Stuurhuishoes auto
Stuurhuishoes voor
Stuurhuishoes: nuttige informatie
De blaasbalg is een flexibele leiding die eruitziet als een accordeon. Het is meestal van leer, rubber of plastiek. Onderdelen van de blaasbalg worden uit dun plaatwerk gemaakt. Zijn functie is twee verbonden onderdelen te beschermen tegen milieufactoren. Blaasbalgen kunnen in veel plaatsen gebruikt worden: hoofdaandrijfas, schokdemper en anderen.
Simpele blaasbalgen beschermen tegen modder. Er zijn ook blaasbalgen die niet lekken en beschermen de auto tegen milieufactoren. Hierdoor zult u minder voor autoservice betalen. Mechanische effecten en slijtage kunnen de blaasbalg breken of beschadigen. In dit geval moet u hem vervangen. Dit vraagt vaak voor het demonteren van aan elkaar verbonden onderdelen, dus dit kan veel kosten.
Een eenvoudige controle kan beschadiging van de blaasbalg ontdekken. Raak de blaasbalg aan. Als de rubber poreus is, dan schade kan gemakkelijk gedetecteerd worden.. In onze online winkel kunt u ook kopen: primaire as, expansievat, zet knipperlichtrelais onderbreker, remschoen geconfronteerd, of remschijven, remklauw, remtrommel en veel andere onderdelen. Zoekfunctie helpt u alles wat je nodig heft in onze catalogus vinden.
Hoe u een defecte spoorstang stoflaars kunt herkennen
Een defecte component kan met behulp van een controle worden opgespoord. Zet uw auto boven een inspectieput of hef deze met behulp van een krik op. Plaats wielblokken voor de wielen. Check dan de stoflaars. Een defect of gebarsten component moet dringend worden vervangen.
De volgende symptomen duiden erop dat u de spoorstang stoflaars moet controleren:
- het stuur wiebeld;
- ongebruikelijke geluiden in de stuurinrichting tijdens het rijden;
- het stuur draait zwaarder;
- het voertuig wijkt af van het spoor;
- bij hoge snelheden is de besturing problematisch.
De oorzaken van defecte spoorstang stoflaarzen
Tijdens het rijden staan de spoorstang stoflaarzen onder een zware mechanische spanning. Constant rijden en temperatuurveranderingen leiden ertoe dat het component beschadigd raakt. Geregeld ontstaan er scheuren doordat de klemmen voor het vastzetten van de stoflaarzen te strak worden bevestigd. Het raken van stoepranden kan niet alleen de stoflaars beschadigen, maar ook aan de spoorstang.
De gemiddelde levensduur van een spoorstang stoflaarsset bedraagt een jaar, maar dit kan afhankelijk van de condities waaronder deze wordt gebruikt verschillen. Ook kan de levensduur van deze componenten worden verkort door de inwerking van technische vloeistoffen. Het vroegtijdige slijten van de spoorstang stoflaag is vaak het gevolg van de slechte kwaliteit van het productiemateriaal. De onderdelen die zijn vervaardigd van siliconen en neopreen zijn het duurzaamst, neem dit bij de aankoop in aanmerking.
Het vervangen van de spoorstang stoflaars
De vervanging van het component gaat als volgt:
- Zet het voertuig boven een inspectieput.
- Schroef de bevestigingsmoer van de spoorstang los. Wanneer de moer is vastgeroest, spuit deze dan eerst in met een speciaal middel, zoals WD-40.
- Verwijder de clip en schroef de bevestigingsmoer van het kogelgewricht los.
- Gebruik een lichter om het balgewricht uit de stuurarm te kloppen.
- Ontvouw de slotplaat uiteinden en draai de bevestigingsbouten van de spoorstang los.
- Verwijder de spoorstang.
- Grijp de spoorstang bij een schroefdraad en draai de slotbout van het spoorstangeind los.
- Verwijder de o-ring voor de bevestiging van de spoorstang stoflaars los.
- Verwijder de stoflaars.
- Plaats een nieuw component.
- Installeer de eenheid in omgekeerde volgorde.
Wanneer u niet beschikt over een hefbrug, dan kunt u een krik gebruiken. Alvorens aan het werk te gaan, zet u blokken onder de achterwielen om er zeker van te zijn dat het voertuig op zijn plaats blijft staan.
Wanneer u klaar bent zult u de wielen moeten uitlijnen. Dit moet door een deskundig persoon worden uitgevoerd. Wanneer u niet de vereiste kennis en ervaring hebt, dan kunt u hiervoor naar een garage gaan.