
Lichtschakelaar auto
Auto Lichtschakelaar voor
Koplamp schakelaar: nuttige informatie
Hoe herkent u het uitvallen van de schakelaar van de koplampen
Dit onderdeel moet worden nagekeken met behulp van een multimeter. U kunt in de technische handleiding van de auto zien hoe u het apparaat met de contacten moet verbinden, en het normale voltage of weerstand tussen de bijbehorende terminals, omdat het ontwerp van de onderdelen en hun werking kan verschillen bij verschillende automodellen. Als u geen multimeter hebt, kunt u een testlamp gebruiken. Als in een bepaalde stand de waarden verschillen van de waarden in de handleiding, of de testlamp gaat niet branden, of blijft branden, dan moet het onderdeel worden vervangen.
U kunt herkennen dat de schakelaar van de koplampen moet worden nagekeken door deze indicaties:
- Grootlicht of dimlicht, parkeerlichten en knipperlichten werken niet;
- De koplampen gaan niet uit;
- De lampen gaan een paar seconden aan en dan weer uit;
- De koplampen werken niet in alle modi (bijvoorbeeld, ze reageren alleen op het flitsen van het grote licht);
- Als u de parkeerlichten aanzet, gaan de mistlampen knipperen;
- De geur van verbrand kunststof is te ruiken in de cabine;
- De schakelaar van de koplampen is geblokkeerd;
- De lichten gaan zomaar uit als u over een onverharde weg rijdt.
Redenen voor het uitvallen van de schakelaar van de koplampen
Het meest voorkomende probleem is dat de schakelaar is doorgebrand. Vaak komt dit door extreme temperaturen doordat de connector los zit, het inzakken van het voltage in het circuit of een kortsluiting. Gewoonlijk wordt dit bereikt doordat de behuizing smelt en het verschijnen van een rare lucht in de cabine.
Het elektrische signaal kan ook verstoord worden door verroeste contacten die verschijnen door in contact te komen met vocht en viezigheid. Het contactpunt in het contactblok kan ook verbroken zijn door het slijten van het schuifje, maar ook de schakelaar. Dezelfde gevolgen zijn er door een mechanische schade aan het veersysteem of het beweegbare contactpunt.
De behuizing van het onderdeel of de bevestigingen worden gewoonlijk beschadigd door een te grote kracht die erop wordt uitgeoefend tijdens de installatie. Het loszitten van de behuizing is gevaarlijk en leidt tot het binnendringen van vocht en viezigheid met alle consequenties van dien.
Soms is het nodig om een schakelaar die nog goed werkt te vervangen. Gewoonlijk moet dit gedaan worden omdat de plaatjes op de behuizing niet meer leesbaar zijn, anders moet de chauffeur de schakelaar blindelings bedienen.
Het vervangen van de schakelaar van de koplampen
U kunt makkelijk zelf de schakelaar van de koplampen vervangen. Volg daarvoor deze procedure:
- Demonteer het frame waar het onderdeel inzit en ook de beschermende afdekking die onder het stuur zit.
- Maak de clips los en trek het onderdeel uit zijn houder. In enkele auto’s hoeft u niet het binnenste deel van de schakelaar open te maken. Het is voldoende om het onderdeel in het paneel te drukken, met de klok mee te draaien en het naar u toe te trekken.
- Maak de kabel van het terminal blok los van de schakelaar en vervang deze voor een nieuw exemplaar.