Terug
Land
Terug
Mijn voertuigen
-
Reserveonderdelen voor uw auto

-
Informatie
De stuurbekrachtiging dient als een bemiddelaar tussen het stuurwiel en de bestuurbare wielen. De stuurbekrachtiging speelt een belangrijke rol doordat dankzij hem kan de auto in verschillende richtingen gestuurd worden. Hierdoor kan wordt contact bewaard met de weg. De stuurbekrachtiging vermindert de tegenacties van de bestuurbare wielen door het doorsturen naar het stuurwiel. Bij het sturen lijkt het alsof er een vermindering gebeurt. Dit vermindert de beweging van het stuurwiel met een bepaalde ratio. Dat is ergens tussen 10:1 en 25:1. Op deze manier wordt de ratio van het stuurwiel langer. Dus wordt het sturen “zachter”. Er zijn verschillende soorten opbouwen van de stuurbekrachtiging. De meest populair zijn: worm, schroef en tandheugel stuurbekrachtigingen.
Normaal is de stuurbekrachtiging een sterk en duurzaam systeem. Toch moet het regelmatig gecontroleerd worden. Permanente operabiliteit is essentieel. Het heeft direct invloed op de veiligheid. Als u iets raars in verband met de stuurbekrachtiging opmerkt, dan moet u hem onmiddellijk controleren.
De stuur moet in een erkend servicecentrum gerepareerd worden. Reparaties moeten uitgevoerd worden door ervaren en goed opgeleide vakmensen. Ook moeten er arbeidsomstandigheden voor de benodigde werk zijn. Een daarvan is een werkplatform. Alles heeft te maken met de inmenging van de auto-eigenaar. Als u op zoek naar auto-onderdelen bent, dan is onze online winkel de juiste plaats. In onze web winkel vindt u: uitlaatsysteem, remmen, eindaandrijving, voorgerecht, indicator, achteruitkijkspiegel en veel andere auto-onderdelen tegen lage prijzen.
De stuurinrichting moet door twee personen worden gecontroleerd. Eén van de meest algemene defecten is speling op het stuur. Dit kan worden vastgesteld door het stuur zo ver mogelijk in beide richtingen te draaien, waarbij gelijktijdige de ruimte tussen de mechanismen kan worden gecheckt. Deze mogen niet meer dan 1 - 1,5 mm bedragen. De ruimtes moeten met een instrument voor het meten van speling worden opgemeten.
Check ook de naaf, spoorstangen en stuurstangen en controleer de bevestigingen en beschermkappen.
Om te checken of het mechanisme van de stuurbekrachting naar behoren functioneert, zult u de druk in het mechanisme moeten opmeten. Hiervoor moet u een drukmeter tussen de stuurpomp en de actuator plaatsen. Start dan de motor en versnel motor geleidelijk tot 1000 omw/min. Door het stuur in de uiterste positie te draaien kunt u de hydraulische bekrachtiging meten. Wanneer deze feilloos werkt, zal de waarde van deze parameter de 80-85 kgf/cm2 niet overschrijden.
De systeemcontrole en preventieve maatregelen moeten jaarlijks worden gedaan door de lucht uit de stuurbekrachtiging te laten lopen. Ook moet tijdens het periodieke onderhoud het vereiste oliepeil wordt hersteld en de bevestigingen worden vastgedraaid.
De volgende symptomen duiden erop dat u de stuurinrichting moet controleren:
De voornaamste oorzaken voor het voortijdig verslijten van de stuurinrichting zijn roestvorming of verstopping door het binnendringen van vocht of slijpdeeltjes in de eenheid. Het snelle verslijten van de kogelgewrichten van de spoorstang kan worden verklaard door een gescheurde stoflaars. De lagers van de stuuras zullen doordat ze te weinig smering krijgen kapotgaan.
Een mechanische beschadiging of vervorming van de steun is het gevolg van regelmatig rijden op slecht wegdek. Schade kan ook het gevolg zijn van het in aanraking komen met een stoeprand of andere obstakels.
Het vermindering van druk tussen het mechanisme en de stuurbekrachtiging gebeurt doordat de slangaansluitingen beschadigd raken of het zwakker worden van de bevestigingen daarvan. Om er zeker van te zijn dat er geen lucht in het systeem achterblijft zal er moeten worden ontlucht wanneer er een nieuwe leiding wordt gemonteerd en als de olie wordt ververst.
De niet correcte werking van de stuurbekrachtiging wordt veroorzaakt door breuk of een te lage spanning van de drijfriem. Het functioneren wordt ook bepaald door van de kwaliteit van de werkende vloeistof.
De levensduur van de stuurinrichting is afhankelijk van het in acht nemen van de richtlijnen en het periodieke onderhoud van de stuurinrichting.
Voor het verhelpen van defecten aan de stuurinrichting moet u de behuizingen van het systeem demonteren en de stoflaarzen verwijderen, en vervolgens de bevestigingen van de stuurbekrachtiging en de stuuras losmaken. Check of de inrichting niet is vervuild en of deze geen vreemde objecten bevat. Voor het repareren heeft u een druk- en dynamometer nodig, en de hulp van een andere persoon.
De componenten van het mechanisme die als gevolg van slijtage of vervorming defect zijn gegaan kunnen apart worden vervangen. Maar wanneer het stuurbekrachtigingssysteem defect is, moet het volledige component worden vervangen.