Stuurhuis voor voertuig

Besturing Onderdelen: Stuurhuis

De stuurbekrachtiging dient als een bemiddelaar tussen het stuurwiel en de bestuurbare wielen. De stuurbekrachtiging speelt een belangrijke rol doordat dankzij hem kan de auto in verschillende richtingen gestuurd worden. Hierdoor kan wordt contact bewaard met de weg. De stuurbekrachtiging vermindert de tegenacties van de bestuurbare wielen door het doorsturen naar het stuurwiel. Bij het sturen lijkt het alsof er een vermindering gebeurt. Dit vermindert de beweging van het stuurwiel met een bepaalde ratio. Dat is ergens tussen 10:1 en 25:1. Op deze manier wordt de ratio van het stuurwiel langer. Dus wordt het sturen “zachter”. Er zijn verschillende soorten opbouwen van de stuurbekrachtiging. De meest populair zijn: worm, schroef en tandheugel stuurbekrachtigingen.

Normaal is de stuurbekrachtiging een sterk en duurzaam systeem. Toch moet het regelmatig gecontroleerd worden. Permanente operabiliteit is essentieel. Het heeft direct invloed op de veiligheid. Als u iets raars in verband met de stuurbekrachtiging opmerkt, dan moet u hem onmiddellijk controleren.

De stuur moet in een erkend servicecentrum gerepareerd worden. Reparaties moeten uitgevoerd worden door ervaren en goed opgeleide vakmensen. Ook moeten er arbeidsomstandigheden voor de benodigde werk zijn. Een daarvan is een werkplatform. Alles heeft te maken met de inmenging van de auto-eigenaar. Als u op zoek naar auto-onderdelen bent, dan is onze online winkel de juiste plaats. In onze web winkel vindt u: uitlaatsysteem, remmen, eindaandrijving, voorgerecht, indicator, achteruitkijkspiegel en veel andere auto-onderdelen tegen lage prijzen.

Hoe kunt u defecten aan de stuurinrichting herkennen

De stuurinrichting moet door twee personen worden gecontroleerd. Eén van de meest algemene defecten is speling op het stuur. Dit kan worden vastgesteld door het stuur zo ver mogelijk in beide richtingen te draaien, waarbij gelijktijdige de ruimte tussen de mechanismen kan worden gecheckt. Deze mogen niet meer dan 1 - 1,5 mm bedragen. De ruimtes moeten met een instrument voor het meten van speling worden opgemeten.

Check ook de naaf, spoorstangen en stuurstangen en controleer de bevestigingen en beschermkappen.

Om te checken of het mechanisme van de stuurbekrachting naar behoren functioneert, zult u de druk in het mechanisme moeten opmeten. Hiervoor moet u een drukmeter tussen de stuurpomp en de actuator plaatsen. Start dan de motor en versnel motor geleidelijk tot 1000 omw/min. Door het stuur in de uiterste positie te draaien kunt u de hydraulische bekrachtiging meten. Wanneer deze feilloos werkt, zal de waarde van deze parameter de 80-85 kgf/cm2 niet overschrijden.

De systeemcontrole en preventieve maatregelen moeten jaarlijks worden gedaan door de lucht uit de stuurbekrachtiging te laten lopen. Ook moet tijdens het periodieke onderhoud het vereiste oliepeil wordt hersteld en de bevestigingen worden vastgedraaid.

De volgende symptomen duiden erop dat u de stuurinrichting moet controleren:

  • het draaien van het stuur gaat gepaard met ongebruikelijke geluiden;
  • het stuur trilt;
  • het stuur draait te zwaar of te licht;
  • er lekt werkvloeistof;
  • het auto wordt instabiel wanneer de motor veel toeren maakt;
  • het stuur keert na een bocht niet terug in de oorspronkelijke positie;
  • de wielen sporen ongelijk;
  • het stuurwiel wordt verplaatst

De oorzaken van defecten aan de stuurinrichting

De voornaamste oorzaken voor het voortijdig verslijten van de stuurinrichting zijn roestvorming of verstopping door het binnendringen van vocht of slijpdeeltjes in de eenheid. Het snelle verslijten van de kogelgewrichten van de spoorstang kan worden verklaard door een gescheurde stoflaars. De lagers van de stuuras zullen doordat ze te weinig smering krijgen kapotgaan.

Een mechanische beschadiging of vervorming van de steun is het gevolg van regelmatig rijden op slecht wegdek. Schade kan ook het gevolg zijn van het in aanraking komen met een stoeprand of andere obstakels.

Het vermindering van druk tussen het mechanisme en de stuurbekrachtiging gebeurt doordat de slangaansluitingen beschadigd raken of het zwakker worden van de bevestigingen daarvan. Om er zeker van te zijn dat er geen lucht in het systeem achterblijft zal er moeten worden ontlucht wanneer er een nieuwe leiding wordt gemonteerd en als de olie wordt ververst.

De niet correcte werking van de stuurbekrachtiging wordt veroorzaakt door breuk of een te lage spanning van de drijfriem. Het functioneren wordt ook bepaald door van de kwaliteit van de werkende vloeistof.

De levensduur van de stuurinrichting is afhankelijk van het in acht nemen van de richtlijnen en het periodieke onderhoud van de stuurinrichting.

