
Stuurdemper auto
Auto Stuurdemper voor
Stuurdemper: nuttige informatie
Hoe herkent u het uitvallen van de demper van het stuur
Om de demper van het stuur zelf te controleren, moet u deze goed bekijken. Strepen op de oppervlakte, vervorming van de behuizing of de veer, slijtage of roest op de stang en scheuren in de beschermende stofkap geven aan dat het onderdeel kapot is.
Daarna moet u voorin de auto gaan zitten en een paar keer het stuur snel in verschillende richtingen bewegen. Als dit met veel speling gaat, dan is waarschijnlijk de schokbreker stuk. Het uitvallen van het onderdeel wordt aangegeven als het stuur heel strak gaat. U moet ook de rubberen bussen controleren of deze in een goede conditie zijn: uiteindelijk kunnen ze uitharden en scheuren.
Een dieper onderzoek van de demper van het stuur vereist een speciale testbank en wordt gedaan in een garage.
U kunt herkennen dat de demper van het stuur moet worden nagekeken door deze indicaties:
- Trillingen in het stuur;
- Schokken in het stuur als over hobbels gereden wordt;
- Verschillende hoeken bij het draaien van het stuur;
- De auto reageert minder goed;
- Piepende geluiden als het stuur in de uiterste stand gedraaid wordt;
- Kloppende geluiden bij de voorste schokbrekers als men rijdt;
- Axiaal versleten van de wielen bij lage snelheden.
Redenen voor het uitvallen van de demper van het stuur
De meest voorkomende reden voor het uitvallen van het onderdeel is een zware belasting. Het vaak rijden over onverharde wegen geven meer druk op het onderdeel, waardoor de elementen sneller slijten. Daarnaast, als u op onverharde wegen rijdt, is het risico op mechanische schade aan de demper te veroorzaken door het binnendringen van rare objecten of geraakt worden door een obstakel, veel groter. Hierdoor kan de dichtheid van de behuizing worden verbroken, en kan de olie er uit lekken. Het vervormen van de behuizing veroorzaakt het blokkeren van de stang.
Viezigheid en chemicaliën van de weg zijn ook gevaarlijk voor het onderdeel, door hun invloed zullen de rubbers en de afdichting van de demper slechter worden. Hierdoor zal de stang gaan roesten, de werkvloeistof kan eruit lekken en de prestatie van het onderdeel gaat achteruit. Verder kan er lucht in de demper komen. In enkele gevallen kan het vroegtijdig slijten van de stofkapjes worden veroorzaakt door een onbruikbare olie die de afdichtingen laat roesten.
In enkele gevallen valt het onderdeel uit door prestatie mankementen of andere onderdelen aan het stuur of de ophanging. In het bijzonder, de bevestigingen van de demper kunnen breken door het blokkeren van de stuurstang. Een enkelvoudige schokbreker die voorzien is van een veer kan soms uitvallen door meer speling.
Het repareren van de demper van het stuur
Soms is de werking van de demper te herstellen door deze bij te vullen. U moet het onderdeel demonteren, het grondig wassen, de beschadigde afdichtingen en sluitringen vervangen, maar ook de dempingskracht regelaar vervangen voor nieuwe, deze zitten over het algemeen in de reparatieset.
Iedereen kan de demper van het stuur vervangen. Hiervoor moet u de auto op een krik zetten, de bouten van het onderdeel losdraaien en het losmaken van de houder. Deze moet u schoonmaken, de roest en viezigheid verwijderen, indien nodig. Daarna kunt u het onderdeel installeren, de bouten vastzetten met de juiste koppeling die in de technische handleiding wordt aangegeven.