
Mistlampen voor voertuig
Mistlicht voor
Mistlicht: nuttige informatie
Mistlampen zijn nodig in geval van slechte zichtbaarheid. Als er mist is, dan is de onderstraal niet van behulp. Het wordt weerspiegeld en is niet efficiënt door waterdruppels. Mistlampen worden lager geplaatst dan gewone koplampen. Dus is de hoek tussen de lichtstraal en de richting waar de chauffeur naar kijkt groter. Op deze manier krijgt de chauffeur beter toezicht en hij kan de voertuigen voor hem zien zelfs als er mist, regen of sneeuw is.
Het gebruik van mistlampen is alleen tijdens slechte zichtbaarheidomstandigheden toegestaan, want de kans bestaat dat de chauffeurs die van de tegenovergestelde richting komen kunnen hierdoor verblind zijn. Mistlampen mogen samen met onderstralen en zijmarkeringslichten gebruikt worden. Er zijn een heleboel modellen hiervan. Mistlampen mogen ook op oude auto’s geïnstalleerd worden. Het is mogelijk om de schade bij mistlampen te bepalen na een simpele visuele controle. Als er mechanische schade bestaat (bijvoorbeeld, als iemand de lamp brak of als het gebroken werd als gevolg van botsing tegen een metalen onderwerp op de weg), dan is het elektrische systeem waarschijnlijk ook (gedeeltelijk) defect. Het meest voorkomende geval is dat van een gebrande lamp. De relais en schakelaar kunnen ook misgaan. Het is altijd nodig om wissellampen bij zich te hebben als ze ter plaatse vervangen moeten worden.
Miskoplampen vervangen is niet moeilijk. Eerst moet u de oude mistlampen uitschakelen van de elektriciteit. Dan moet u de bijlagen losschroeven en de nieuwe lamp monteren in plaats van de oude en hem aan elektriciteit aanschakelen. Daarna moet u zijn functionaliteit controleren. Als u enig ander onderdeel opzoekt voor reparatie of onderhoud, dan raden wij u onze Internet winkel aan. Hier kunt u rem versnelling booster, remblokken, motorkap, cilinders, stuurpennen, koplampen, achterlichten en claxons vinden. Al onze producten hebben voordelige prijzen.
Hoe kunt u een defect aan een mistlamp herkennen?
De mistlampen aan de achter- of voorzijde kunnen worden gecontroleerd met een 12V gloeilamp, of met exact dezelfde lamp. Wanneer na het lampje na aansluiting brandt, moet de gebruikte worden vervangen.
Bij een grondiger inspectie moet er speciaal naar de zekering worden gekeken, omdat dit één van de kwetsbaarste componenten in het circuit is. In de meeste zit deze in de zekeringkast, maar soms is deze rechtstreeks op de draad geplaatst. Om te beginnen moet visueel de integriteit van het component worden bepaald en daarna kunt u deze met behulp van een multimeter inspecteren.
Het relais kunt u controleren door gewoon de schakelaar van de mistlamp in te drukken. Wanneer het component in orde is, is er een klik hoorbaar. Wanneer dit niet zo is, zal het relais grondiger moeten worden gecheckt.
Ook zal er aandacht aan de bedrading moeten worden gegeven. Elke terminal moeten gecheckt worden op een degelijke verbinding en oxidatie. In een aantal gevallen is het ontbreken van contact de reden dat het licht het niet doet.
De volgende aanwijzingen duiden erop dat u de mistlamp moet inspecteren:
- het licht reageert helemaal niet;
- enkele verlichtingselementen reageren niet;
- de schakelaar van het mistlicht klemt;
- het mistlicht heeft constant last van storingen.
De oorzaken van een defect aan de mistlamp
De meest algemene oorzaken van storingen zijn gesprongen zekeringen, wat tot een open elektrisch circuit leidt. Een defecte relais kan hetzelfde probleem als gevolg hebben.
Operationele slijtage of kortsluiting kan ertoe leiden dat de mistlamp kan stoppen met branden. In uw auto rijden bij slechte weersomstandigheden leidt veelal tot het oxideren van mistlampen. De levensduur van de onderdeel wordt hierdoor verkort. Het resultaat hiervan is dat deze gaat flikkeren of met onderbrekingen brandt. Vanwege dezelfde oorzaak kan de massaverbinding van de relais of mistachterlamp zelf op het chassis ook storen. Daarnaast kan een draadbreuk er de oorzaak van zijn dat de lamp niet brandt.
Tijdens gebruik slijten de interne componenten van de schakelaar van de mistlamp, waardoor deze kapot gaat. Hierdoor kunnen beide lampen ermee ophouden te branden. Daarnaast kan een niet correcte aansluiting er de reden van zijn dat de lampen niet werken.
De niet correcte werking van het component kan ook in verband staan doordat er inferieure kwaliteit bedrading en andere elementen zijn gebruikt, maar ook door niet-compatibele onderdelen te gebruiken.
De reparatie en vervanging van mistlampen
De reparatie van mistlichten gebeurt door het defecte component te vervangen. Meestal zijn dit relais en bedrading. Wanneer deze zijn beschadigd zullen deze componenten moeten worden vervangen, wat geen grote uitgave is. Wanneer de schakelaar van het mistlicht kapot is, moet u na ontmanteling van het instrumentenpaneel een nieuwe monteren. De vervanging en aansluiting van een mistlampenset vereist speciale aandacht vanwege de fragiliteit van het component. Daarom kan dit beter door een garage worden gedaan.