Terug
Land
Terug
Mijn voertuigen
-
Reserveonderdelen voor uw auto

-
Informatie
Hoe herkent u fouten in de indicatoren en instrumenten van het dashboard
De controle van de indicatoren en instrumenten van het dashboard moeten worden gedaan iedere keer als de auto onderhoud krijgt. Als eerste, controleer de meters van de snelheidsmeter, tacho meter en de thermometer, maar ook het indicatielampje om aan te geven of de ontsteking aan of uit is. Als deze niets doen en uitblijven als u de sleutel in de overeenkomstige stand zet, controleer dan of de zekering is doorgebrand. Als de metertjes van de temperatuur van de koelvloeistof en het oliepeil aan de linkerkant staan, en die van het brandstofniveau – aan de rechterkant, controleer dan de contactpunten tussen de elektrische bedrading en de connectoren van de sensoren en de indicatoren: deze is waarschijnlijk verbroken.
Gebruik het juiste gereedschap om te controleren of de apparaten juist werken. Bijvoorbeeld, meet de temperatuur van de koelvloeistof met een industriële kwikthermometer, en de oliedruk – met een drukmeter die aan het smeermiddel vastzit. Vergelijk de verkregen waarden met de waarden van de indicatoren op het dashboard. De brandstofmeter kan worden gecontroleerd door de tank te vullen met behulp van glaswerk.
U kunt herkennen dat de indicatoren en instrumenten van het dashboard moeten worden nagekeken door deze indicaties:
Redenen voor het uitvallen van de indicatoren en instrumenten van het dashboard
De meeste fouten in de indicatoren en instrumenten van het dashboard gebeuren door kortsluiting. Dit komt vaak door de slechte kwaliteit van de onderdelen, een verkeerde montage en het gebruik van onderdelen die niet overeenkomen met de specificaties van de auto. Losse connectoren kunnen ook een kortsluiting veroorzaken, daardoor kunnen ze smelten of breken.
Vocht heeft een negatieve invloed op de indicatoren en instrumenten omdat de contactpunten gaan roesten. Daarom is het belangrijk om de staat van de rubbers van de ruitenwissers in de gaten te houden: het komt vaak door hun slijtage dat er water in het dashboard komt.
Barsten en scheuren in de oppervlakten, maar ook andere mechanische schade, vaak door onjuist gebruik van de auto, kan ook gebeuren door een aanrijding.
Het te laat schoonmaken van het dashboard, het verstopt raken van het filter van de cabine, leidt tot vervuiling van de indicatoren. Het resultaat is dat de metertjes gaan blokkeren.
Het repareren van de indicatoren en instrumenten van het dashboard
Het repareren van de indicatoren en instrumenten van het dashboard bestaat uit het oplossen van kortsluiting, en het schoonmaken van de onderdelen. Defecte bedrading, doorgebrande lampen en zekeringen worden vervangen voor nieuwe exemplaren. Dit kunt u zelf doen, met behulp van de handleiding van de auto.
In een enkel geval, om de werking van het instrumentenpaneel weer in orde te krijgen, moet u goed werkende motortjes installeren, en de contacten solderen. In dat geval kunt u beter professionele hulp zoeken.
Het vervangen van de indicatoren en instrumenten van het dashboard
U kunt de indicatoren en instrumenten van het dashboard zelf vervangen. Hiervoor moet u zich aan de volgende stappen houden:
Deze procedure is gegeneraliseerd en kan verschillend zijn afhankelijk van het merk en model van de auto, maar ook het ontwerp van het instrumentenpaneel. In een enkel geval moet u het stuur verwijderen en de airbag losmaken. In zulke gevallen is het beter om dit in een garage te laten uitvoeren.