Wiellager auto
Wiellagers voor
Wiellagers: nuttige informatie
De lagers dienen om het wiel op de naaf te draaien met minder tegenstand. Ze dragen de kracht die hiervoor gebruikt wordt over. Er worden vaak modulen op de achteras gebruikt. Bij het vervangen wordt de hele module opgehaald. Op de vooras worden er hoekcontacten, conische rollen of radiale lagers gemonteerd. Het hangt af van het model. Om het wiellager te monteren en demonteren hebt u een speciaal gereedschap nodig. Daarom moet u naar een reparatiewinkel gaan als het lager kapot is.
Wiellagers slijten met de tijd. Naarmate het lager slijt neemt het geluid toe. Bijzonder groot lawaai ontstaat bij het bochten. Een hoger geluidsniveau bij het naar links bochten betekent een misfunctie op de rechter kant. Soms kan een geslinger verschijnen door slijtage. Dit probleem kan gediagnosticeerd worden. Als u de wiel draait, drukt u op de rem en dan draait u de wielen zonder op de rem te drukken. Als er een geslinger verschijnt in dit laatste geval, dan is het probleem bij het lager.
Als er iets mis gaat, dan moet u het lager vervangen. Om het te repareren hebt u een speciale pers om een nieuw lager in te persen. Probeer niet het jezelf te vervangen met een voorhamer. Een kapot lager moet snel vervangen worden, want het is gevaarlijk om met een kapot lager te rijden. In onze web-winkel zult u alle benodigde onderdelen vinden: wielremcilinder, hoofdcilinder, fusee, remschoenen, raamheffers, koplampen, luchtdroger, brandstof- en oliefilters.
Hoe weet u dat er problemen zijn met de wielnaaf lagering set
Controleer de toestand van de lagering als de remblokken vervangen worden, hoever de auto ook gereden heeft. Dit kunt u op verschillende manieren doen. Bij een snelheid tussen de 10 - 15 km/u, probeert u snel naar links te sturen. Als er een vreemd geluid te horen is, is dit een indicatie dat er een probleem is met de lagering van het linkerwiel. Controleer dan het rechterwiel op dezelfde manier. Voor een betere controle is er speciaal materiaal nodig.
U heeft een autolift of een krik nodig. Til het voertuig op, start de motor, zet uw auto in de vierde versnelling en laat de snelheid oplopen tot 80 km/u. Gebruik daarna de koppeling en zet de auto in zijn vrij, terwijl u voorzichtig luistert naar het geluid van één van de wielen. U kunt een andere methoden proberen. Zwaai het wiel van het voertuig dat van de grond is eerst verticaal en dan horizontaal. Zelfs als er maar een kleine beetje backlash is, is dit een indicatie van een probleem met de lagering, of in het stuursysteem. Gebruik dan het rempedaal en zwaai het wiel tegelijkertijd verticaal (u zult hier een assistent voor nodig hebben). Als de backlash verdwijnt, moet het component vervangen worden.
Dit zijn de symptomen dat er een probleem is:
- geklop en meer vibratie als de auto beweegt;
- het voertuig rijdt niet in een rechte lijn;
- het voertuig helt over tijdens het remmen of in scherpe bochten;
- vreemde geluiden;
- wielranden raken overhit;
- banden verslijten ongelijk.
De redenen dat de wielnaaf lagering set problemen heeft
Er komen vaak problemen voor als u over slechte wegen rijdt: het component heeft te maken met zware lasten, en ontwikkeld scheuren en andere kleine schade.
De lagering heeft een lange levensduur. De premature slijtage kan veroorzaakt worden door slechte lubricatie, of een overvloed of tekort aan lubricatie. Door levensduur van het component kan ook korter worden door het binnendringen van vuil, schadelijke deeltjes en water. Het kan ook te maken hebben met slechte kwaliteit en installatie. Ruimte die niet goed aangepast is kan zorgen dat het component op de verkeerde plaats komt te zitten, en beschadigd raakt. Wielen die slecht in balans zijn kunnen ook zorgen dat de lagering minder goed werkt.
De wielnaaf lagering set vervangen
De wielnaaf lagering moet vervangen worden na iedere 130-190 duizend kilometer. Let op de volgende aanbevelingen:
- let op de ruimte als de kegelvormige lager is geïnstalleerd;
- maak tijdens de vervanging geen gebruik van scherpe objecten, omdat deze voor schade kunnen zorgen.
- als u het component op de as installeert, moet u een opspandoorn gebruiken om de binnenste ring te raken;
- als de de lager naar binnen dringt, moet u een opspandoorn gebruiken om kracht te zetten op de buitenste ring.