
Spoorstang auto
Auto Spoorstang voor
Stuurstang: nuttige informatie
De spoorstang verbindt de fusee en de stuurarm bij auto´s. Bij vrachtwagens en tractoren gebruikt men slechts één spoorstang, terwijl bij auto´s wordt er een uit twee spoorstangen bestaande systeem gebruikt. Spoorstangen worden alleen voor het stuuras gebruikt, dat is een regel voor het vooras. De spoorstang is een eenvoudig metalen as. Zijn lengte kan met behulp van een borgmoer aangepast worden.
Als de auto slecht rijdt, dan kan een fout verstelde stuurstang de oorzaak zijn. Diagnosticeren is heel makkelijk: als er geen richtingstabiliteit bestaat en de auto rechts of links beweegt, dan is een aanpassing nodig. De oorzaak van de instabiliteit kan een mechanische shock zijn, bijvoorbeeld een botsing tegen een bocht. Wegens ongeluk kan de spoorstang buigen. Dan moet het vervangen worden. Er is geen reden om zorg te maken als het rijplateau smal is. Als de schade ernstig is, dan moet u snel naar een service centrum.
Reparatie en afstelling van de stuurstang moet alleen bij service centra gedaan worden. Er is snelle en precieze speciale apparatuur nodig om de stuurstang aan te passen. Dat is niet moeilijk, maar het is beter als de monteurs dit doen. U kunt de benodigde onderdelen tegen voordelige prijzen bij onze webwinkel kopen. Er is een grote variëteit van onderdelen: wielnaven, lagers, remschoenen, stuurpennen, stuurpompen, rembekrachtigers, olie- en brandstoffilters, zijdeuren, enz. Onze prijzen zijn voordelig en de onderdelen zijn van de hoogste kwaliteit. Brengt u onze web-winkel een bezoek vandaag, het heeft een eenvoudige zoek functie.
Hoe weet u dat er problemen zijn met de trekstang
De trekstang moet gecontroleerd worden bij een werkplaats, of door uzelf met een assistent. Tijdens de eerste controle van het component moet er gekeken worden naar de integriteit van de beschermende kap, de scharnieren en de uiteinden. Het voertuig wordt opgetild met een autolift, en het component wordt geïnspecteerd. Het moet niet gescheurd of op een andere manier beschadigd zijn.
Als er geen zichtbare symptomen van slijtage zijn, kan de volgende fase starten. Hier heeft u een assistent voor nodig. Eén persoon moet het stuur draaien, en de tweede moet kijken hoe de trekstang zich gedraagt in het gat. Een werkend component zal zich vloeiend en stil bewegen, en een kapot onderdeel zal vreemde geluiden maken. Tijdens deze fase moet u het formaat van het gat in het kogelgewricht controleren. Het juiste formaat hiervan is 2 mm.
Dit zijn symptomen dat er een probleem is:
- de wielen reageren niet op het stuur;
- het voertuig helt over tijdens het remmen, of als het door de bocht rijdt;
- geklop in de buurt van het component;
- vreemde geluiden tijdens acceleratie, remmen, en als u over een slecht wegdek rijdt;
- als u het stuur lang in dezelfde positie houdt terwijl u draait, gaan de wielen trillen.
De redenen voor problemen met de trekstang
De reden voor mechanische schade aan de trekstang is een agressieve rijstijl, vooral als u vaak snel door kuilen rijdt.
Het component is vaak versleten, of de wartelaansluitingen zijn vervuild. Dit kan komen door slechte kwaliteit van het omhulsel, door het gebruik van slechte lubricatie, of het gebrek aan lubricatie. De oppervlakte van de stuurpen van de trekstang kan beschadigd raken door slechte installatie.
Corrosie van de trekstang wordt veroorzaakt door verlies van integriteit van de beschermkap en door indringing van vuil en water aan de binnenkant van het gewricht.
Reparatie en vervanging van de trekstang
Gedurende reparatie van de trekstang, moeten beschadigde stofkappen en pennen vervangen worden, omdat deze niet gerepareerd kunnen worden.
Gedurende de vervanging moet u zich aan het volgende proces houden:
- gebruik de parkeerrem;
- blokkeer de achterwielen;
- til het voertuig op met een krik;
- haal de sluitpen weg, en draai dan de schroef van de trekstang los;
- haal de pen van het kogelgewricht uit de fusee;
- buig de uiteinden van de borgplaat terug;
- vervang het component;
- herhaal alle stappen in omgekeerde volgorde.