
Raammechanisme auto
Raammechaniek voor
Raammechaniek: nuttige informatie
De raamheffer is een apparaat die dient om het raam omhoog en omlaag te rollen. Er bestaan mechanische en elektrische raamheffers. Tegenwoordig zijn raamheffers standaard voor moderne auto’s. Bij oude modellen worden mechanische raamheffers gebruikt. Lange tijd was het vrij duur om een automatische raamheffer te installeren. Het is niet alleen comfortabel, maar ook veilig om raamheffers te gebruiken. Er is dan geen behoefte meer om een oncomfortabel handvat te draaien; u hoeft alleen de toets te drukken en uw raam wordt geopend.
Idealiter kan men de ramen vanuit de centrale console behandelen. De ramen worden dichtgedaan als de centrale vergrendeling gesloten uitgezet wordt. Dit helpt ook tegen autodiefstal. Het is geen goede beslissing om het mechanisme direct op ramen te installeren. Wegens mechanische lading slijten raamheffers. Als macht gebruikt moet worden om het handvat te draaien en als er lawaai ontstaat bij het rollen, dan moet het handvat vervangen worden. Als er lawaai is in de automatische raamheffer, dan ligt het probleem bij het elektrische onderdeel. Het meest waarschijnlijk is dat er een probleem is bij het slot.
Het is niet moeilijk om de raam te wijzigen. Eerst moet u de deur bekleding verwijderen. Na de oude raamheffers worden verwijderd, dan moet u een nieuw model installeren. Voordat u het klepje opnieuw installeren, is het noodzakelijk om te controleren als het systeem nog werkt. U kunt de automatische raamheffer meer dan een keer veranderen. In onze online shop vindt u snel alle onderdelen dat u nodig heeft om uw auto te repareren. Als u op zoek naar remblokken, stootkussen, ontsteking stekkers, schokdemper, achterlichten en spiegels dan bent u aan het juiste adres.
Hoe weet u dat er een probleem is met het elektrisch bedienbaar raam
Inspecteer eerst de zekering. Als alles goed is, controleert u het voltage. Om dit te doen, gebruikt u een multimeter. Als er geen voltage is, controleert u de bedradingen en relais van de controleunit. Start dan de motor en druk op de knop van het raam. Als het mechanisme niet werkt, doen de borstels het niet goed. Doe het raam een aantal keer omhoog en omlaag. Lawaai wijst erop dat de lagering in de motorbegrenzing is beschadigd. U moet ook controleren of de kabel beschadigd is.
Dit zijn symptomen van problemen met het raam:
- de ramen gaan erg langzaam omhoog;
- het kraakt als de ramen omhoog of omlaag gaan;
- de ramen vibreren als ze naar beneden gaan;
- de ramen gaan spontaan omlaag of omhoog;
- het mechaniek van het raam raakt geblokkeerd;
- de knop wordt pas actief als de motor opgestart wordt.
De redenen dat het elektrische raam problemen heeft
Het kan gaan om elektrische of mechanische problemen. Elektrische problemen komen door kortsluiting in de bedrading. De zekering brandt door, zodat het raam niet meer reageert op commando’s. Contact tussen verbindingen kan verloren gaan door oxidatie van metaal, zodat het component ook niet meer op de knop reageert.
De reden voor een mechanisch probleem is een mechanische impact op het component. Door een aanrijding of ongeluk kan de signaaldraad breken of beschadigd raken, en de kabel kan breken. Daarbij kan het zo zijn dat de versnellingsreductor en borstels van de elektrische motor het niet meer doen door lange bediening.
Het elektrische raam repareren en vervangen
Smeer eerst de geleiders en het mechaniek van het component en haal dan het omhulsel van de motor weg, en verwijder de roter. Maak met schuurpapier de borstels schoon. U moet de contactpunten van de knoppen ook schoonmaken. Als deze beschadigd zijn door mechanische impact, moet u ze vervangen. Een versleten onderdeel in de versnellingsreductor moet ook vervangen worden door een nieuwe. Als de actuator en de unit goed verbonden zijn, maar het raam werkt nog steeds niet goed, dan komt dit door de actuator. Deze moet dan vervangen worden. Als er serieuze gebreken zijn (problemen met bevestigingen of een gebroken kabel), moet het gehele systeem van het raam vervangen worden.