Stuurbekrachtigingspomp auto
Stuurpomp voor
Stuurpomp: nuttige informatie
De servopomp is een onderdeel van het stuursysteem bij moderne auto’s. Iedereen die een auto zonder servomechanisme heeft gereden weet dat er een verbrandingsslag ontstond bij het langzaam of stationair rijden. Tegenwoordig is de stuurbekrachtiging een leider op de markt. De stuurbekrachtiging is een systeem voor het verminderen van de kracht die benodigd is voor het sturen. De servopomp is een hydraulische pomp. Het technische proces van het behandelen van de stuurbekrachtiging is vrij ingewikkeld. Het bekrachtigingsysteem bestaat uit: motor, pomp, oliereservoir, servopomp, hydraulische filter, persleiding. De olie van het reservoir vloeit naar het systeem door de servopomp. Als het niet nodig voor de stuurbooster is, dan vloeit het terug naar het reservoir. Dit gebeurt bij het rechtstreeks bewegen of bij geringe beweging.
Normaal werkt de servopomp lange tijd. Toch kunnen mislukkingen ook voorkomen. Als de stuurbekrachtiging kapotgaat, dan is de benodigde kracht voor het sturen behoorlijk. Het is dan noodzakelijk om de fout onmiddellijk te repareren. De reden kan een defecte servopomp zijn. Of een gesleten pakking die dient als radiale afdichting en moet vervangen worden.
Als de stuurbekrachtiging werkt niet goed, dan moet u eenbezoek aan een reparatiewerkplaats brengen. Alleen bevoegde monteurs kunnen de storing analyseren en repareren. Alles hangt af van welke stuurbekrachtiging delen beïnvloed worden. In onze online shop vindt u alle benodigde auto-onderdelen: ontstekingssysteem, watergekoelde radiator, wasmachine pomp en veel anderen.
Hoe kunt u een defect aan de hydraulische pomp van de stuurinrichting herkennen
Allereerst moet u het vloeistofniveau in het systeem te controleren. Wanneer dit niveau te laag is, moet u vloeistof bijvullen. Wanneer er veel vloeistof wordt verbruikt zult u de verbindingspunten en de pomp op lekkages moeten controleren.
Wanneer u met behulp van een manometer oliedruk aan de uitgang van de pomp meet kunt u onregelmatigheden detecteren. Het meest exacte resultaat krijgt u wanneer u deze bij een garage laat controleren.
De volgende symptomen duiden erop dat u de hydraulische pomp van de stuurinrichting moet controleren:
- te weinig druk in de stuurinrichting;
- het component kraakt in bochten;
- het stuur zit te strak;
- het stuur trilt;
- het stuur draait strakker in de ene richting dan in een andere;
- de stuurinrichting werkt niet goed;
- de omwentelingen gepaard met veel lawaai;
- het inrichting fluit als het stuur in de uiterste stand wordt gedraaid.
De oorzaken van defecten aan de hydraulische pomp van de stuurinrichting
Het binnendringen van lucht in het systeem is een van de meest algemene oorzaken van defecten aan de hydraulische pomp van de stuurinrichting. Dit gebeurt door een beschadigde verbindingsslang van het component en losgeraakte bevestigingen (klemmen). De drukverlaging van het mechanisme kan ook veroorzaakt worden door versleten afdichtingsringen en pakkingen. Daarnaast kan dit worden veroorzaakt doordat de werkkamer van de pomp beschadigde contactvlakken heeft. In sommige gevallen raken ze beschadigd zijn door de invloed van oude of inferieure kwaliteit vloeistof.
De beschadiging van het onderdeel is vaak het gevolg van een niet correcte plaatsing. Het gebrek kan ook het resultaat zijn van een ondeugdelijke reparatie, onderhoud en door het gebrekkig functioneren van het systeem. De belasting op de pomp neemt vooral toe bij het volledig draaien van de voorwielen. Dit verhoogt de kans op het beschadigen van de cilinder, en een verlies van de beweeglijkheid van de omloopklep van de pomp.
Ook een gebrek aan smering is vaak een oorzaak voor de vroegtijdige slijtage van dit component. Dit leidt tot vastlopen van componenten van de pomp of een defect van de pomp. De levensduur van het component wordt bepaald door de kwaliteit en het in acht nemen van het periodieke onderhoud. Het regelmatig controleren en een goede luchtafvoer van het systeem kan de levensduur van deze componenten verlengen.
Het repareren en vervangen van de hydraulische pomp van de stuurinrichting
Wanneer u denkt dat er lucht in het systeem zit, dan zal deze moeten worden verwijderd. In geval het systeem vervuild is, zal de pomp helemaal moeten worden doorgespoeld.
Voor de vervanging van het betreffende component moet u eerst de tweede aandrijfriem verwijderen en de klem losmaken. Schuif daarna de klem langs de slang en koppel deze los de verbindende pijp. Zorg dat u een container hebt klaargezet die geschikt is om de vloeistof in te laten lopen. Draai dan de bevestigingsschroef los en koppel deze los van de drukslang. Om deze handelingen makkelijker te maken verdient het aanbeveling om de vloeistof rechtstreeks met behulp van een spuit uit de hydraulische pomp te verwijderen en dan het componenten te ontmantelen.