Het repareren en vervangen van componenten van de stuurinrichting

Voor het verhelpen van defecten aan de stuurinrichting moet u de behuizingen van het systeem demonteren en de stoflaarzen verwijderen, en vervolgens de bevestigingen van de stuurbekrachtiging en de stuuras losmaken. Check of de inrichting niet is vervuild en of deze geen vreemde objecten bevat. Voor het repareren heeft u een druk- en dynamometer nodig, en de hulp van een andere persoon.

De componenten van het mechanisme die als gevolg van slijtage of vervorming defect zijn gegaan kunnen apart worden vervangen. Maar wanneer het stuurbekrachtigingssysteem defect is, moet het volledige component worden vervangen.

Stuurhuis van de beste fabrikanten
Stuurhuis in originele kwaliteit van SPIDAN fabrikant Stuurhuis in originele kwaliteit van TOPRAN fabrikant Stuurhuis in originele kwaliteit van ERA Benelux fabrikant Stuurhuis in originele kwaliteit van ELSTOCK fabrikant Stuurhuis in originele kwaliteit van BOSCH fabrikant Stuurhuis in originele kwaliteit van DRI fabrikant Stuurhuis in originele kwaliteit van TRW fabrikant Stuurhuis in originele kwaliteit van LAUBER fabrikant
Stuurhuis in originele kwaliteit van FEBI BILSTEIN fabrikant Stuurhuis in originele kwaliteit van GENERAL RICAMBI fabrikant Stuurhuis in originele kwaliteit van TRISCAN fabrikant Stuurhuis in originele kwaliteit van DELCO REMY fabrikant Stuurhuis in originele kwaliteit van MAPCO fabrikant Stuurhuis in originele kwaliteit van STARK fabrikant Stuurhuis in originele kwaliteit van JP GROUP fabrikant Stuurhuis in originele kwaliteit van LIZARTE fabrikant
Originele kwaliteitsonderdelen: Stuurhuis voor uw wagen
Koop DRI Stuurhuis 711520620 voor voertuig aan voordelige prijs 274,24 €
-20%
274,24 €
342,80 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Stuurhuis | DRI 711520620
Product informatie
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Nettogewicht [kg]: 8,45
In voorraad Details
Koop DRI Stuurhuis 711520664 voor voertuig aan voordelige prijs 338,24 €
-20%
338,24 €
422,80 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Stuurhuis | DRI 711520664
Product informatie
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Uitvoering: Voor voertuigen zonder servotronic besturing
  • Nettogewicht [kg]: 8,17
  • Voor stuurdelenfabrikant: ZF/Koyo
  • Totale lengte [mm]: 1040
  • Voor fabrikant: Pinion Height 122mm
  • Ingang ø [mm]: 14
  • Uitgang ø [mm]: 16
In voorraad Details
Koop MAPCO Stuurhuis 29806 voor voertuig aan voordelige prijs 305,24 €
-20%
305,24 €
381,55 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Stuurhuis | MAPCO 29806
Product informatie
  • Nieuw onderdeel:
  • Werkwijze: Hydraulisch
  • Voor fabrikant: ZF
  • Aansluituitvoering ingangsschacht: Ongetand
  • Getande ingangssteel: 22
  • Totale lengte [mm]: 1260
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met axiale koppeling
  • Sturen: Met spoorstangenkoppen
  • Links-/rechtsbesturing: Voor voertuigen met stuur links
In voorraad Details
Koop MAPCO Stuurhuis 29561 voor voertuig aan voordelige prijs 158,48 €
-20%
158,48 €
198,10 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Stuurhuis | MAPCO 29561
Product informatie
  • Nieuw onderdeel:
  • Werkwijze: Mechanisch, Electrisch
  • Uitvoering: Electric Assist
  • Links-/rechtsbesturing: Voor voertuigen met stuur links
In voorraad Details
Koop GENERAL RICAMBI Stuurhuis PE4031 voor voertuig aan voordelige prijs 81,24 €
-20%
81,24 €
101,55 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Stuurhuis | GENERAL RICAMBI PE4031
Product informatie
  • Werkwijze: Manueel
  • Stuurhuissoort: Tandheugel-stuurhuis
  • Lengte 1 [mm]: 1123
  • Schroefdraadmaat axiale koppeling: M14
In voorraad Details
Koop GENERAL RICAMBI Stuurhuis RE4055 voor voertuig aan voordelige prijs 90,72 €
-20%
90,72 €
113,40 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Stuurhuis | GENERAL RICAMBI RE4055
Product informatie
  • Werkwijze: Manueel
  • Stuurhuissoort: Tandheugel-stuurhuis
  • Lengte 1 [mm]: 1070
  • Schroefdraadmaat axiale koppeling: M14
In voorraad Details
Koop ERA Benelux Stuurhuis SR23142 voor voertuig aan voordelige prijs 403,48 €
-20%
403,48 €
504,35 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Stuurhuis | ERA Benelux SR23142
Product informatie
  • Werkwijze: Hydraulisch
In voorraad Details
Koop DRI Stuurhuis 714520693 voor voertuig aan voordelige prijs 127,72 €
-20%
127,72 €
159,65 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Stuurhuis | DRI 714520693
Product informatie
  • Stuurhuissoort: Tandheugel-stuurhuis
  • Werkwijze: Manueel
  • Voor stuurdelenfabrikant: TRW
  • Totale lengte [mm]: 1070
  • Nettogewicht [kg]: 4,89
In voorraad Details
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Over ons
  • Betaalmethode
  • Verzendkosten
  • Recht van ontbinding
  • Omruilen