Terug
Land
Terug
Mijn voertuigen
-
Reserveonderdelen voor uw auto

-
Informatie
Een dergelijk onderdeel als aandrijfas dient om ervoor te zorgen dat de wielen niet op de een of andere manier spinnen, maar vrijlopend, gelijkmatig en op de wielnaaf. De wiellager bestaat uit twee ringen, de binnenste en de buitenste. Meest voorkomende is dat er drie wiellager types zijn: radiale kogellagers, radiale-duwkogellagers en kegellagers. Door het wiellager wordt niet alleen het gewicht van de auto getransporteerd, maar ook de krachten van het geleidingswielophangsysteem werkend op de as.
Aandrijfassen zijn continu onderworpen aan zware ladingen wanneer de auto loopt. Ze begeven het zelden zomaar. Meestal zijn storingen of defecten het resultaat van slijtage. Een ervaren bestuurder kent zijn auto en kan makkelijk ontdekken aan het geluid wat hij hoort dat er iets mis is. Ook versleten wiellagers maken geluid tijdens het rijden. Dit is typerend in de bocht: wanneer de bocht naar links gemaakt word hoort men geluid bij het rechterwiel en andersom. Een ander karakteristiek van een versleten wiellager is de beweging (trilling) van het wiel op de auto. Dus kunt u de wielspeling 'voelen'. Het word in het speciaal opgemerkt wanneer niet op de remmen word gedrukt.
Als het onderdeel is versleten, is het noodzakelijk om het te vervangen. Dit werk is niet voor een amateur. Speciaal gereedschap is nodig voor verwijdering en installatie van de wiellagers. Dit vraagt veel moeite. Een hamer en soortgelijk gereedschap zijn niet geschikt voor dit werk. Mocht u reserve onderdelen nodig hebben, kunt u in onze online winkel elke van hun vinden, of het nu een hoorn, een demper strut, een flens, electra, aandrijfas is of andere auto-onderdelen.
Schroefas defecten
Tekenen van schroefas defecten
Oorzaken van schroefas defecten
Diagnose
Als een visuele inspectie laat zien dat de as is beschadigd, dan moet u voor een gedetailleerde inspectie naar de garage gaan.
Het is noodzakelijk om het onderdeel elke 40.000 operationele kilometers te inspecteren. Controleer als eerste of het onderdeel in balans is en of er genoeg smeer in het systeem zit. Als er gewone transmissie olie wordt gebruikt moet u elke 10.000-15.000 operationele kilometers olie bijvoegen met behulp van een speciale spuit.
De levensduur van dit onderdeel is ongeveer 300.000 operationele kilometers. Maar de levensduur is afhankelijk hoe u de auto gebruikt: of u een agressieve rijstijl heeft of vaak op slecht wegdek rijdt kan allebei de levensduur significant verminderen. Als u dan niet regelmatig een inspectie uitvoert kan de as al na 120.000 operationele kilometers breken.
Reparatie en vervanging van de schroefas
U heeft speciale gereedschappen nodig om de as te vervangen of te repareren. In meeste gevallen is het component niet in balans. Als de as niet in balans is kan dit zorgen voor een vermindering van levensduur van de verbonden componenten. Daarom is het belangrijk dat u de as balanceert bij elke inspectie.
Het is belangrijk dat de gegeven markering wordt gevolgd. Door onjuiste positionering kan de as vervormen. Normaal is de hoek tussen het component en de krachtoverbrenging tussen de 0° - 20°.
De as moet worden vervangen wanneer er serieuze schade is als gevolg van een mechanische impact of wanneer de levensduur verlopen is. Het is noodzakelijk dat u de nieuwe onderdelen bij een garage laat installeren.