
Chassisbalk voor voertuig
Langsliggers voor
Langsliggers: nuttige informatie
Hoe u een defecte zijrail van het frame kunt herkennen
Meestal kan de frame zijrail niet worden gecontroleerd zonder deze van het voertuig te verwijderen. Daarom is het zonder hulp vaststellen van de conditie van dit component doorgaans beperkt tot beoordelen van de geometrie van de carrosserie van het voertuig. Zie erop toe dat alle portieren worden gesloten met dezelfde toegepaste kracht en op hetzelfde positie met betrekking tot de carrosserie. Gebruik vervolgens een meetlint om de afstand tussen de steunbalken, de breedte van de wielbasis, de diagonalen van de portieropeningen te meten en vergelijk deze opmeting met de gegevens die in de technische handleiding van uw auto staan vermeld. Voor een uitgebreidere controle is een speciale testbank nodig; daarom is het verstandig om de hulp van een garage in te schakelen.
De volgende symptomen duiden erop dat u de zijrail van het frame moet controleren:
- het voertuig trekt tijdens het rijden naar één kant;
- de banden slijten niet gelijkmatig;
- de deuren, motorkap en kofferdeksel kunnen niet nauwsluitend worden gesloten;
- bij hoge snelheden zijn er trillingen in het stuur voelbaar.
De oorzaken van een defecte zijrail van het frame
De zijrail van het frame behoort tot de dragende onderdelen van de carrosserie die bestand zijn tegen de grote impact van een aanrijding. Daarom is de meest algemene oorzaak van een defect de krachtige fysieke impact bij een aanrijding. Als gevolg van een verkeersongeluk kan het component worden vervormd of beschadigd.
De zijrail van het frame kan daarnaast verbogen raken door regelmatig met het voertuig op een slecht wegdek te rijden of in off-road condities, omdat wanneer de auto over hobbels en door kuilen rijdt, met name bij hoge snelheden, de onderdelen zwaar worden belast.
De inwerking van vocht en strooizout kan na verloop van tijd corrosie aan de zijpanelen veroorzaken. Om dit te voorkomen moet u wanneer u kleine krassen en butsen in de lak ontdekt deze meteen verhelpen.
Het repareren van de zijrail van het frame
Voor het repareren van de zijrail van het frame is speciale dure apparatuur nodig, zodat dit alleen door een garage kan worden uitgevoerd. De hoeveelheid werkzaamheden en de keuze van herstelmethode worden bepaald door de aard en de omvang van de beschadiging.
Wanneer deze is verroest, mits deze zich niet over de volledige oppervlakte van het component heeft uitgebreid, dan kan zijrail van het frame worden hersteld met behulp van gas of elektrisch lassen. Het defecte deel wordt schoongemaakt en er wordt overheen gelast, dan worden de lasverbindingen met een roestwerend middel behandeld, bijvoorbeeld een bitumineuze vuller voor verbindingen.
Kleine vervormingen kunnen worden hersteld door deze er met behulp van een speciale bank uit te trekken. Sterk vervormde delen, indien deze niet te groot zijn, worden uitgesneden en door nieuwe gelaste delen vervangen.
In geval van ernstiger beschadigingen zorgt zelfs de meest hoogwaardige reparatie er niet voor dat de originele sterkte van het voertuig wordt teruggekregen, zodat de zijrail van het frame zal moeten worden vervangen.
Het vervangen van de zijrail van het frame
U kunt de zijrail van het frame niet zelfstandig vervangen zonder de vereiste vaardigheden en apparatuur. Voor de toegang tot het component zult u de motor en de radiatoren moeten demonteren, de ophanging aan de voorzijde moeten verwijderen en het subframe en andere componenten los moeten koppelen. Vervolgens wordt de beschadigde zijrail van het frame op een speciale bank rechtgetrokken in overeenstemming met de parameters van de ophanging en de geometrie van de carrosserie, niet eerder dan wanneer dit is uitgevoerd kan de zijrail worden vervangen.