerd worden. Dat is heel belangrijk voor een constante smering. In ons assortiment van onze web-winkel vindt u remschijven, stuurpennen, sensors, achteruitkijkspiegels en veel andere onderdelen. U kunt uw benodigde onderdelen aan hoge kwaliteit vinden en on-line bestellen.
Hoe weet u dat er problemen zijn met de aandrijfas
De controle van dit component vindt plaats in een paar fases, en er moet aanzienlijk moeite voor gedaan worden. Allereerst moet u de auto controleren terwijl deze langzaam rijdt (20–30 km/u). Buig dan een aantal keer scherp af naar beide zijden. Als u een vreemd geluid hoort, is dit een teken dat er een probleem is.
Visuele inspectie van de as kan uitgevoerd worden zonder hulp van een professional. Gedurende de visuele controle moet u zorgen dat de as niet vervuild of beschadigd is. Kijk ook naar oliezegels, stoflaarzen en klemmen. Voor een meer gedetailleerde controle moet u naar de werkplaats gaan. Als er sprake is van ernstige vervuiling, moet u het onderdeel en alle componenten van het loopwerk van het voertuig grondig reinigen.
Het component is één van de transmissie elementen, en daarom moet het samen met andere componenten van het systeem gecontroleerd worden. Complexe controles van het loopwerk moeten iedere 15 000 km bij de werkplaats worden uitgevoerd.
Dit zijn de symptomen dat er behoefte is aan controle:
- de bodem vibreert gedurende de rit;
- de auto wijkt af naar één kant;
- de auto rijdt niet in één lijn;
- de wielen vibreren;
- lekkage van vocht of schuim bij de transmissie;
- versnellingen zijn stroef;
- de autowielen slippen als u van versnelling verandert;
- er is hard geluid onder de bodem;
- lubricatie lekt onder het voertuig als u parkeert.
Oorzaken van problemen met de aandrijfas
De meest kwetsbare elementen van de aandrijfas zijn de homokinetische koppelingen. Er zitten veel beweegbare onderdelen in hun constructie die te maken krijgen met slijtage. Om premature slijtage te voorkomen wordt lubricatie gebruikt. Het achteruitgaan van werkende karakteristieken, bijvoorbeeld onder invloed van extreem hoge of lage temperaturen, verkort de levensduur van deze koppelingen aanzienlijk.
De meest voorkomende oorzaak dat de koppelingen schade oplopen is het scheuren van de stoflaars, wat ook leidt tot het vervuilen van de lubricatie, de lekkage en het verhoogde risico van mechanische corrosie. Daarom moeten stoflaarzen en oliezegels vervangen worden zodra het probleem wordt opgemerkt.
Een sportieve rijstijl kan ook leiden tot premature slijtage van de homokinetische koppelingen. Scherp starten en remmen, vooral met gedraaide wielen, legt veel druk op de componenten, en verhoogt het risico op gaten en complete vernietiging. Regelmatig rijden op een slecht wegdek zorgt er ook vaak voor dat de bevestiging los komen te zitten op kapot gaan.
Chauffeurs krijgen minder vaak te maken met vervorming van de aandrijfas, scheuren en corrosie: na een ongeluk, na over een obstakel te hebben gereden of als een voertuig gebruikt wordt in een vochtig klimaat.
Reparatie en vervanging van de aandrijfas
Het component is gevormd door verscheidene elementen, en alleen de gebroken onderdelen moeten vervangen worden. Om te weten welk onderdeel een probleem heeft, zijn er specifieke tools en vervanging nodig, en daarom is het nodig om de elementen van de as bij de werkplaats te laten repareren en vervangen.
Als de aandrijfas aanzienlijk beschadigd is als resultaat van een ongeluk, of als alle systemen versleten zijn, is het nodig om de componenten volledig te vervangen.